Po návštěvě handicapovaných má senátor-učitel jasno: Inkluze je nebezpečná

27.02.2016

blesk.cz | Rubrika: Události | Strana: 0


Novinový článek většinou Vaše slova zjednodušuje a třeba i "opepřuje" editorem vymyšlenými nadpisy. Proto raději uvádím, že si uvědomuji, že inkluze je často při individuálním a odpovídajícím vybavení možná a prospěšná i ve zdánlivě velmi obtížných případech. Na druhé straně si dovolím trvat na tom, že 100% inkluze možná není. Tedy existují situace, kdy nepomůže vůbec nikomu.

***

Společné vzdělávání dětí v základních školách je podle senátora a bývalého učitele Miloše Vystrčila (ODS) nebezpečné. Minimálně ve formě, v jaké ho aktuálně prosazuje ministerstvo školství. Bývalý fyzik to řekl po návštěvě speciální a praktické školy v Jihlavě. Hodlá si ještě poslechnout argumenty protistrany, obavy ředitelky této školy ale považuje za oprávněné. Zároveň má Vystrčil pocit, že vyhlášku týkající se inkluze, která způsobuje speciálním pedagogům největší vrásky, by měla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) nechat předělat.

„Musím říct, že ta škola je skvěle vybavená a byl jsem nadšený z toho, jakým způsobem tam s těmi žáky pracují. Vyučující jsou na vysoké úrovni a věnují se handicapovaným naplno,“ smekl Vystrčil po návštěvě Základní školy speciální a Praktické školy v Jihlavě pomyslný klobouk.

S vedením školy prý o obavách z inkluze hovořil téměř dvě a půl hodiny. „Obavy, které paní ředitelka vyslovovala, jsou oprávněné,“ je přesvědčen bývalý učitel, který nyní zastupuje v Senátu obyvatele Jihlavy.

„Je to všechno upřesněné v té vyhlášce, a ne v zákoně. Vyhláška nabádá pedagogická centra, která posuzují, kam by dítě mělo být umístěno, případně rodiče, aby vždycky a za všech okolností umístili handicapované dítě do základní školy. A potom aby se zjistilo, jaký stupeň podpory potřebuje,“ podivuje se místopředseda senátorského klubu ODS.

Pokud se podle něj ukáže, že dítě potřebuje nejvyšší stupeň podpory, musí dočasně zpět do speciální nebo praktické školy. „To považuju za velmi nelogické a nesprávné. Může to způsobit velké problémy jak tomu učiteli, tak tomu dítěti samotnému. Může mít traumata a může to paralyzovat fungování té standardní základní školy,“ míní senátor. 

„Inkluze je nebezpečí a hrozba“

Miloš Vystrčil návrh z dílny ministerstva školství nešetřil a rovnou jej označil za „hrozbu pro české školství“. „Bylo by dobře, kdyby se odpovědné osoby ještě zamyslely. Mám tím na mysli ministerstvo školství a paní ministryni. Kdyby se zamysleli nad tím, zda tu vyhlášku formulovali rozumně a správně,“ nabádá bývalý fyzik k opatrnosti ministryni Valachovou.

„Tak jak je to dneska připraveno, znamená to nebezpečí pro naše školství a že by to nemuselo nikomu prospět. A to věřím, že ani ministerstvo nechtělo. To jsou moje dojmy,“ dodává Vystrčil s tím, že bude chtít slyšet ještě také argumenty ze strany ministerstva.

Společné vzdělávání všech dětí podle něj bylo v Česku nastaveno dobře a nebylo třeba s ním takto experimentovat. Evropské unii by podle Vystrčila stačily úpravy určitých formulací.

„Mám z toho celého pocit, jako kdyby někdo psal zákon a vyhlášku s přesvědčením, že učitel nemá zájem dělat pro žáka to nejlepší. Což považuji za absurdní. Moje zkušenost je taková, že 95 nebo 99 % učitelů chce, aby jejich student nebo žák měl to nejlepší,“ přemítá pětapadesátiletý exhejtman Vysočiny.

Učitelům prý ministerstvo vyjadřuje absolutní nedůvěru a ti to mohou brát i jako urážku. „Je to nesmysl. Kdybychom psali zákony podle výjimek, tak bychom museli psát do zákona i to, že se má zdravit. Takhle to nejde, školství se na nedůvěře nedá budovat,“ uzavřel téma prozatím Vystrčil. V problematice se ale podle svých slov hodlá angažovat dál.

Přílohy