Hospodářské noviny | Rubrika: Události | Strana: 3 | Autor: Ondřej Leinert
Premiér Andrej Babiš z ANO se významně vložil do vyjednávání o tom, jak má vypadat nový volební zákon, podle kterého by Češi měli letos volit. Předsedovi ČSSD a ministrovi vnitra Janu Hamáčkovi podle informací HN zadal, aby na pondělní jednání vlády přinesl hned dvě varianty volebního zákona. Jeho novou podobu je třeba schválit poté, co v únoru zrušil Ústavní soud několik částí toho stávajícího. Bez nového zákona není možné přepočítat hlasy na místa ve sněmovně.
Jedna z dvou variant, které si Babiš objednal, počítá se zachováním 14 volebních krajů. Druhá, ač v tuto chvíli nemá šanci na schválení, obsahuje Babišem podporovanou proměnu Česka do jednoho volebního obvodu. Namísto současných čtrnácti krajských lídrů by tak strany podobně jako na Slovensku nebo v Izraeli vybíraly jediného. Což by ulehčilo život stranám a hnutím, které mají výrazného předsedu, ale v krajích s výběrem tápou. Někteří politici se netají tím, že jsou z Babišovy intervence roztrpčení.
„Nerozumím tomu, proč se nedrží dohoda o postupu, která vznikla na schůzce před 14 dny. Pokud má pan premiér dojem, že politické dohody je možné dosáhnout tím, že něco v pondělí přijmou na vládě, tak to je naprostý omyl,“ zlobí se lidovecký poslanec Marek Výborný. Právě jeho návrh, který skoro dva roky čeká na projednání ve sněmovně, měl podle původní dohody většiny stran přetvořit na kompromisní podobu zákona. „Bylo by to určitě rychlejší než psát nové vládní návrhy a znovu jednat o věcech, které stejně nemají podporu,“ dodává Výborný.
Samotný Babiš důvody svého postupu na dotaz HN nekomentoval. Místopředseda ANO a předseda sněmovny Radek Vondráček však oponuje, že Babiš na schůzce před 14 dny nic neodsouhlasil. „To, že se to zamlouvalo většině, ještě neznamená, že byla nějaká dohoda. Pan Babiš ze schůzky odešel s tím, že se ještě poradí,“ říká. Finální postup ale nakonec podle něho emoce uklidní. „Dalo by se to samozřejmě naroubovat na jiný zákon, ale takto zásadní věc si zasluhuje vládní verzi,“ vysvětluje Vondráček.
S tím, že současný spor skončí smírem, tak aby zákon byl brzy přijat, počítá také zdroj HN ministerstva vnitra, pod které volební zákony spadají. „V reálu to bude tak, že vláda projedná dvě varianty podle zadání Andreje Babiše, ve sněmovně se k tomu přidá lidovecký návrh a pak z toho vznikne jeden kompromisní,“ popisuje ideální scénář. Obrysy toho, jak by mohl nový volební zákon vypadat, jsou zřejmé. Nejspíš zůstane zachováno 14 volebních obvodů, při přepočtu hlasů na mandáty bude jen velmi malý nebo žádný bonus pro vítěze voleb a koalice více stran nejspíš budou muset překročit hranici více než pěti procent hlasů. O kolik přesně, to ještě jasné není.
Určitě už však nepůjde o stávajících 10 procent hlasů pro dvojkoalice, 15 pro troj- a 20 pro čtyř- a vícekoalice. Odmítnutí těchto hranic jako příliš vysoké a diskriminující pro menší strany bylo součástí nedávného rozhodnutí Ústavního soudu. Například zmíněný Výborný vyjednává podporu pro hodnoty sedm, devět a 11 procent hlasů, což vnímá jako kompromis.
„Osobně bych klidně podpořil i hranice vyšší, než chtějí lidovci. Vidím jako skutečně velké riziko, že zase dojde k ještě větší fragmentarizaci politické scény. Ale diskuse o přesném čísle není teď to nejpalčivější,“ říká Vondráček.
Za mnohem složitější vnímá nastavení přepočtu hlasů. Zřejmé po rozhodnutí Ústavního soudu je, že vítěz už nebude moci počítat s takovým bonusem jako doposud. Například při posledních sněmovních volbách první ANO získalo za 29,64 procenta hlasů 78 poslaneckých mandátů. Pokud by nebylo nijak zvýhodněno, mělo by jich o 15 méně, tedy 63. „V základním zadání vnitru žádný bonus pro vítěze není. Ale nějaký integrační prvek, aby ten, který vyhraje volby, měl větší šanci vládnout a nést zodpovědnost, by asi být měl,“ očekává Vondráček s tím, že by však mělo jít jen o malé posílení, v řádu jednotek mandátů. Na tom by dohoda být mohla, i Výborný ve svém návrhu s mírným posílením vítěze počítá.
Pracuje s takzvanou Hagenbach-Bischoffovou metodou propočtu hlasů, která by – optikou voleb v roce 2017 – vítěznému ANO oproti nejčistšímu propočtu 63 mandátů přiřkla 66 poslaneckých křesel.
Proti jakémukoli zvýhodňování vítězů však zaznívají výhrady ze Senátu, což nemohou poslanci přejít. Volební zákon potřebuje získat většinu v obou komorách a sněmovna nemůže Senát přehlasovat. A právě to je důvod, který brání Babišovi prosadit jeden volební obvod.
„Měli jsme k tomu ve čtvrtek poradu všech senátorských klubů a názor byl jasný, Senát je z 95 procent přesvědčen, že má být zachováno 14 volebních krajů,“ říká předseda Senátu Miloš Vystrčil z ODS.
„Ústavní soud volební kraje nezrušil, takže pokud bychom to dělali my, už bychom byli aktivističtí,“ uvádí Vystrčil. Podle něj jsou voliči zvyklí, a mohou tak i volit politiky, které ze svého místa bydliště znají. „Jeden volební obvod by tento regionální prvek oslabil a veškerá pozornost by byla upřená na pár tváří. Navíc by se mohlo stát, že se do sněmovny za jednu stranu dostanou jen politici z Prahy,“ dodává Vystrčil.
Právě kvůli neprůchodnosti v Senátu od varianty jednoho obvodu podle informací HN upustila i ČSSD, byť by se na ní s ANO shodla. Vondráček přesto věří, že důvody pro to, aby vnitro předložilo i tuto verzi a politici se o ní ještě bavili, jsou. A odmítá, že by motivací bylo zjednodušení života jeho hnutí, které v mnohých krajích váhá, koho postavit do čela kandidátek.
„Tohle říkají ti, kteří myslí jen na letošní volby. Ano, zrovna my bychom v nich měli jasného lídra, ale hnutí má svoje krajské politiky. Zrovna já bych jako patriot ze Zlínského kraje rád vedl tamní kandidátku. Narychlo teď vytvářet celostátní kandidátku o 200 lidech a domlouvat to s regiony by bylo peklo,“ tvrdí, že i zachování krajů by přineslo spoustu kladů.
„Na druhou stranu, jeden volební obvod by byl jasný souboj lídrů. Přiblížilo by se to souboji osobností v prezidentských volbách. A také by to bylo nejspravedlivější z hlediska přepočtů, protože v krajích je problém, že nejsou stejně velké,“ tvrdí Vondráček.
Na kraje jsou voliči zvyklí a je dobré, když lidé volí politiky, které ze svého místa bydliště znají. Jeden volební obvod by tento regionální prvek oslabil a veškerá pozornost by byla upřená na pár tváří. Miloš Vystrčil předseda Senátu, ODS
Jeden volební obvod by byl jasný souboj lídrů. Pro občana by bylo přehledné, kdo je kandidátem na premiéra. Zvýšila by se atraktivita, přiblížilo by se to souboji osobností v prezidentských volbách. Radek Vondráček předseda sněmovny, ANO