Míra tolerance alkoholu za volantem

08.04.2019

ČRo Plus | 09:34 | Pořad: Pro a proti


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Potom co poslanci odsouhlasili mírnější pravidla pro tuzemské vodáky, kteří by nově mohli usedat do lodí, i když si předtím dali například až dvě piva nebo sklenici vína, přicházejí občanští demokraté se stejným návrhem i pro řidiče motorových vozidel. Podle ODS by taky v Česku stejně jako v mnoha evropských zemích měla platit tolerance k alkoholu až do hranice půlky promile. Je načase zrovnoprávnit české řidiče s jejich kolegy například ve Francii nebo Itálii nebo by taková změna zhoršila bezpečnost na tuzemských silnicích? Více za chvíli. Naše pozvání přijali místopředseda ODS, předseda senátorského klubu občanských demokratů Miloš Vystrčil, který je v našem jihlavském studiu, dobrý den.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Hezké dopoledne.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A do Liberce zdravím dopravního experta Romana Budského, dobrý den.

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Dobrý den přeji.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pánové, první otázka je pro oba stejná, zeptám se krátce, ta otázka samozřejmě se nabízí, jestli pane senátore Vystrčile je na místě tedy povolit i řidičům a řidičkám v Česku, aby si mohli před jízdou dopřát určité množství alkoholu, nebo se v tom skrývá nebezpečí?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já se přiznám, že jsem se touto problematikou zabýval hlouběji již před několika roky a snažil jsem se nastudovat všechny možné údaje, které k tomu jsou k dispozici a nakonec jsem dospěl k závěru, že je to správné, kdyby se nějaká tolerance alkoholu povolila a ty důvody jsou zhruba 3, ten první je, že všechny výzkumy, které já jsem měl možnost vidět, ukazují, že alkohol pod 0,5 promile nezvyšuje nebezpečí, nebezpečí řekněme havárie na silnici. Druhá, druhý důvod je, že takto mají ve většině zemí Evropské unie, a není tomu tak, že by tam ta nehodovost kvůli alkoholu byla vyšší a třetí je, že se tím zabrání řekněme teoretické šikaně, protože ty přístroje, které dneska měří alkohol, a které používá policie, vykazují absolutní chybu 0,2 promile, což teoreticky může znamenat, že máte zbytkový alkohol 0,1 přístroj naměří 0,3 a vy přijdete o 7 bodů a zaplatíte 10 tisíc korun pokuty.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
3 důvody, které tady zazněly pane Budský, řekněte, co vy si myslíte o návrhu ODS, který zaznívá?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
No, tak já bych se mohl v podstatě zaměřit na 3 důvody, které uvedl pan senátor, pokud se jedná o nebezpečnost hladiny alkoholu ve výši 0,5 promile v krvi řidičů, tak na to jsou dlouhodobé studie, které hovoří o tom, že tam je riziko zvýšení zavinění smrtelné dopravní nehody až pětkrát vyšší, a to jsou údaje, které máme od Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu a od Evropské komise. Pokud se jedná o fenomén alkoholu za volantem a jeho podíl na celkovém počtu smrtelných dopravních nehod, tak dlouhodobě v Evropské unii alkohol zabíjí přibližně 25 procent všech těch lidí, který zemřou ročně při dopravních nehodách a pokud se jedná o šikanu, možnou šikanu, že tedy samozřejmě ta nepřesnost měření ano, dneska je to do 0,2 promile, když se to bere, a to si myslím, že je dostačující, pokud bychom dali 0,5.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
V toleranci.

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Dali 0,5, no tak budeme muset tu toleranci muset počítat i k tomu 0,5 a budeme za chvilku na 0,7 0,8 promile.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když pane Vystrčile tady Roman Budský zmiňuje, že podle statistik až čtvrtina lidí, kteří zemřou při dopravních nehodách, zemřou při těch nehodách, kde hrál roli alkohol, nebylo by spíš na místě, aby se evropské země zamyslely nad tím, zda nesnížit tu toleranci, respektive nezvýšit tu toleranci k alkoholu, tedy nebýt tak tolerantní k alkoholu před jízdou?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já na vaši odpovím, ale samozřejmě jako pan kolega mohl reagovat na mě, tak já musím reagovat na něj.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Začnu nejdříve odzadu, ta chyba 0,2 promile pak je otázkou, jestli tedy aspoň nemáme uzákonit 0,3 nebo 0,2, protože upozorňuji, že říkat, že to policie toleruje, byť to nemá v zákoně, je docela nesmyslné, protože, když oni naměří 0,3, tak vaši jedinou obranou je, jet do nemocnice, a tam si to nechat proměřit, to znamená, ten policista sám, pokud naměří 0,3, byť vy máte 0,1 tak nemůže udělat nic jiného, než to, že vám dá pokutu a vezme 7 bodů a jediná vaše obrana je, že musíte jet do nemocnice, a pokud jsem já říkal, tak jsem říkal do 0,5 a ne 0,5 a do 0,5 je také třeba 0,4, 0,3.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se tedy ještě doptám.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já to dopovím, prosím vás.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobře.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Fakt je to důležité /souzvuk zvuků/.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mě napadá otázka, která s tím souvisí, proč tedy navrhuje ODS půl promile a ne 0,3, jak jste tady řekl, aby to odpovídalo na tu teoretickou šikanu?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já vám to vysvětlím. Jeden z možných přístupů je, že se domluvíme na 0,3, já se tomu nebráním. Druhý z možných přístupů je, že se domluvíme na 0,5 a potom nad 0,5 bude velmi tvrdý postih právě proto, že 0,5 mínus 0,2 je 0,3. To znamená, kdo se dostane nad 0,5, tak už musí počítat s tím, že ten přístroj má chybu 0,2, a že tedy si opravdu nemůže dovolit pít na 0,5, protože by mohlo dojít k tomu, že se mu naměří 0,6 nebo 0,7, rozumíme si, pak už by byl pro tvrdý postih. A ten tvrdý postih v případě 0,5 i s tou chybou v přístroji považuji za správný, ale nepovažuji za správný ten, takže to jsem se dostal k tomu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím, já se omlouvám /souzvuk zvuků/, k tomu se dostaneme, protože tady pane senátore ráda nechala zareagovat pana Budského, jestli tedy by nedávalo smysl, aby 0,5 byla tolerance alkoholu v krvi řidičů, ale potom daleko tvrdší postihy, ostatně s tím také občanští demokraté přicházejí ve svém návrhu.

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Podívejte, já bych byl pro maximální hladinu a to jen z těch technických důvodů 0,2 promile. To by odpovídalo doporučení Evropské komise, která hovoří o tom, že max 0,2 a tam započítával právě ty možné technické problémy. Samozřejmě Rada pro bezpečnost silničního provozu evropská mluví o 0, Světová zdravotnická organizace mluví také o 0, čili by to zvýšení i jenom na základě těch technických nepřeností.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdyby tam byly ty tvrdší postihy, nedávalo by to smysl pane Budský?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Já myslím, že 0,2 a potom už tvrdší postihy.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale 0,5 a tvrdší postihy?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
To se mi zdá už příliš velká tolerance, protože jakmile tohle to povolíme, můžou si to mnozí lidé vysvětlit, hele on ten alkohol zas až tak nebezpečný není, když to, když to zvýšili, skutečně na těch českých silnicích by se rozhodně zvýšila smrtelná dopravní nehodovost, o tom jsem přesvědčenej.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nezapomněla jsem na svůj původní otázku, pane senátore Vystrčile, ale přece jen, to co tady zaznělo, to by možná taky stálo za reakci, jestli kdybychom jako společnost tolerovali alkohol v té vyšší míře než 0,2 tedy půl promile, to je zhruba, odpovídá 2 deseti stupňovým pivům nebo deci vína, a to záleží na tělesné konstituci a samozřejmě dalších parametrech, ale jestli by to společnosti nedávalo vzkaz, alkohol není zas tak nebezpečný za volantem?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já si myslím, že nikoliv, protože naše společnost není méně vyspělá než společnost Německa, Rakouska a Francouzka a Španělska nebo Portugalska a myslím si, že by si velmi dobře uvědomili, že to je vlastně zákon pro slušné lidi, protože slušní lidé si uvědomují, že, když jim někdo dává nějakou toleranci, tak je to proto, aby třeba si mohli dát 2 deci vína, když jsou na nějaké recepci, a potom odjet domů a nebát se, že dostanou 7 bodů a 10 tisíc pokuty o tom to je, a jinak ještě se musím vrátit zase k těm výzkumům. Já tady mám před sebou výzkum, který se nazývá bezprostřední vliv nízkých dávek alkoholu na lidské chování, jeho autory můžu klidně přečíst, pokud bude zájem.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdo, můžete jen říct jaká instituce za tím je nebo na jakém analytickém vzorku pracovali autoři?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Tyto autoři vzali 6 nebo 7 nejvýznamnějších renomovaných průzkumů celoevropských a zkoumali vliv nízkých dávek a alkoholu na lidské chování. Jsou to, jsou to kromě jiných i Jaroslav Jiřina, Kamil Janhuba, Milada Emmerová, Jaroslav Racek a třeba i profesor Julius Špičák, současný poslanec tuším dokonce za ANO. A cituji z toho průzkumu: "O minimálním vlivu lze hovořit do zmíněné hladiny 0,5 promile, když riziko strmě stoupá po jejím zvýšení." Druhá citace: "Například ve zprávě britského institutu pro alkoholové studie, teď ho nebudu číst, ten institut samozřejmě mohu, na aktuální střední je ta hodnota, na aktuální střední hodnotě 0,5 promile je to hodnota, která se dlouhodobě osvědčuje v sousedním Německu, zase je tam studie z Německa, citovaná a která se i v našich podmínkách jeví rozumnějším regulátorem, než stávající výchova řidičů k abstinenci. Rozumíte, to jsou renomované německé, anglické, britské a jiné studie, které říkají toto, protože se těm lidem věří.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
A co se týká způsobování havárií tím alkoholem, tak samozřejmě pan kolega zase samozřejmě neřekl, kolik havárií způsobili ti do 0,5 promile a kolik ti nad 0,5?


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Citoval jste ze studie tedy pane Budský, je to o tom, že nevěříte českým řidičům, že by dokázali být stejně slušní, řekněme jako ti němečtí?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
My tam máme to Německo, tak pojďme k tomu Německu, oni tam mají 0,5 promile pro řidiče, ovšem pro profesionály a pro nové řidiče už zavedli absolutně nulovou toleranci a šéf německé rady pro bezpečnost silničního provozu jednoznačně razí nulovou hladinu s tím, že říká, kdo řídí, nepije, kdo pije, neřídí. To je vlastně slogan, který teď běží v Německu a německá ráda pro bezpečnost silničního provozu prostě razí jednoznačně, nepijte, pokud usedáte za volantem nebo za řídítko.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale stále tam je ta tolerance, pokud se to netýká, jak jste řekl profesionálů nebo začátečníků?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Ano, ona tam ta tolerance je, ale oni k tomu jdou z druhé straně na západě, než bychom k tomu měli jít my, oni se snaží dosáhnout pokud možné té nulové hranice, kdysi byla bez omezení, pak bylo 0,8, postupně se dostali na 0,5, teď by rádi se postupně dostali na univerzální hranici 0,2 promile pro všechny skupiny účastníků silničního provozu, čili oni se snaží tu hranici a jsou velice, velice jaksi rozpačití, pokud jim řekneme, my uvažujeme o zvýšení třeba na 0,2 0,3 tak říkají, proboha, nedělejte to, my se snažíme jít na vaší nulovou hladinu, nedělejte to, protože skutečně potom už to nezastavíte a budete se divit, co to udělá se statistikami a vážnejch dopravních nehod.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy pane Budský nevěříte té studii, které tady, kterou tady citoval pan Miloš Vystrčil, tedy že se ta hranice 5 procent jeví jako ta, na které se to láme, před kterou to ještě to jde zvládnout bez nehod za volantem, a pak už ne?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Ono těch studií je samozřejmě víc, tady musíme taky vzít v úvahu, že vliv alkoholu na každého z nás je individuální, čili někdo kolem 0,5 promile řekněme, že ten vliv je, ale není třeba až tak markantní, jsou lidé, kteří si dají dvojku vína a jsou nepoužitelní, čili ta tolerance si myslím, že by vylákala za volant nebo za řídítka motocyklu i lidi, kteří prostě běžně nepijí, nejsou zvyklý si sednout prostě do motorového vozidla a řídit ho s alkoholem, čili pak by si to třeba špatně vysvětlili, že vlastně až tak špatně na tom nejsou a že mohou jet, ale říkám, tyhle ty studie jsou většinou obecné, čili ony sledují, jak se vlastně ti lidé chovají, ale nebyla podle mě to tahle ta studie nebyla zaměřená přímo na vyšetřování chování a reakcí účastníka silničního provozu, respektive řidiče motorového vozidla.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Posloucháte Český rozhlas Plus, kde diskutují dopravní expert Roman Budský z týmu silniční bezpečnosti a senátor za ODS Miloš Vystrčil. Pane Vystrčile, obloukem jsme se vrátili k té mé počáteční otázce, protože ta navazuje na to, co teď řekl Roman Budský a sice, že v Německu například se naopak snaží domoci se té nulové tolerance a už také u některých kategorií řidičů platí, zatímco u nás bychom chtěli jít opačnou cestou, dává to smysl?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
My bychom nechtěli jít opačnou cestou, alespoň ne úplně, protože v tom návrhu občanských demokratů se také počítá s tím, že by se na profesionální řidiče ta tolerance nevztahovala, rovněž tak na řidiče taxi služby a podobně. Dále se počítá s tím, že by nevztahovala na řidiče mladší 21 let a na řidiče, kteří by neměli řidičský průkaz alespoň 2 roky, to znamená, jak opakuji se, je to prostě zákon pro slušné lidi, kteří by věděli, že v okamžiku, kdy se nachází na nějaké akci, tak si můžou dát, mohou dát 2 deci vína a můj názor je, že to vychází na jedno pivo nikoliv 2 piva, protože jak říkám 0,5.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady se názory různí podle fyzické konstituce, věku, pohlaví a tak dále.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Takže si myslím, že je rozumné se domluvit na nějaké hladině, jestli se dostaneme v nějakém koncenzu, teď to říkám sám za sebe, nikoliv za ODS na 0,3 tak já to pořád považuji z hlediska vztahu k těm občanům a k tomu, že jim máme věřit, že oni vědí, že ty zákony jsou pro ně a ne proto, aby někdo byl nějakým způsobem šikanován a spíše, aby ty zákony je chránily, tak já si to dovedu představit, ale v tuhle tu chvíli to, že my navrhujeme 0,5, je opřeno o studii, která mimochodem opravdu v tom závěru studuje vliv na dopravní nehody. Já kdyžtak panu Romanu Budskému tu studii, pokud má zájem, mohu celou zaslat.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete po pořadu, ale pane senátore, ještě jedna věc, jak byste poznali, kdo jsou slušní lidé a kdo ne, kdo se vypořádá s tou možností vypít 1, nebo 2 piva dobře, nebo kdo si jich dá víc?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Velmi jednoduše, v rámci kontroly policie by buď měl 0,5 nebo nad 0,5 a jak by měl nad 0,5, tak začíná té tolerance zneužívat, a pak přichází tvrdý postih řekněme, zase když se podíváte do té studie, tak do 0,8 pořád ještě to riziko je velmi nízké a nad 0,8 razantně se to riziko té nehody zvyšuje. To znamená třeba, moje představa by byla, že od 0,5 do 0,8 by byl velmi tvrdý postih, ale ještě třeba by ten člověk nepřišel o řidičský průkaz, a jakmile by měl nad 0,8, tak samozřejmě by musel okamžitě přijít o řidičský průkaz a dále, pokud by chtěl znovu řídit, tak já bych byl třeba i proto, aby skutečně prošel i nějakými testy, ne jenom znovu, znovu, aby musel to řidičské oprávnění získávat a prošel nějakými psychotesty a tak dále. To znamená v tomto směru bych to velmi, velmi zpřísnil, aby ty lidé si uvědomili, pokud jsem v tom limitu, který neohrožuje ostatní ani mě tak dobře, ten stát se ke mně chová vlídně a přívětivě, ale pokud jdu nad ten limit a ten stát k tomu má ten důvod, že ten další, že ten limit není vyšší, tak potom jsem velmi potrestán.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak je ten tvrdý trest. Pane Budský, rozlišili by se takto slušní lidé od těch neslušných, nechal byste to na policii a na následných trestech?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Já jsem samozřejmě mluvil s řadou kolegů v zahraniční nebo v západní Evropě o tomto problému a Francie je mi hodně blízká, čili i s kolegy právě z jejich rady pro bezpečnost dopravy, oni sami říkali, ano, máme tady 0,5 promile ve Francii, bohužel 30 procent mrtvých je při nehodách  s alkoholem, Francouzi jsou nad tím evropským průměrem a říkali, hele je velký problém u těch takzvaně slušných lidí tu hranici 0,5 promile odhadnout. Oni si dají třeba sklenu, 2 vína, tak říkají, no tak hoďku jsem tady poseděl, něco jsem snědl, tak ty 2 sklenky vína dám, no a pak nestačí divit, že mají třeba 0,7 promile.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tedy, že to neodhadnou?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Neodhadnou, neodhadnou to, protože oni vlastně mají takový pocit, že plus mínus mám cit pro tu hladinu a kolikrát potom se nestačí divit, že jsou výrazně nad. Čili už jenom tohle to povolání toho alkoholu, u nás je to jasně daný, hele nepij, když řídíš, tak každej řekne ne, já si dám večeři, dám si tady sodovku, já radši nebudu pít, aby mě nechytli takzvaně, ale Francouzi řeknou, ona tady nějaká tolerance je, já si myslím, že ten cit proto mám, tak si teda tu sklenku, dvě dám a už je problém.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekl byste pane Budský, že je ale třeba zastávat se řidičů proti policii, že ta teoreticky šikanuje tedy řidiče ve velkém?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Já si myslím, že z hlediska alkoholu určitě ne, ono je to dokonce doporučení Ty spolu, to je vlastně taková organizace, kde se sdružují všechny ty dopravní policie v Evropě a v okolí a ti jednoznačně doporučili v roce 2010 začínat každou silniční kontrolou, orientační dechovou zkouškou, dopravní policie to dělá a myslím si, že i to přispělo k tomu, že se s v posledních letech teda s výjimkou toho posledního roku dařilo snižovat mrtvé pod vlivem alkoholu, prostě ten strašák toho, že, když mě zastaví policie, tak začínáme tím obligátním vdechnutím, tak ten tady je a řada lidí si na to prostě dává pozor a platí to i pro zbytkové alkoholy.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Vystrčile, argument, že lidé nepoznají, jestli mají příliš nebo ještě stále jsou v limitu alkoholu, mám na mysli té půl promile, pokud by začala ta tolerance platit, je pro vás silný nebo jste se nad ním zamýšlel?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Je to argument, který lze velmi lehce odstranit tím, že si koupím alkoholtester, že jo, který většinou má stejnou chybovost nebo stejnou absolutní chybu vykazuje jako ty, ty policejní, to znamená můžu se změřit předtím, než pojedu, dneska jsou ty alkoholtestery v podstatě velmi dobře dostupné a zase většina lidí je může používat, a když si to změří a naměří 0,4, tak vlastně ví, že může jet a ještě k té Francii, jenom abychom si řekli, o čem se bavíme. Ve Francii v roce 2018 bylo na 1 milion obyvatel 48 smrtelných dopravních nehod. Francie má 0,5. V Česku, kde máme 0, bylo 62, v Maďarsku 64, ty mají taky 0 jo Maďaři.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pocit pane senátore, že by to alkohol vylepšil tu statistiku nehod?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já nevím, jestli by jí vylepšil.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
V Česku, že by to bylo lepší, kdyby lidé mohli pít?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já chci jenom říct tím, a ta statistiky a ty průzkumy to dokazují, že povolení hranice do 0,5, zdůrazňuji do 0,5 nemá z hlediska statistik, které máme k dispozici.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Které máte vy k dispozici.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ne, které máme všichni k dispozici.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan Budský říkal něco jiného /souzvuk zvuků/ možná je jediný tady, ale říká, že je má k dispozici.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ne nehodovost a na počty smrtelných obětí tak, že by to bylo statisticky významné a upozorňuju, že, když máte třeba 0,4 promile, tak je velmi pravděpodobné, že v případě, že jste unaven a jedete a řídíte auto, nebo že jste třeba v nějakém stresu, tak to nebezpečí, že havarujete je vyšší, než když máte 0,4 promile.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co, když jsem ve stresu a mám ještě 0,4 promile?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Tak to samozřejmě není dobré, ale je to o tom že.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ptám se, jestli by to pomohlo bezpečnosti na silnicích ten návrh ODS, na to se ptám, to je důležité.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já nevím, jestli, jestli to máme brát tak, že člověk, který sám ví, jestli může, nebo nemůže jet, a jestli se cítí, nebo necítí dobře, má být v případě, že řekněme do 0,5 promile není prokázáno statisticky, že to má vliv na nehodovost, v tomto směru omezován, to je celé a já osobně, když třeba jsem ospalý nebo unavený, a řídím auto, tak vždycky si dávám daleko větší pozor, než když vím, že jsem úplně v pořádku, tak to zkrátka je. A zrovna tak si myslím, že by to bylo v případě těch slušných lidí, který naprostá většina v okamžiků.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co těch, kteří budou ve stresu, dají si, to co je v limitu a způsobí dopravní nehodu, pokud by platila půl promile tolerance?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Může se to samozřejmě stát, ale my nikdy.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Budou míň slušní než vy?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ale my nikdy, my nikdy neúplně všechna rizika neomezíme, zrovna tak, když se nedají skleničku alkoholu, tak si můžu vzít nějaký prášek a tím vlastně ten stres ještě zase utlumí a může to mít stejné dopady, mimochodem nehody právě pod těmi drogami a případně pod medikamenty a tak dále, ten počet těch nehod právě, kde ty lidé, kteří havarovali, vykazovali tyhle ty znaky, narůstá. Takže je otázkou, jestli to má znamenat, že teda my budeme trvat na nulové toleranci, ale jak jsem říkal, já obecně si dovedu představit, že dojdeme k nějakému kompromisu, jako nechci to prokazovat, prosazovat za žádnou cenu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ale buďme prostě rozumní a trošku i těm lidem věřme a samozřejmě pokud někdo to bude zneužívat, tak ho potrestejme, přirovnal bych to něčemu takovému.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím /souzvuk zvuků/, připomenu posluchačům, díky pane senátore /souzvuk zvuků/, já jsem to úplně pochopila. V Pro a proti se sešli expert na dopravu Roman Budský a místopředseda ODS Miloš Vystrčil, který popsal, proč ODS navrhuje to, aby byla ta půl promile tolerance alkoholu i v České republice jako v mnoha jiných evropských zemích. Já bych se pane Budský zeptala, protože o tu bezpečnost na silnicích jde asi především, asi nejde také jenom o to, aby se vyrovnali čeští řidiči těm evropským, ale aby tady neumíralo tolik lidí na silnicích, nebo aby tady nebylo tolik nehod, já bych se chtěla zeptat, jestli máte k dispozici statistiky, jak to tedy je, v Čechách s nehodovostí a jestli se na tom může podepsat i to, že ta nulová tolerance nehraje až takovou roli?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
No, já si myslím, pan senátor teda hovořil teda o té Francii na těch 48 na milion obyvatel, my máme 62, loni jsme byli těsně vedle sebe, respektive dva 17 jsme byli vedle sebe, ale ten pokles ten byl hlavně díky tomu, že začala platit snížená rychlost mimo obec od 1. července z 90 na 80, ale hlavně policie se začala věnovat tomu, co se děje na silnicích. Pokud se jedná vlastně alkohol i u nás, tak do 0,5 promile v loňském roce motoristé, kteří tady s touto hladinkou usedli za volant, zabili 7 lidí, to je o jednoho člověka víc, než bylo v roce 2017, čili to si myslím, že je sám o sobě argument, a pak tam mám ještě jeden vládní strategický dokument, který se nazývá Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, a tam má za jeden z klíčových dílčích cílů stanoven snižovat počet těžce zraněných a smrtelně zraněných osob při nehodách s alkoholem a s drogami a v loňském roce jsme měli 76 lidí mrtvých při nehodách s alkoholem s drogami a ta národní strategie připouštěla maximálně 57, čili my vlastně v současné době tvrdě neplníme národní strategii, jeden z jejich klíčových cílů a na druhou stranu budeme tedy povolovat nějakou tu toleranci alkoholu v krvi řidičů, to si myslím, že to je proti oficiálnímu vládnímu dokumentu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se pane Budský ale na to podívat i tak, že tyto statistiky jsou neutěšené, i když máme nulovou toleranci, jestli by nestálo za to řidičům a řidičkám věřit, jak říká pan senátor Vystrčil a tedy povolit určitou hranici, například kvůli omezení nebo eliminaci té možné šikany ze strany policie kvůli nepřesnosti testeru?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
No, jistě, tak samozřejmě mohlo se hovořit o technické hranici, jako to mají třeba Skandinávci, to znamená Norsko, Finsko, Švédsko, mají 0,2 promile, jakmile je někdo těsně nad 0,2 promile, nastupují drakonické testy. Norové dokonce při třetím excesu podobného druhu přistupují třeba i k vyslovení doživotního zákazu řízení motorových vozidel a ke konfiskaci vozidla, čili 0,2 promile s tím, že je to skutečně zásadně a jenom technické, technické opatření, nikoliv, že začínáme tolerovat alkohol za volantem.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tedy vy byste byl pro nějaký kompromis?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Pokud by to bylo takto postaveno a skutečně by o tom byla diskuze a bylo by to napříč všem tedy tím politickým spektrem, mělo by se to podrobit i veřejné diskuzi, aby se lidi ztotožnili s tím, co to vlastně znamená to 0,2 promile, pak by bylo možno o tom hovořit, ale 0,3 nebo dokonce 0,5 promile je skutečně hodně.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane senátore, měla by předcházet takové změně na českých silnicích veřejná diskuze, počítá s tím ODS, aby lidé pochopili, že alkohol je také nebezpečný?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Určitě by měla předcházet jak odborná tak třeba i veřejná diskuze, respektive informovanost o smyslu toho zavedení nějaké té hranice a tady se s panem Budským shodujeme, určitě by bylo dobře těm lidem vysvětlit, jaký to má hlavní smysl, aby zbytečně prostě nebyli trestáni třeba v okamžiku, kdy mají nižší alkohol, nižší hladinu, než bylo naměřeno, aby si uvědomovali, že pokud to překročí, takže budou více trestáni, to jsem rozhodně pro a pak teda si dovolím ještě říct jednu věc, v tom roce dva 18 došlo k 565 obětem na životech z důvodu dopravních nehod, pouze 7 z nich bylo způsobeno za účasti řidiče, který měl do 0,5 promile a já upozorňuju, já to nechci zlehčovat, ale jenom upozorňuju z toho, že 7 nehod smrtelných bylo, když tam byl řidič do 0,5 promile, ještě neznamená, že on to zavinil kvůli tomu, že měl 0,4 promile, jestli mi rozumíte, to tak není, ty statistiky takhle nefungují a s tímhle tím šermovat bychom měli velmi opatrně, já jsem bych řekl velmi konzervativní a třeba jsem ochotný se o těch věcech bavit, jestli 0,3 0,2 nebo 0,5. Dát ty odborné argumenty na stůl, ale já si myslím, že opravdu bychom měli věřit tomu, že, když něco nevadí, tak není nutné to hned dávat na nulu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Budský, nepoužíváte příliš pružně statistiky, jak říká pan senátor?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Nepoužívám.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili není úplně jisté, jestli alkohol hraje takovou roli při nehodách?

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Jestli to byl ten alkohol, kdo vlastně zabil, jestli to nebylo nedáno přednosti, ke kterému by došlo stejně, i kdyby byl ten řidič střízlivý, ale ty odborné studie hovoří o tom, z 80 procent se to přičítá právě na vrub alkoholu, čili z těch 7, řekněme 80 procent 5 a půl člověk nezabil alkohol, zbytek byl třeba ta nepozornost, nedání přednosti, překročení rychlosti jízdy, který by udělal i střízlivý řidič.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dopravní expert Roman Budský taky místopředseda ODS senátor Miloš Vystrčil, díky pánové, na shledanou.

Roman BUDSKÝ, bezpečnostní expert
--------------------
Děkuji, na slyšenou.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Děkuji, na slyšenou.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Za pozornost děkuje Veronika Sedláčková.