Tragédie na křižovatce smrti by mohly zastavit semafory

20.05.2014

Jihlavský deník | Rubrika: Zpravodajství | Strana: 3 | autor: Jiří Jířa


Senátor Miloš Vystrčil bojuje za vyšší bezpečnost obávané kasárenské křižovatky

Jihlava – Tragickým střetům na takzvané kasárenské křižovatce by mohly v dohledné době zabraňovat zpomalovací semafory. Vyplynulo to ze včerejšího jednání senátora Miloše Vystrčila (ODS) s vysočinským krajským policejním ředitelem Radkem Malířem a šéfem dopravních policistů na Vysočině Janem Kostečkou. Zpomalovací semafory jsou kompromisním řešením, senátor i policisté se shodli na tom, že úplně nejlepší by pro křižovatku u Markvartic, kde se kříží dvě silnice první třídy, byla kruhová křižovatka. „Současně jsme se shodli na tom, že by taková stavba přišla na desítky milionů, takže je to z hlediska realizace něco jako hudba budoucnosti,“ přiblížil jednání Vystrčil.
Instalace zmíněných zpomalovacích semaforů a s nimi i dalších bezpečnostních prvků by naopak mohla být levnější i rychlejší. Zpomalovací semafory, které by přiměly řidiče snížit rychlost na sedmdesát až šedesát kilometrů v hodině, by se nechaly instalovat na silnici I/38, která vede z Jihlavy na Znojmo a v kritickém místě je hlavní silnicí.
Podle Vystrčila by mohly pomoci bezpečnosti hned dvakrát. „Jednak by se zvětšil časový prostor pro přejíždění či najíždění z vedlejší silnice, jednak by v případě střetu vozidel nedocházelo v takových rychlostech jako doposud, a následky srážek by nebyly tak tragické,“ poznamenal k dopadu navrhovaného řešení senátor.
Na vedlejší silnici od Třebíče na Telč, která nese označení I/23, by přibyly sloupky, odbočovací pruhy a reflexní značení, takže by motoristé byli důkladněji informováni o kritickém místě, které dostalo pojmenování křižovatka smrti. Navrhované řešení odpovídá do značné míry i představám ředitelky regionálního jihlavského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařové. „V případě takzvané kasárenské křižovatky půjdeme zatím spíš cestou posílení bezpečnostních opatření,“ řekla dříve Deníku Tesařová.
V představách ŘSD je také dlouhodobý záměr na vybudování mimoúrovňové křižovatky u Markvartic, na niž by mohl navazovat plánovaný obchvat nedalekého Hladova. Tesařová ale přiznala, že taková stavba není mezi prioritami ŘSD i že na ni zatím nejsou peníze. A Vystrčil ji považuje za nejméně reálnou.
S novým řešením chce senátor vyrazit na Ředitelství silnic a dálnic i na Ministerstvo dopravy bez větších průtahů. „S návrhem, na němž jsme se s Radkem Malířem a Janem Kostečkou v pondělí shodli, chci jednat na Ministerstvu dopravy i na Ředitelství silnic a dálnic do dvou tří týdnů,“ popsal další kroky Vystrčil.

Přílohy