Jezdí nové vlaky. A železnice je výrazně dražší

20.12.2012

Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 1 | autor: Jaroslav Paclík


JIHLAVA Autobusoví i vlakoví dopravci dostanou v příštím roce od Kraje Vysočina více peněz na úhrady ztrát v regionálních spojích.
Přírůstek peněz u Českých drah bude vyšší. Na železnici kraj pošle až 293 milionů korun, u autobusových spojů dokryje ztráty do maximální výše 276 milionů Kč.
Na to, že platby drahám vzrostou meziročně zhruba o 25 milionů korun, upozornil v úterý na jednání krajského zastupitelstva bývalý hejtman Miloš Vystrčil z opoziční ODS. „Měli jsme informace, že smlouva s Českými drahami je stabilní a dlouhodobá. Teď se ale bude na rok 2013 navyšovat úhrada prokazatelných ztrát zhruba o deset procent. V porovnání s autobusovými linkami je zde navýšení dvojnásobné,“ řekl Vystrčil a doplnil, že má informace, že se do navýšení plateb promítá i nákup nových vozů Stadler.
Kraj, v jehož čele stojí sociální demokraté, bude Českým drahám přispívat na odpisy nových vozů. „České dráhy spočítaly a chtěly po nás 37 milionů korun ročně, Vysočina jim bude poukazovat 15 milionů po dobu pěti let. Vzhledem k tomu, že u těch vozů se bavíme o době odpisování 20 let, tak si myslím, že takto nastavená smlouva je výhodná pro obě strany,“ dodal Joukl.
„Bez kraje by Dráhy nejezdily a kraj by bez Českých drah zase neměl dopravu a taky nejezdil,“ poznamenal ještě náměstek hejtmana.

„My jsme měli dvě možnosti, buď se s Českými drahami domluvit, nebo tady Stadlery nemít a uzavřít nějaký počet tratí. Ta situace je velmi složitá. Když něco zavřeme, tak uslyšíme kritiku. Když uděláme něco jiného, tak je to také špatně. Chápu, je to kritika opozice. S Českými drahami byl dojednán kompromis,“ uvedl hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek.
„Mohli jsme říct Drahám: ‚Nula a nazdar‘,“ doplnil jeho náměstek pro dopravu Joukl.
Kraj podle něj nechtěl hradit více než polovinu objemu odpisů nových vlaků, což se nestane. Z vysočinského rozpočtu půjde ale do pokladny Českých drah za následujících pět let navíc 75 milionů korun. Jouklovo vysvětlení opozice ústy Miloše Vystrčila akceptovala.

Další investice: Stadlery měly problém na přejezdech

Vysočina má třináct nových motoráků Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler. Vozy nakoupily České dráhy. Všechny stály přibližně 700 milionů korun, Evropská unie zaplatila zhruba 40 procent nákladů.
Kvůli novým Stadlerům investovala peníze navíc také Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlaky nekomunikovaly optimálně se starším zabezpečovacím zařízením železničních přejezdů na trati z Jihlavy přes Horní Cerekev do Jihlávky.
„Až na dva přejezdy, kterými Stadlery projíždějí s houkáním a pomalou jízdou, již byl problém odstraněn. U zbývajících přejezdů se to stihne do Vánoc. Úpravy přejezdů vyšly na částky v řádu desetitisíců korun. Trať by ale celkově potřebovala modernizaci za zhruba 120 milionů korun,“ sdělil Jakub Ptačinský z odboru komunikace SŽDC.

Přílohy