Kraj už nechce vozit vzduch

19.03.2013

Jihlavské listy | Rubrika: Aktuality | Strana: 3 | autor: David Kratochvíl


Hejtmanství si v tichosti nechává zpracovat kvůli zefektivnění koncepci veřejné dopravy na Vysočině.

Obce se bojí rušení spojů. Kraj to odmítá.

Třešť Krajský úřad nechce zbytečně dotovat nevyužívané autobusové a vlakové spoje na Vysočině. Hejtmanství si proto nechává zpracovat od najatých agentur a pražské vysoké školy ČVUT koncepci veřejné dopravy v kraji. Analýzu chce mít k dispozici do konce volebního období.

Na čtvrtečním setkání starostů obcí a špiček kraje v Třešti to poprvé uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). „Dopravní obslužnost v rámci celého kraje chceme zajišťovat efektivně,“ zdůvodňuje krok Joukl, který má na hejtmanství na starosti právě oblast dopravy.

Oslovení starostové samospráv na Vysočině se ale obávají, aby koncepce nebyla jen jakousi optimalizací, a v rámci úspor nedošlo pouze k seškrtání spojů. To ale Joukl odmítá. Podotýká, že objem finančních prostředků na zajištění dopravní obslužnosti zůstane v součtu beze změny.

„Nebudeme někde rušit spoje kvůli tomu, abychom ušetřili, ale jde nám o to, aby spoje v kraji jezdily efektivně,“ podotýká znovu náměstek. Starostové se ale ke zpracovávané koncepci staví zatím rezervovaně a podotýkají, že zvlášť na malých obcích je počet cestujících ve vlacích nebo autobusech nestálý. Zpracované analýzy proto nemusejí odpovídat. Ladislav Fiala, starosta Arnolce, obce na Polensku se 163 obyvateli, se podle svých slov nechá překvapit, jestli zpracovávaná koncepce nakonec k něčemu bude. „Člověk zkrátka musí věřit, že to myslí upřímně a spoje se rušit nebudou, když to slibují,“ doplňuje k tomu. Hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) věří, že se analýzou podaří zefektivnit dopravu lidí do práce, k lékaři, nebo třeba studentů do škol „Nechceme, aby se, jak se tak občas říká, ve vlacích a autobusech vozil vítr,“ podotýká.

Podle bývalého hejtmana kraje Miloše Vystrčila však nejde o žádnou převratnou novinku. „Když dneska někdo řekne, že musíme zjistit, kdo, kolik a kam jezdí, aby se nevozil jen vzduch, tak to se přece už dávno ví, že je to potřeba,“ reaguje na Běhounkova slova současný senátor Vystrčil.

Vítá ale, že objem finančních prostředků na zajištění drážní a autobusové dopravy má zůstat stejný. „Jinak to dopadne tak, že obyvatelstvo nasedne do aut, a s nevyužitím spojů autobusových a vlakových linek to bude ještě horší, než je to teď,“ myslí si Vystrčil.

Co konkrétně, a hlavně kdy momentálně zpracovávaná koncepce přinese ve výsledku, se zatím neví.

Podle mluvčí kraje Evy Neuwirthové si hetjtmanství žádný konkrétní termín pro vypracování analýzy nestanovilo.

„Jsme na začátku celého procesu. Takže nedokážu říci, jestli vše bude hotovo za rok, za dva nebo za tři,“ vysvětluje mluvčí.

Jakmile kraj výstupy obdrží, začne podle Joukla jednat se všemi subjekty, včetně starostů jednotlivých obcí v kraji.

Poté by prý hejtmanství vyhlásilo výběrové řízení na dopravce. Těch v kraji v současnosti jezdí celkem 21. Teprve tehdy by stávající jízdní řády došly změn. 

Přílohy