Kraj chce útlum vlaků hnát k soudu

05.08.2011

Jihlavské listy, strana 1, Titulní strana (Jan Mazanec)


Kraj tvrdí, že nedoplatí ponížený státní příspěvek vlakům na příští rok. Zda budou vlaky jezdit a kdo je zaplatí, zůstává otázkou.

Vláda chce asi o 20 % méně přispívat na regionální vlaky. Kraj ale tento rozdíl nehodlá doplácet a dohodl se s Českými drahami (ČD) na nezměněném objemu kilometrů. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla (ČSSD) tak vše spěje k soudu krajů s vládou.
Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) nejdříve chtěl zrušit celý státní příspěvek, který formou memoranda slíbila úřednická Fischerova vláda, pak ustoupil a chce ho snížit o 20 %. Pro Vysočinu příspěvek činí ročně 123 milionů, po snížení by to bylo pod 100. Kraj ze svého dopravcům přidává dalších asi 240 milionů.
„Ministr nerespektuje memorandum dojednané Fischerovou vládou, jde proti právnímu prostředí a zkouší, co kraje vydrží,“ tvrdí náměstek Joukl a cituje rozbor Aleše Gerlocha z Právnické fakulty UK, že peníze z memoranda jsou zahrnuté v rozpočtu vlády, která je musí vyplatit. Joukl dodává, že jen díky desetileté smlouvě s kraji s pevnými 59 Kč za vlakokilometr (vlkm) mohou ČD nakoupit nové soupravy Stadler, které se na Vysočině objeví v listopadu. Náměstek Joukl kritizuje ministra Kalouska, ale ke snížení se vláda rozhodla jako celek. Podle Jakuba Haase z tiskového odboru ministerstva financí vláda nyní „uložila ministru dopravy posoudit veškeré náležitosti a souvislosti spojené se závazkem z memoranda včetně posouzení jeho právní závaznosti“. Pokud podle něj vznikne spor s kraji, rozhodnutí může učinit jen soud. Co se ale stane, když peníze během příštího roku nepřijdou? ČD musí odjezdit objednané kilometry. Kraj podle Joukla zaplatí dvěma dopravcům (ČD a jindřichohradecké úzkokolejce) peníze ze svého rozpočtu a to, co přijde ze státu. „Zbylých 27 milionů nejsme připraveni z krajského rozpočtu vzít,“ tvrdí. Ponížení odpovídá 800 tisícům vlkm, tedy jako kdyby se zrušilo 10 nedávno uzavřených tratí Jemnice – Moravské Budějovice. Ředitelka krajského centra osobní dopravy ČD Lenka Horáková říká, že memorandum je základem pro následné smlouvy ČD s kraji, a jeho ponížením se nabourá systém přepravy a zvýší se nezaměstnanost jak v podniku, tak i druhotně kvůli absenci spojů. ČD podle ní teď spoje neruší, v novém jízdním řádu je jen několik drobných časových změn.
(Pokračování na str. 3)

(Dokončení ze str. 1)
Řešení nezná ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je garantem jízdního řádu. Podle ředitele jejího odboru jízdního řádu Miloše Housky je stěžejní to, že kraj garantoval stávají rozsah dopravy na železnici. Potíž je v tom, že nový jízdní řád má být projednán 120 dní před začátkem platnosti – což by v době náhlých změn v roce 2011 těžko bylo možné.
Kromě soudů krajů s vládou (tuto možnost chce projednat Asociace krajů) nebo krajů s ČD existuje i možnost vypsání soutěže na nového vlakového dopravce. Memorandum mimochodem kritizoval soukromý dopravce Regiojet za to, že podle něj nadržuje právě dominantním ČD.
Krajská opozice není jednotná. Zatímco lidovci rozhodnutí vlády od začátku kritizují, celostátně koaliční ODS zatím čeká na více informací, které mají ověřit platnost závazků jednotlivých stran sporu. „Celá věc se zřejmě nyní zužuje do problému, zda je či není memorandum pro vládu závazné,“ uvedl exhejtman Miloš Vystrčil (ODS).

Přílohy