Zákon o podpoře sportu

25.05.2016

Praha, 24. schůze Senátu


Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (Tisk č. 265)

čas 09:28:49 - 09:38:49:

Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, mně je velmi líto, že paní ministryně se dnešní rozpravy nemůže zúčastnit, protože jsem předpokládal, že bude ochotná a schopná odpovědět na některé naše dotazy, které jsme kladli na jednání našeho výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, a které nám nebyly uspokojivě zodpovězeny paní náměstkyní. A proto také náš výbor pro územní rozvoj potom přijal závěr, kterým doporučujeme Senátu Parlamentu ČR přijmout některé pozměňovací návrhy, které na výboru předložil pan kolega, senátor Valenta.

Než něco k těmto pozměňovacím návrhům řeknu, tak obecně k návrhu, ke změnám návrhu zákona o podpoře sportu. Protože jsem dlouhodobě a celoživotně sportovcem, tak jsem přesvědčen, že není možné někoho přinutit sportovat tím způsobem, že se sepíše nějaký nový programový dokument. Případně, že se někomu nařídí, aby nějaký takový programový dokument např. plán rozvoje nebo strategie rozvoje sportu vypracoval.

Tyhle papíry ničemu nepomohou. Pokud chceme, aby lidé sportovali, a zejména potom mládež, tak to musí probíhat tak, že obecně zdravotní životní styl se změní v rodinách a také se změní způsob výuky tělesné výchovy ve školách. Protože způsob výuky tělesné výchovy ve školách často vypadá tak, že se lidé, resp. studenti učí nějaký úkol, např. kotrmelec, místo toho, aby se učili tomu, že je potřeba hýbat se, že je potřeba sportovat, protože to patří k správnému životnímu stylu. A jak už se kdysi říkalo – ve zdravém těle zdravý duch.

A teď k těm pozměňovacím návrhům. Já si nejsem úplně jistý, alespoň tak to vypadalo na jednání našeho výboru, že si vůbec ten, kdo připravoval návrhy změn zákona uvědomuje, jak to vypadá na našich obcích. A že si uvědomuje, že z celkového počtu 6253 obcí jich 3457 má méně než 500 obyvatel. A 469 obcí má méně než 100 obyvatel. A v mém senátním obvodu obcí, které mají méně než 100 obyvatel, je tuším 25. A chtít po těchto obcích, aby – a teď budu citovat z toho návrhu změn zákona – "aby samostatné působnosti pro své území vypracovaly plán rozvoje sportu obcí a zajistily jeho provádění," je nesmysl, který vůbec nemá žádné opodstatnění, protože ti lidé v té obci moc dobře vědí, co potřebují z hlediska podpory sportu a nepotřebují kvůli tomu popsat dvě, tři, deset stránek papíru.

Jenom upozorňuji, že v § 6a v odst. 2 je napsáno, že plán rozvoje sportu v obci nebo kraji obsahuje zejména – zejména, tzn. může obsahovat ještě další věci. Vymezení oblastí podpory sportu, stanovení priorit v jednotlivých oblastech podpory sportu a opatření k zajištění dostupnosti sportovních zařízení pro občany obce nebo kraje. Součástí plánů je také určení prostředků z rozpočtu obce nebo kraje, které jsou nezbytné k naplnění plánu.

Je nesmysl, kdybych v Borovné, ve Vanůvku, ve Vápovicích řekl takovéto věci, tak opravdu řeknou, pokud pro to budu hlasovat, že jsem se zbláznil... Nic jiného, než že jsem se fakt zbláznil, protože takhle to opravdu na obcích nefunguje.

Pokud je něco potřeba dělat, tak je potřeba připravovat podmínky pro rodiny, aby sportovaly, pro obec, aby mohla sportovat. Ale psát plány rozvoje sportu v obcích pro všechny je nesmysl, který ničemu nepomůže, a rozvoji sportu už vůbec ne. Dostaneme se k dalšímu papírování, a místo toho, aby se lidi sešli a společně brigádně na příklad odstranili plevel ze svého volejbalového hřiště, kde se každý večer schází, nebo jednou za týden schází, aby si zahráli volejbal a potom se případně šli někam dál pobavit, tak budou psát plán rozvoje sportu. To je nesmysl.

Jinak je to nesmyslné prakticky, protože těch plánů rozvoje sportu by bylo celkem 6253 plus 14 plánů rozvoje sportu v krajích. S tím, že jsem se ptal, kdo to bude kontrolovat, jestli ty plány obce mají nebo nemají, tak nám bylo na výboru odpovězeno, že to si přece obce schvalují v samostatné působnosti. Jinými slovy, paní náměstkyně předpokládá, že to nikdo kontrolovat nebude. Tak když to nikdo kontrolovat nebude, tak proč to, proboha, do toho zákona píšeme, aby to ty obce měly?

Pak je tam napsáno, že "obec zajišťuje jeho provádění". To znamená, ptám se, kdo bude kontrolovat, zda je zajišťován průběh provádění toho plánu rozvoje sportu? Jestli vznikne nějaká instituce, která bude každoročně nebo jednou za 5 let zjišťovat, jestli 6253 obcí plní schválený plán rozvoje sportu, jestli ho má schválený, jestli ho aktualizovala v okamžiku, kdy najednou vypsalo ministerstvo dotační program, který není na volejbalová hřiště, ale na nohejbalová hřiště. Oni tam chudáci mají napsané volejbalové hřiště, tak to musí předělat, musí se sejít zastupitelstvo a musí se o tom hlasovat.

Opravdu neuvěřitelný nesmysl, který se do zákona dostal, a opravdu by si to někdo měl příště více rozmyslet. Paní ministryně tady není, to znamená, předpokládám, že na otázku, kdo bude kontrolovat, zda jsou schváleny plány rozvoje sportu, kdo bude kontrolovat, zda jsou zajišťovány plány rozvoje sportu, zřejmě odpověď nedostanu. Pokud se tak stane, byl bych velmi rád.

Druhá část našeho usnesení se týká dalšího pozměňovacího návrhu, kde dochází k tomu, že se předpokládá, že v případě podpory sportu ze strany států podle odstavce 1, § 6b budou poskytovány dotace pouze sportovním organizacím zapsaným v rejstříku.

Já si jen dovolím upozornit, že tady jsme byli několikrát napomínáni, abychom nehlučeli. Já teď slyším hluk ne zepředu, podle mě, ale zezadu. Tak jenom pro záznam. Asi vždycky je potřeba si někdy něco říci. Když je to pracovně, tak to nevadí, ale je potřeba to tak potom brát i z hlediska těch, co sedí proti vám, pane předsedo, prostřednictvím pana předsedy.

Teď k tomu já říkám jenom jedno. Pokud chceme, aby sport na obcích fungoval, tak ten, kdo se o to dneska hlavně stará kromě rodin, jsou právě obce. Obce investují obrovské prostředky do rozvoje sportu. Teď např. v Telči jsme investovali 70 milionů do nového zimního stadionu. A ten zákon celý je napsaný tak, jako kdyby skoro s rodinami a s obcemi při rozvoji sportu nepočítal. A v tom odstavci 2, § 6b se tím pádem nepočítá ani s tím, že by obce mohly být příjemcem nějakých dotačních programů, které budou vypisovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, a které budou moci býti čerpány pouze těmi registrovanými sportovními organizacemi zapsanými v rejstříku. Já se ptám, proč tam také nemohou být jako potenciální žadatelé obce a kraje? Neboť obce a kraje jsou hlavní nositelé rozvoje sportu.

A poslední věc, kterou k tomu chci říci, což zase se mi zdá, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR neví. Všechny obce od určitého počtu obyvatel mají dneska, ať to chtěly, nebo nechtěly, ale např. na základě zákona o podpoře regionálního rozvoje zpracovány plány rozvoje nebo strategie rozvoje. Součástí plánů rozvoje obce nebo strategie rozvoje obce je samozřejmě vždy část, která se zabývá sportem. Tam je vždycky napsáno, co by se zhruba ve sportu mělo v obci dělat, co by se mohlo rozvíjet. Přestože to máme v této strategii rozvoje, tak děláme to, že zase ještě chceme speciální strategii rozvoje sportu, další kroky, že budeme chtít speciální plán strategie rozvoje sportu u každé rodiny. To bylo ještě lepší. Nebo že bychom měli chtít strategii rozvoje kultury v každé obci. Nebo strategii ochrany životního prostředí v každé obci. Nebo strategii, já nevím, rozvoje zdravého stravování v každé obci. Mohl by to někdo kontrolovat. Mohli bychom kontrolovat, jak to někdo zajišťuje.

To je neuvěřitelné, co se tady děje. A já si myslím, že bychom se měli vrátit zpátky na zem a prosím o schválení pozměňovacích návrhů, které navrhl výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Neříkám, že potom ten zákon bude dokonalý, ale bude určitě lepší, než jak nám je předkládáno.

čas 09:54:39 - 09:57:26:

Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové. Jenom velmi stručně, abychom věděli, v jaké situaci se dneska kraje a obce nacházejí. Já jsem si včera dal tu práci a vypsal jsem si všechny koncepční materiály, které má dneska vypracovány Kraj Vysočina. Tady to mám vypsáno. Těch koncepčních materiálů je celkem 36, zhruba tak 200stránkových. To znamená, že teď k tomu přibyde v případě kraje, protože to my nenavrhujeme, ještě strategie rozvoje sportu, nebo plán rozvoje sportu, která je samozřejmě částečně už obsažená minimálně ve dvou dalších strategiích. Ať je to třeba zdravotní plán, ať je to, já nevím, strategie rozvoje kraje, ať je to plán rozvoje kraje atd.

A tomu bychom přece proboha měli zabránit. A já velmi prosím, abyste dali na kolegy a na ty hrozby, které tady vyslovoval zejména pan kolega Vícha. S tím, že následně potom bude existencí plánu rozvoje sportu podvazována možnost získat dotace, ať už je to obec, nebo sportovní organizace působící v dané obci. Abychom tu povinnost plánu rozvoje sportu pro obce vypracovávat vyřadili z toho zákona, protože tím se tomuto možnému riziku podmiňování existence alespoň částečně vyvarujeme nebo ušetříme.

Pak je tam ještě jedna věc, která byla v původním návrhu zákona, teď se mi zdá, že z toho nového to vypadlo, a to je ještě taková ta zvláštní tendence, že bude samozřejmě ještě existovat plán rozvoje sportu ČR. A to, co bude dělat ministerstvo školství, tak bude kontrolovat, zda plány rozvoje sportu krajů jsou kompatibilní s plány rozvoje sportu ČR. A v okamžiku, kdy se to dodělá, tak potom další krok je přece jasný. Budeme kontrolovat, zda plány rozvoje obcí jsou kompatibilní s plánem rozvoje sportu kraje. Když se kraj rozhodne, že třeba bude podporovat zejména fotbal, a v dané obci je populární hokej, tak potom najednou bude otázka, zda tedy ten plán rozvoje sportu je správně, když není úplně v souladu s tím, co by chtěl ten kraj.

Takže velmi prosím, protože ten sport je velmi rozmanitý a je to hodně heterogenní v rámci celé České republiky, abychom zbytečně nezasahovali do něčeho, co velmi dobře funguje, a abychom téhle povinnosti obce zbavili tím, že schválíme pozměňovací návrhy.

čas 10:05:34 - 10:07:07:

Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já jenom velmi stručně se musím vyjádřit k tomu vysvětlení, se kterým nesouhlasím, které tady přednesl pan kolega Dienstbier k tomu druhému pozměňovacímu návrhu. Tvrdil, že je nadbytečný, neboť se vztahuje k odstavci 1, § 6b, a tudíž pro obce nemá žádný význam, aby v tomto směru byly jmenovány jako potencionální příjemci, případně kraje.

Já za sebe říkám, a myslím, že to tady zmiňoval i kolega Vícha, že existují obce, kde nejsou žádné organizace zapsané v rejstříku. A přece není správné, aby taková obec, pokud tam ti lidé chtějí sportovat, nemohla mít nárok na neinvestiční dotaci, na nějakou podporu sportu dětí, mládeže a handicapovaných. Proto, kdyby se takový program objevil, upozorňuji, že v odstavci 1, písmena 6b, je napsáno také mj. "zejména", nikoli "jenom", ale "zejména", tak proto my jsme pro jistotu tam dali "obce a kraje". To, co tam je dneska, je v rozporu se smyslem toho zákona. Smyslem toho zákona je podporovat sport i tam, kde sport dneska není, kde nejsou Jednoty. A my to tímhle pozměňovacím návrhem č. 2 umožňujeme, aby i malé obce, kde není tělovýchovná jednota, kde není nikdo registrován jako sportovní subjekt, když to ten program umožní, mohly čerpat. A samozřejmě to potom zúřaduje obecní úřad. Proto je velmi důležité, aby ten pozměňovací návrh byl také schválen. Děkuji za pozornost.

čas 10:09:58 - 10:10:05:

Asi bylo myšleno 1, 2 a 4 dohromady. Ne 1, 3 a 4, ale 1, 2 a 4; 1, 2 a 4.

Přílohy