Některé strany na Vysočině vydají na volební kampaň miliony korun

11.06.2017

Zpravodajství ČTK | 10:50 | Rubrika: pol pod for


Jihlava 11. června (ČTK) - Některé ze stran a subjektů na Vysočině už volební kampaň pro podzimní sněmovní zahájily, jiné začnou o prázdninách nebo v září. V kraji by mělo být výrazně méně volebních billboardů, prakticky všechny strany spoléhají hlavně na kontaktní kampaň a její klasické formy. Z taktických důvodů zatím strany nemluví o případných zajímavostech, jimiž chtějí na voliče zapůsobit. Větší strany počítají s náklady v milionech korun, menším by měly stačit statisíce. Některé subjekty zatím náklady nezveřejnily.
Takzvaná horká část volební kampaně sociálních demokratů začne v druhé polovině srpna, programovou prioritou bude mimo jiné prosazení stavby pátého bloku v Dukovanech. "ČSSD chce kampaň zaměřit hlavně na seniory a rodiny s dětmi. Půjde o kontaktní kampaň, kandidáti by měli cíleně oslovovat voliče i v menších obcích. Výrazně bude omezený počet billboardů," řekl ČTK krajský předseda Petr Krčál. Náklady na kampaň by měly dosáhnout přibližně 2,5 milionu korun, z toho jeden milion by mělo poslat ústředí.
I hnutí ANO sází na kontaktní kampaň. "Hnutí nemá vyhraněnou cílovou skupinu, osloví voliče ve větších městech i menších obcích. Náklady ještě nejsou stanovené, snažíme se je co nejvíce minimalizovat," uvedla Jana Líbalová z agentury Central Media, která pro ANO kampaň na Vysočině zajišťuje. Centrální vedení ANO by mělo zaplatit billboardy v omezeném množství a inzerci v lokálních médiích.
Podle krajského tajemníka lidovců Josefa Dvořáka připravují kampaň koalice KDU-ČSL a STAN ústřední kanceláře obou subjektů. Z krajské úrovně budou lidovci a starostové zajišťovat kontaktní kampaň, horkou část chtějí zahájit od září. Na celorepublikových nákladech se bude KDU-ČSL podílet 30 miliony korun a STAN 20 miliony. Zatím podle Dvořáka není jasné, na kolik to přijde Vysočinu.
Necelý milion chce dát na volební kampaň TOP 09. Zhruba třetinou přispěje podle krajského manažera Michaela Kubíka ústředí, zejména předplacenou inzercí. "Převážně kontaktní formou vedená kampaň by se měla zaměřit hlavně na dopravní problematiku a zlepšení podnikatelského prostředí. Cíleně se zaměříme hlavně na naše typické voliče - vzdělanější lidi mladší a střední generace," řekl ČTK Kubík. TOP 09 zahajuje na Vysočině kampaň už v pondělí, kdy lídra kandidátky představí ve Velkém Meziříčí čestný předseda strany Karel Schwarzenberg.
Komunisté chtějí objet všechny obce na Vysočině, kampaň bude převážně kontaktní, využijí i plakáty a inzerci. Hlavní krajský mítink mají v polovině října v Havlíčkově Brodě. "Zaměříme se hlavně na nerozhodnuté voliče a na lidi se sociálním cítěním," řekl předseda krajského výboru Pavel Kalabus. Náklady by se měly pohybovat kolem 600.000 korun, přibližně polovinou přispěje ústředí.
Piráti zahájili volební kampaň začátkem června vydáním celostátních volebních novin. V krajském rozpočtu mají 100.000 korun, ústředí jim platí inzerci. Nemají vyhraněnou cílovou skupinu. Kampaň je podle lídra kandidátky Jana Pošváře založená na představení volebního programu, který staví hlavně na obraně svobody jednotlivce, ochraně občanů před šikanou a zjednodušení role státu pomocí technologií.
Zelení oznámí programové priority na celostátním zahájení kampaně v Praze 14. června. Kromě svých tradičních voličů chtějí oslovit i zklamané voliče uvažující o změně a prvovoliče. Horká fáze kampaně začne po prázdninách. Vyhnou se billboardům, budou chtít představit voličům vizi pro kvalitní život v Česku. "Náklady na celostátní kampaň nepřesáhnou 12 milionů korun, přesný rozpočet podle krajů nemáme," uvedla lídryně kandidátky Hana Veronika Konvalinková.
I Strana přímé demokracie Tomio Okamury považuje za klíčovou kontaktní kampaň, na níž by se měli maximálně podílet i členové vedení strany včetně předsedy. Budou však využívat i všech dalších běžných prostředků. "Na kampaň v celé republice jsme si vzali úvěr 18 milionů korun, každý kraj dostane poměrnou část," řekl ČTK Okamura.
ODS chce v kampani na Vysočině zdůraznit důležitost podpory venkova a rozvoje regionální dopravní infrastruktury. "Kampaň již od začátku května běží, oficiální zahájení plánujeme na začátek září. Chceme oslovit všechny aktivní a pracovité lidi od mladých po seniory," uvedl předseda regionálního sdružení senátor Miloš Vystrčil. Také ODS dává přednost kontaktní kampani, využije i billboardy, plakáty a sociální sítě. Podle Vystrčila dá strana celostátně na volby 80 až 90 milionů korun. "Dost dobře nelze rozlišit celostátní a regionální linku, prostředky jsou v souladu se zákonem vydávány z jednoho účtu," dodal senátor.

Přílohy