Z křižovatky smrti je teď jedno velké staveniště

11.04.2018

Jihlavský deník | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | autor: Zuzana Musilová


Kruhovému objezdu na křižovatce Kasárna musel ustoupit i dům

Markvartice – V jedno velké staveniště se po Velikonocích proměnila nebezpečná křižovatka Kasárna u Markvartic, která je místem častých dopravních nehod, i těch tragických.

Z křížení dvou silnic první třídy se totiž do zimy stane kruhový objezd. Místo na trase, kudy se jezdí na dovolenou k moři nebo z jihu Čech na jih Moravy, konečně přestane být postrachem řidičů. A na nechvalně proslulém úseku tak už bude mnohem bezpečněji.

Co na křižovatce nyní čeká na řidiče? Na silnici první třídy číslo 38 Jihlava – Znojmo provoz řídí semafory.

Na silnici číslo 23 z Brna do Českých Budějovic je úplná uzavírka a auta jezdí po objízdné trase z Třebíče přes Želetavu, křižovatku Kasárna a Starou Říši do Telče. „Křižovatku úplně uzavřít nemůžeme.

Kruhový objezd bude hotový ještě letos, ideálně do listopadu,“ řekla Marie Tesařová, ředitelka jihlavského éŘeditelství silnic pracoviště Ředitelství a dálnic.

V místě stavebních prací i na objízdných trasách je zatím klid. Řidiči musí počítat pouze s tím, že se na Kasárnách mohou zdržet na semaforech v kolonách.

„Zatím jsme žádnou komplikaci nezaznamenali. Je ale třeba připomenout, aby účastníci silničního provozu byli ohleduplní a opatrní.

Na silnicích nižších tříd totiž nyní jezdí mnohem více kamionů, a na to je třeba pamatovat,“ vyjádřila se policejní mluvčí Dana Čírtková.

Jedním z rizikových míst je například centrum Staré Říše, kde je další nebezpečná křižovatka na silnici číslo 23. I tam už se v minulosti stala řada vážných dopravních nehod. „Bohužel objížďka vede přes nás. Měli jsme obavu, jak se v této křižovatce, kde opravdu není moc prostoru, budou vytáčet odbočující kamiony, ale zatím je vše v pořádku. S policií jsme domluveni, že v případě, že by se situace zhoršila, udělá se nějaké opatření, třeba že by tam byly semafory,“ sdělil starosta Staré Říše Zdeněk Svoboda.

O tom, co udělat s nebezpečnou křižovatkou, kde v posledních letech vyhaslo několik lidských životů, se mluvilo už dlouho.

Na křižovatce došlo k několika zásadním bezpečnostním opatřením, jako je zvýrazněné dopravní značení, snížená rychlost, zdrsňující povrch, přesto to nestačilo. Nepozorní řidiči však bourali dál. Razantní změnu prosazoval starosta Markvartic Josef Nedvěd nebo senátor Miloš Vystrčil (ODS).

O vybudování okružní křižovatky se rozhodlo přibližně před dvěma lety. Stavební práce trochu zbrzdil výkup pozemků v místě.

Kruhovému objezdu musel ustoupit například i starý dům hned u křižovatky, s nímž se jeho majitelé těžce loučili.

Jen pro vysvětlení. Kasárenská křižovatka leží na dvou hlavních tazích, a to na trase z Jihlavy do Znojma, kterou kříží silnice vedoucí z Brna přes Třebíč do Telče. A právě řidiči jedoucí z Třebíče či Telče mají dávat přednost těm ve směru na Jihlavu či Znojmo. „Řidiči jedoucí od Brna nebo od Budějovic jsou celou cestu na hlavní a vůbec nečekají, že by tady mohli potkat křižovatku, na které mají dávat přednost,“ poznamenal k tomu Zdeněk Svoboda.

Jeho slova potvrzuje řidič Vladimír Hink. „Občas tudy jezdím do Třebíče. I když jsem jel po hlavní od Jihlavy, musel jsem pečlivě sledovat situaci na celé křižovatce, i na vedlejší silnici. Bylo to tam opravdu nepřehledné. Doufám, že se tady po vybudování kruháče bude jezdit lépe, jak všichni slibují,“ řekl řidič.

Od roku 2007 na kasárenské křižovatce došlo ke čtyřiceti dopravním nehodám. Zemřeli při nich čtyři lidé, pět jich bylo těžce zraněných a třicet lehce.

Fatální následky měla například srážka dvou kamionů v únoru roku 2014. Sedmapadesátiletý řidič, který nedal přednost dalšímu, utrpěl těžká zranění, ale pětapadesátiletý muž jedoucí po hlavní silnici na místě zemřel. Tehdejší škoda se vyšplhala až k pěti milionům korun.

Přílohy