Vlak v Telči připomene osudy legionářů z Jihlavska

18.10.2019

Jihlavský deník | Rubrika: Vysočina | Strana: 3 | Autor: (zm)


Telč – Zima i horko, zákeřný nepřítel, nedostatek jídla a oblečení, nulová hygiena i zdravotní péče. S tím vším se museli vypořádat legionáři František Komín a Antonín Strnad z Jihlavska, kteří před sto lety projeli podstatnou část transsibiřské magistrály v Rusku. Jaké to bylo, si může udělat představu každý, kdo od 22. do 27. října zajde na nádraží v Telči. V této době tam bude stát vlaková souprava, která dostala název Legiovlak.

Z Telče a okolí bylo asi čtyřicet legionářů, necelá třicítka bojovala právě v Rusku, zbytek se pohyboval v Itálii a ve Francii. „Je vidět, že Legiovlak do Telče určitě patří. Chtěli jsme, aby se tam objevil už v roce 2018, kdy se slavilo sto let republiky, ale kvůli velké zaneprázdněnosti se podařilo Legiovlak dostat do Telče nakonec až letos,“ řekl senátor Miloš Vystrčil (ODS).

Legiovlak bude přístupný zdarma ve všední dny od osmi do osmnácti hodin a o víkendech od devíti do devatenácti hodin. Komentované prohlídky s průvodcem jsou zdarma a opakují se v pravidelných hodinových intervalech. „Každý návštěvník Legiovlaku může na místě zjistit, jestli měl legionáře mezi svými předky. Posádka vlaku dokáže hledat konkrétní osoby v databázi, kterou se i díky návštěvníkům daří doplňovat o fotografie, dokumenty, vzpomínky i hmotné předměty z pozůstalostí. Od výjezdu Legiovlaku v roce 2015 se takto podařilo doplnit na patnáct tisíc záznamů legionářů,“ řekl Jiří Charfreitag, tajemník projektu Legie 100, pod který Legiovlak spadá.

Pojízdné muzeum se skládá ze třinácti zrekonstruovaných vagonů, které věrně odpovídají dobovým reáliím a návštěvníkům co nejvíce přibližují podrobnosti z legionářského života a jejich boje za svobodné Československo.

Soupravy legionářských vlaků byly totiž kasárny na kolejích a legionáři se museli postarat o vše sami, a ještě v pohybu. Nechybí běžný příbytek vojáků, luxusní salonní vůz pro důstojníky a generály, vůz polní pošty, sanitní vagon, vozy s kovářskými a krejčovskými dílnami, štábní vagon i improvizovaný obrněný vůz s kulomety a kanonem.

Legiovlak má představovat vojenskou historii široké veřejnosti, zejména školní mládeži.

Přílohy