Sloučené školy mají přinést úspory 7,5 milionu korun ročně

04.07.2013

5plus2 | Rubrika: Stalo se | Strana: 2 | autor: František Jirků, Eva Streichsbierová


Milionové úspory má přinést zatím největší restrukturalizace středních škol v Kraji Vysočina.

Jihlava / Klesá úroveň vzdělání, klesají platy učitelů a do maturitních oborů jsou přijímáni prakticky všichni zájemci. To jsou podle krajské radní Jany Fialové (ČSSD) největší neduhy středního školství na Vysočině. Zbavit se jich má pomoct nově schválená koncepce, která vytváří mimojiné z osmnácti středních škol osm nových subjektů.
„Měli jsme na výběr ze dvou variant. Buď jsme mohli vytvořit střediska s úzkou oborovou nabídkou a na ně napojená detašovaná pracoviště, nebo centra odborného vzdělávání, která budou mít širokospektrální oborovou nabídku a zachovají vzdělání v daném městě. Zvolili jsme druhou variantu,“ uvedla Fialová.
Ke změnám by mělo dojít nejpozději do začátku školního roku 2014/15.

Koho se optimalizace týká

Týká se všech odborných škol v Kraji Vysočina. Zahrnuty v ní nejsou školy takzvaného všeobecného vzdělávání - tedy gymnázia.
„Oslovili jsme ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, jak řešit všeobecné vzdělávání. Dostali jsme odpověď, že zatím není jasné, jak bude celorepublikově tento typ vzdělávání řešen, proto jsme se zaměřili pouze na odborné školy,“ vysvětluje Fialová.
Právě neřešení otázky gymnázií leží některým ředitelům škol, jichž se optimalizace dotkne, v žaludku. „Zdá se mi logické, že pokud ročně vyjde ze základních škol o tisíc žáků méně a gymnázia tvoří dvacet procent středních škol, aby na ně nastoupilo o 200 žáků méně,“ tvrdí například Josef Váca, ředitel Střední školy technické Jihlava.

Co soukromé školy

Těch se změny chystané změny nedotknou. Kraj, i když některým z nich přispívá na provoz, není jejich zřizovatelem. „Musíme se s tím vyrovnat. Máme však jedinou cestu: přilákat do krajských škol děti kvalitní úrovní učitelů a vybavení. Jiná cesta, jak sáhnout na soukromé školy není,“ tvrdí Jiří Běhounek (ČSSD), hejtman kraje.

CO TO ZNAMENÁ PRO ŠKOLY

V první řadě přežití. Například jihlavská Střední zdravotnická škola se dlouhodobě potýká s kritickým nedostatkem studentů. „Chápu, že je potřeba zachránit zdravotnickou školu a jsem pro, aby se spojila se školou obchodu a služeb. Ale nechápu proč i s obchodní akademií. Ta, si myslím, je života schopná. Neměli bychom slučovat školy, u nichž to zatím není potřeba. Přistupme k tomu, až to bude nutné,“ nechal se slyšet opoziční zastupitel Miloš Vystrčil (ODS).
Druhým pozitivem, které to školám přinese, jsou úspory. Některé budovy by měly postupně vyklidit. „Myslím si, že to ale nebude během dvou let. Třeba u jihlavských technických škol bude trvat deset let, než některou budovu uvolní,“ tvrdí Rudolf Chloupek (ČSSD).
Každopádně ředitelé nově vzniklých celků by měli být motivováni ke zbavování se zbytných nemovitostí. „Částka na provozní náklady zůstane pro školy nezměněná, i když prodají některou ze svých budov. Sníží se pouze o náklady na energie,“ slibuje Libor Joukl (ČSSD), náměstek hejtmana. Odhaduje se, že prodejem budov může kraj získat až 15 milionů korun.

CO TO ZNAMENÁ PRO UČITELE

Nejistotu. Někteří z nich přijdou o svá místa. Zcela logicky se sníží také počet ředitelů a jejich zástupců. Kraj odhaduje úsporu v personálních nákladech na více než 7,5 milionu korun ročně.
„Bude hodně záležet na koncepci nového vedení, protože teď se zatím rozhodlo jenom o tom, že se školy sloučí. Teprve nový ředitel musí říct, jak to vlastně bude fungovat dál, jak si to bude představovat. V návrhu kraje je, že by školy měly v podstatě fungovat na svých místech nebo se svými kantory. Aspoň tedy v tom počátku. A já věřím, že tomu tak bude,“ pronesl Bohumír Jelínek, ředitel jihlavské obchodní akademie.

CO TO ZNAMENÁ PRO STUDENTY

Ti současní by celou změnu neměli nijak pocítit a své obory řádně dokončit. Těm příštím má sloučení do větších vzdělávacích center přinést takzvanou větší prostupnost. To znamená, že když budou „pod jednou střechou“ příbuzné učební a maturitní obory, mohou daleko lehčeji přejít buď na stupeň vzdělání s výučním listem, nebo naopak případně s maturitou. Kraj si od toho slibuje zkvalitnění výuky a vyšší úroveň maturantů.

Které školy se sloučí Jihlava: * SŠ průmyslová + SŠ automobilní + SŠ technická * OA a jazyková škola + SŠ obchodu a služeb + SŠ a VOŠ zdravotnická Třebíč: * SŠ průmyslová + SŠ řemesel * Hotelová škola + OA Dr. Albína Bráfa a jazyková škola Žďár nad Sázavou: * VOŠ a SŠ průmyslová + SŠ technická Pelhřimov: * OA + Gymnázium Velké Meziříčí: * SŠ řemesel a služeb + Hotelová škola Světlá a OA Chotěboř: * VOŠ a OA + SOU technické předpokládané úspory: 7,6 milionu korun na personálních nákladech prodeje budov: kraj předpokládá, že jimi získá zhruba 15 milionů korun, které slibuje vrátit zpět do školství. navíc hodlá zachovat současné investice do provozních nákladů, i když se škola zbaví zbytných nemovitostí

Přílohy