Desítky starostů podepsaly memorandum za silnici I/23

03.09.2014

Třebíčský deník | Rubrika: Zpravodajství | Strana: 3 | autor: Tadeáš Mahel


Třebíč – Téměř šedesát představitelů obcí, zástupci tří krajů a čtyř sdružení podepsali včera v Třebíči memorandum za silnici I/23 a navazující I/34. Výsledkem memoranda by mělo být označení silnice, která propojuje Jihomoravský kraj s Vysočinou a Jihočeským kraje, jako prioritní alternativy k dálnici D1. To by mohlo vyústit ve větší investice a výrazně usnadnit výstavby obchvatů měst.

Rosice, Vladislav, Stařeč, hned dvoje Markvartice, Strmilov nebo Jindřichův Hradec. To je pouze hrubý výčet obcí, které podpisem svých zástupců memorandum podpořily. Na společném postupu se včera shodla téměř všechna sídla ležící na trase silnic I/23 a I/34. To je podle Pavla Pacala, místostarosty Třebíče a hlavního iniciátora celé akce, významné plus. „Je to samozřejmě něco jiného, než kdybychom na ministerstvo pro místní rozvoj chodili sólo a dávali připomínky pouze z hlediska našich osobních hledisek a potřeb. Nám se teď podařilo spojit priority a potřeby všech na celé trase a myslím, že díky tomu je velmi reálné, aby náš návrh prošel,“ řekl.
Jižní alternativu k dálnici D1 hledá stát od roku 2008. Jeden ze tří návrhů počítal právěse silnicemi I/23aI/34,aten chtějí starostové obcí na trati, ale i zástupci daných krajů, za každou cenu prosadit. „Konkrétním výstupem memoranda by mělo být to, že by silnice I/23 a I/34 byly v územnímplánu České republiky (který stanovuje Politika územního rozvoje) zařazeny jako prioritní komunikace na trase Brno – České Budějovice a jako alternativa k dálnici D1. Vmomentě, kdy budou takto do Politiky územního rozvoje obě silnice zařazeny, měl by jim stát věnovat daleko větší pozornost co se týče investic i významu,“ řekl Pacal s tím, že více peněz by potom mělo putovat i na obchvaty obcí. Memorandum tak může být prvním krokem k dlouho vyhlíženému obchvatu Třebíče.
Trasa podpořená memorandem v sobě podle starostů skýtá hned několik výhod. Podle původního návrhu z roku 2008 splňuje podmínku s tím, aby vedla co nejvíce po stávajících silnicích první třídy. Navíc spojuje dvě významné aglomerace (České Budějovice a Brno), tvoří spojnici jaderných elektráren Temelína Dukovany anacházíse podél ní významné průmyslové a kulturní lokality.
Kromě zástupců měst a obcí připojili svůj podpis na memorandum také zástupci různých organizací a krajů, kterými obě silnice procházejí. K Vítězslavu Jonášovi za Energetické Třebíčsko se tak přidal náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl. „Na ministerstvu dopravy jsme o této silnici jednali už před léty, někdy v roce 2008. Od té doby se však nic nedělo, až toto memorandum by opět mohlo situaci rozhýbat,“ uvedl.
O důležitosti páteřní komunikace I/23 je přesvědčený také senátor Miloš Vystrčil. I on na memorandum přidal svůj podpis. „Já za sebe, jako člověk pocházející ze srdce Vysočiny, budu pokračovat v tom, co jsem, dělal téměř celou svoji politickou kariéru, tedy v podpoře právě této silnice,“ slíbil.

***

O co se jedná Memorandum za silnici I/23 podepsalo v úterý dopoledne v Třebíči šedesát představitelů obcí na její trase, zástupci čtyřech sdružení a tří krajů (Jihomoravského, Vysočiny a Jihočeského). Výsledkem by mělo být to, že by silnice I/23 a navazující I/34 byly v územním plánu České republiky zařazeny jako prioritní komunikace na trase Brno – České Budějovice a jako alternativa k dálnici D1. To by mělo snáze přilákat investice třeba i na stavbu obchvatů.

Přílohy