Levný oběd? To už není pro Rakušany magnet

15.01.2015

Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 2 | autor: Jaroslav Paclík


Tato autobusová linka spojuje regiony, které za totality oddělovala železná opona. Bojuje však o každého cestujícího. A často vozí jenom „vzduch“.


TELČ Na autobusu, který pendluje pravidelně mezi Telčí, Dačicemi, Slavonicemi a rakouským městem Raabs, je nakreslená lasička. Toto zvíře je považováno za vychytralé.
Naopak rozhodnutí provozovat autobusovou linku do města ležícího nedaleko od hranic a cíle mezinárodní cyklostezky Jihlava–Třebíč –Raabs i mimo turistickou sezonu, jak se zdá, moc chytré není.
Zájem o tento spoj je přes zimu malý. A bůhvíjaký zázrak, pokud jde o zaplněnost vozu, to není ani v létě, jak vyplývá ze statistik společnosti Jikord a vyjádření řidiče.
Města na trase se snaží linku propagovat, její jízdní řád je umístěn na webu www.raabs-telc.eu. Poptávka turistů přesto není.
„Konkurent“ pro linku 6 A zájem je zjevně ještě menší než u městské linky 6 v Jihlavě, která také často mezi Masarykovým náměstím a městským vlakovým nádražím vozí jen „vzduch“.
Obě autobusové linky mají společné to, že jejich vznik podpořila Evropská unie. A ta si vyžádala i udržitelnost projektu.
Právě na to nyní tak trochu „dojíždí“ linka do Rakouska. Naši jižní sousedé ji musí udržet v činnosti pět let od spuštění v roce 2011, jinak by dotaci museli vracet.
Řidič autobusu je rád za každého cestujícího Šofér autobusu se zaraduje, když na jeho spoj v Telči vůbec nějaký turista čeká. „Vy se mnou nepojedete? Povídám si, dneska aspoň jeden cestující. A zase nic!“ říkal redaktorovi MF DNES Lubomír Jaroš.
Nikdo jiný už na zastávce nestál. To bylo poslední sobotu před Vánocemi o půl sedmé ráno. Situace je ovšem podobná i o jiných víkendech mimo léto.
Nyní už náklady na provoz linky hradí plně rakouská strana – jako hlavní „nositel“ evropského projektu. Tři roky na provoz linky přispívala EU, další dva roky bude financování v rámci udržitelnosti projektu na dopravní firmě VOR. „Linku z většiny financuje země Dolní Rakousko,“ upřesnil starosta Raabsu Rudolf Mayer.
„Když ta linka v polovině prosince 2011 začínala, tak tenkrát bylo asi do 7. ledna jízdné zadarmo a už tenkrát přišly novinářky a já jsem říkal, že to bylo slabé, že lidé neměli zájem. A dneska se to projevuje. Pokud vůbec někdo jede, tak jen pár cestujících,“ řekl řidič.
Autobus už tahal i vlek na kola „Jezdil jsem tu i v roce 2009. Tehdy se konala v Raabsu, Hornu a Telči Dolnorakouská zemská výstava a jezdily dva autobusy. Jeden byl pravidelně plný. Pak tu linku obnovili, ale lidé na ní jezdí víc vnitrostátně. Co se týká dopravy přes hranice, to je hodně slabé,“ uvedl Lubomír Jaroš.
Vloni od března do října autobus tahal za sebou nově i vlek na jízdní kola. „Ano, lidé jeli. Ale že by byl obrovský zájem, to také ne,“ pravil šofér. Přitom podle něj zvědaví lidé přijdou a ptají se, kolik stojí jízdenka, a on odpovídá, že jedna cesta vychází na pouhých 45 korun. A kolo že se poveze zdarma.
V čem je problém: že by se o tom autobuse málo vědělo nebo už lidé jednou přes hranice jeli a víckrát je to neláká? „Spíš to druhé,“ uvažuje řidič autobusu.
„Rakušané mi řeknou, že v Telči už byli a co teď? Že náměstí znají. U nás se také postupně zdražuje, tak už neplatí to, že by oni přijeli a dali si v Česku levný oběd. Oni tam dneska platí už téměř stejně. V Raabsu mají za šest euro meníčko,“ poznamenal Jaroš.
„Chtělo by to lepší cyklovlek“ Podle starosty Telče Romana Fabeše má spoj smysl zejména v turistické sezoně a před Vánocemi. Doporučoval by k němu pořídit i lepší cyklovlek. „V tuto chvíli mimo sezonu je to linka, která je vytížená minimálně. Svým způsobem teď ani není nutná,“ řekl Fabeš.
Město je podle něj v kontaktu s řidičem. Poskytuje mu propagační materiály, aby se na rakouské straně vědělo o akcích, které se dějí v Telči. „Navíc se v rámci Regionu Renesance budeme snažit vymyslet další aktivity. Do tohoto regionu vstoupil rovněž rakouský partner Zukunftsraum Thayaland, což je území okolo Waidhofenu. Možnost podobné akce, jako byla Dolnorakouská zemská výstava v roce 2009, i když menšího rozsahu, v hlavách je,“ pravil Fabeš.
Chyba? Jízdní řád neodpovídá otvírací době bazénu v Raabsu „Zemskou výstavu tehdy navštívilo více než 400 tisíc lidí, byl to velký společný úspěšný. Snad na to můžeme opět navázat různými aktivitami a propagací. V Telči i Raabsu se koná dost akcí, které by mohly obyvatele Vysočiny, jižních Čech i Dolního Rakouska zajímat,“ zmínil starosta Raabsu Rudolf Mayer.
„Pro návštěvníky z České republiky je v Raabsu jistě zajímavým cílem koupaliště Thayatal Vitalbad, tedy krytý bazén se saunami a sekcí wellness. Avšak jízdní řád by se měl trochu přizpůsobit jeho otvírací době, která je denně od 13 do 22 hodin,“ řekl Mayer.
Trasu linky by ponechal, jak je. „Její zkrácení, například jen do Slavonic, podle mě nemá smysl. Zajistit přípoje třeba do Jihlavy, to je samozřejmě možnost,“ dodal starosta Raabsu.
Senátor a bývalý vysočinský hejtman Miloš Vystrčil si slibuje zlepšení po výstavbě cyklostezky, která povede ze Slavonic do rakouského Waidhofenu po bývalé železniční trati.
Autobusová linka byla do konce roku 2013 společným projektem rakouského dopravce VOR, jihočeského Jikordu a Vysočiny.
Projekt se i s doprovodnými aktivitami rozjel v roce 2011, jeho uznatelné náklady se pohybovaly okolo 600 tisíc eur (v přepočtu zhruba 15 milionů korun). Rakouská strana čerpala dotaci ve výši 75 procent nákladů, čeští partneři pak měli 90procentní podporu.
Linka jezdí celoročně v pátek, sobotu, neděli a o svátcích – jde o tři spoje do Raabsu a tři nazpět.
Co by mohlo například zvýšit atraktivnost spoje podle jihočeského Jikordu? Například to, že by při předložení jízdenky získal cestující slevu na koupaliště v Raabsu.
Takto to funguje u linky IDS 104, která vyráží z jihu Moravy do termálu v rakouském Laa an der Thaya. Sleva lístku na bazén je patnáctiprocentní.

***

Fakta Jízdní řád autobusu z Telče do Raabsu

Odjezdy z Telče: Pátek: 6.35, 12.21, 16.01 hodin Soboty, neděle a svátky: 6.35, 12.01, 16.01 Odjezdy z Raabsu: Pátek, soboty, neděle i svátky: 8.37, 14.44, 19.05 Doba jízdy: 1 hodina a 7 minut Zastávky: Dačice, Slavonice, Waldkirchen, Dobersberg, Karlstein

Přílohy