Předražená i moc těžká auta: kraj má problémy se sypači

28.01.2015

Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 1 | autor: Jaroslav Paclík


Na téma sypačů se včera hned dvakrát stočila debata krajských zastupitelů.


JIHLAVA Údajně předražené vozy Iveco a taky nadměrně přetížené tatry. Velmi důkladně včera krajští zastupitelé probrali techniku vysočinských silničářů. Některé tatry přitom nemohou teď v zimě vyjet kvůli tomu, že jsou při naložení solí a nasazení radlice těžší, než povoluje norma.
Pojďme ale postupně. Nejprve včera opoziční zastupitelé za ODS kritizovali vedení kraje za to, že se nepřipojilo k trestnímu řízení a nehlásí se v něm o úhradu případné škody za nákup vozů značky Iveco.
Podle Útvaru odhalovaní korupce a finanční kriminality by mělo jít o škodu 33 milionů korun. V této záležitosti je obviněný z pletich při veřejné soutěži i z porušování povinností při správě cizího majetku šéf silničářů Jan Míka. Do kauzy je zapletený také náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).
Podle hejtmana Jiřího Běhounka (nezávislý za ČSSD) i ředitele krajského úřadu Zdeňka Kadlece Vysočině ani silničářům nákupem vozidel Iveco žádná škoda nevznikla. Nesouhlasí se závěrem policie.
„Pokud by kraj tvrdil, že je poškozeným, tak by to bylo svévolné tvrzení bez právního důvodu,“ řekl Běhounek. Argumentoval také tím, že kraj nebyl zadavatelem zakázky. Auta kupovala správa silnic.
„Kdyby byla následně prokázána škoda, kraj má nárok ji uplatňovat v civilním soudním procesu,“ dodal hejtman.
Ota Benc naopak za ODS navrhoval usnesení, kterým zastupitelstvo radě uloží, aby se v trestním řízení o případnou škodu přihlásila. Návrh ale většinu nezískal. Odmítli ho sociální demokraté i komunisté.
Náměstek hejtmana Joukl pak navíc sdělil, že Vysočina nenakupovala sypače Iveco zdaleka za nejvyšší ceny. Citoval z posudku, který má k dispozici. A jde o jiný podklad, než na kterém staví policie.
Podle tohoto posudku se ve stejné době prodávaly v Česku a na Slovensku tyto vozy s danou výbavou za cenu v rozmezí od 5,97 do 6,02 milionu korun bez DPH. „Některé nákupy byly realizovány na Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Joukl.
„My jsme nakoupili za 4,588 milionu bez daně. Šlo o sypače s výměnnou nástavbou a radlicí,“ doplnil. Pokračování na str. B2 Předražené i moc těžké sypače. Kraj má problémy

B1 dokončení

Podle náměstka Joukla i hejtmana Běhounka navíc policie staví v kauze údajně předražených sypačů Iveco na posudku osoby, která k němu nemá oprávnění. „Nakonec se ukáže, že Kraj Vysočina nakoupil tyto mašiny ještě levněji než mnozí další. Věřte tomu, že jo,“ řekl hejtman. A teď kauza druhá: sypače Tatra. I o nich se včera v sídle kraje mluvilo desítky minut. Tyto vozy se nakupovaly za předchozích vedení silničářů i kraje v letech 1992 – 2008. A je s nimi spojený také dost velký problém. „Když byly zváženy vozy Tatra, zjistili jsme, že dochází ke značnému přetížení přední nápravy. Někdy až o 30 procent. Ve chvíli, kdy je zavěšen pluh a nasype se do násypky posypový materiál, tak v některých případech dochází i k přetížení zadních náprav,“ uvedl Joukl. Některé tatry proto nemohou vyjíždět na silnici.
„Krajská správa a údržba silnic (SÚS) dostala úkol, aby do 31. ledna zpracovala pro radu kraje všechny podklady a návrhy řešení. Pak se rozhodneme, jestli kraj přidá silničářům na nákupy nových vozidel, nebo půjdou udělat úpravy, které SÚS zvládne v rámci investičního fondu,“ řekl Joukl.
S problémem přišli silničáři na kraj teprve loni na podzim. Některá auta jsou přitom v provozu od roku 1992.
A tady je prozatímní řešení: „Správa musí zajistit zimní údržbu. U mnohých vozidel se ale může stát, že potkáte vozy bez přední radlice, aby nebyla přetížena jejich přední náprava. A některé vozy jsme museli vyřadit ze zimního provozu a budou určené pouze na letní provoz,“ uvedl Joukl. Na údržbu silnic I. a II. třídy jsou podle něj teď zpravidla nasazovány vozy, co normu na zatížení náprav splňují. Na silnice III. třídy zase většinou vyjede auto bez radlice a sype povrch vozovky. A když padá sníh, tak je v akci ještě traktor s radlicí a shrnuje. Joukl také prohlásil, že zakázky na sypače značky Tatra v minulosti nebyly v pořádku. Podle něj do garáží SÚS prošly vozy, které nevyhověly zadání. Navíc v kritériích zakázky byl psaný vzduchem chlazený motor, což limitovalo jiné dodavatele.
„Posudek, který se týká tater, je z roku 2014. Považoval jsem za povinnost zeptat se, jak ta záležitost vypadá. Nepočítal jsem, že to bude podáváno tak, jako že impérium vrací úder,“ poznamenal bývalý hejtman, nyní krajský zastupitel a senátor Miloš Vystrčil (ODS) ve vazbě na dvojí debatu o sypačích.

***

Některé vozy silničářů jsme museli vyřadit ze zimního provozu. Libor Joukl, náměstek hejtmana

Přílohy