Poslanci rozhodnou o podpoře biometanu a živnostenském zákonu

30.01.2012

Zpravodajství ČTK | 15:08 | Rubrika: Energetika - Praha, Středočes. kraj, ČR | autor: nlm


Praha 30. ledna (ČTK) - Poslanci budou na nadcházející schůzi sněmovny rozhodovat mimo jiné o novém zákonu o podporovaných zdrojích energie, který jim vrátil Senát. Na programu první letošní schůze sněmovny je také novela živnostenského zákona, která má podnikatelům ulevit od administrativy.

V novém zákoně o podporovaných zdrojích energie Senát navrhl snížit podporu výroby biometanu ze 4000 na 1700 korun na megawatthodinu spalného tepla. Odmítl naopak snahu sněmovny znovu zavést podporu výroby elektřiny v ostrovních systémech, tedy fotovoltaických elektráren, které nedodávají elektřinu do sítě. Úpravy mají podle místopředsedy senátorů ODS Miloše Vystrčila státu ušetřit do roku 2020 kolem 50 miliard korun, bez nich by musel na podpoře vyplatit až 95 miliard korun.

V prvním čtení by měli poslanci projednat vládní novelu živnostenského zákona, která má podnikatelům například usnadnit stěhování. Ruší také povinnost označovat všechny provozovny speciálním identifikačním číslem, které se v praxi využívalo jen pro úřední statistiku. Novela podnikatelům umožní, aby mohli prostřednictvím centrálního registračního místa, neboli živnostenského úřadu, oznámit správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce nebo zdravotní pojišťovně i změnu údajů, kterou již neoznamují přímo živnostenskému úřadu.

Na projednání ve druhém i třetím čtení čekají hned tři novely týkající se automobilové dopravy. První z nich je vládní novela silničního zákona, která do českého zákona zavádí tzv. silniční balíček EU a má za cíl zlepšit trh v dopravních službách.

Druhá novela, vládní změna zákona o pozemních komunikacích, má jednak zavést slevy na mýtné a omezit reklamy u silnic. Má také usnadnit kácení jednotlivých stromů u silnic a železnic, nikoli stromořadí. To se ale nelíbí ochranářům, například sdružení Arnika tvrdí, že o bezprecedentní oslabení ochrany dřevin u silnic.

Třetí novelou, která souvisí s dopravou, je návrh poslanců TOP 09 a Starostů Václava Cempírka a Jany Kaslové na uzákonění přívěsných cyklovozíků za jízdní kola, v nichž rodiče vozí své děti. Hospodářský výbor doporučil tuto změnu schválit. Lidé starší 18 let budou moci vézt v přívěsném vozíku nejvýše dvě děti mladší deseti let nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Vozík bude muset splnit stanovené podmínky.

Přílohy