(Tisk č. 280)
Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
čas 15:24:46 – 15:29:56:
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, podvýbor organizačního výboru pro udělování státních vyznamenání se v tomto roce sešel celkem třikrát – v lednu, v květnu a v červnu, s tím, že v lednu jsme určili termín možností podávání senátorek a senátorů návrhů na státní vyznamenání, které potom dnes buď plénum schválí, nebo neschválí, jako návrhy, které budou navrženy panu prezidentovi. V květnu jsme potom měli jednání, ve kterém jsme si rozdělili jako členové podvýboru jednotlivé návrhy coby zpravodajové. V červnu jsme připravili návrh usnesení pro jednání organizačního výboru.
Výsledky jednání podvýboru a organizačního výboru máte všichni k dispozici. Je to senátní tisk č. 280, který obsahuje celkem 114 návrhů. Je to 12 návrhů na udělení Řádu Bílého lva, osm návrhů na udělení Řádu T. G. Masaryka, 15 návrhů na udělení medaile Za hrdinství a 79 návrhů na udělení medaile Za zásluhy. Když to porovnáme s Poslaneckou sněmovnou, která celkem podala v tomto roce 159 návrhů, je to návrhů méně, ale z hlediska měření produktivity na jednoho senátora či poslance jsme maličko lepší než Poslanecká sněmovna.
Ještě co se týká obecně statistik a jejich vývoje, zatímco za období prezidentování pana prezidenta Miloše Zemana byly návrhů jednotky, maximálně nižší desítky, v případě pana prezidenta Pavla to bylo v loňském roce celkem 88 návrhů a v letošním roce je to 114 návrhů. To znamená, jsou to buď vyšší desítky, nebo dokonce počty, které převyšují 100 návrhů, což samozřejmě potom vede ke zvýšení náročnosti na posuzování těchto návrhů. Já to tady neříkám jen kvůli statistice, ale také kvůli tomu, že na základě toho podvýbor změnil svůj jednací řád v bodě 7, respektive statut podvýboru v bodě 7, a to tak, že příští rok bude možné zase podávat návrhy na státní vyznamenání Senátu PČR, respektive podvýboru pro státní vyznamenání, pouze do konce března daného roku, neboť konec dubna se ukázal z hlediska zodpovědného posuzování těchto návrhů a celého zúřadování návrhů za termínem krajním a docela obtížně zvladatelným. Tolik ode mě k té historii.
Teď k tomu, co vy máte před sebou. Máte před sebou návrh na schválení usnesení, které navrhl organizační výbor. Ten navrhuje, abychom předložili panu prezidentovi celkem 114 návrhů na udělení státních vyznamenání ve struktuře, jak jsem řekl. Zároveň před začátkem rozpravy, která, předpokládám, že za chvilku bude otevřena, říkám, že je samozřejmě výsostným právem každého senátora nebo senátorky, aby návrh ještě doplňoval nebo naopak prosazoval nějaké jiné úpravy návrhu, který máte před sebou. Pokud tak bude činit, platí tam pravidla, která vyplývají z jednacího řádu Senátu, a to je, že pokud nějaký takový návrh na vyřazení některého navrhovaného nebo navržené nebo naopak doplnění některého navrhovaného nebo navržené padne, tak se o něm bude hlasovat zvlášť. Podle toho, jak hlasování dopadne, potom buď bude vyřazen z celkového návrhu, o kterém budeme hlasovat, nebo tam bude zařazen. To znamená, hlasování budou probíhat tím způsobem, že nejdříve se hlasuje vždy jednotlivě o návrhu, který je podán a poté následně se bude hlasovat o návrhu jako celku podle toho, jak dopadlo předchozí hlasování o tom jednom návrhu. Jednotlivých návrhů může být samozřejmě více podle toho, kolik jich padne ze strany senátorek a senátorů.
To je snad v tuto chvíli ode mě z toho, co jsem si poznamenal, vše. Děkuji, pane předsedající, za možnost tady vystoupit a návrh Senátu na propůjčení nebo udělení státních vyznamenání představit. V tuto chvíli považuji roli navrhovatele z hlediska úvodního slova za ukončenou.
čas 15:38:38 – 15:41:44:
Děkuji za slovo, pane předsedající. K tomu jen několik poznámek. Ta první je věcná. Tady není žádná obecná podrobná rozprava, je tady jen jedna rozprava. To znamená, pokud někdo chce předložit pozměňovací návrh a zdůvodňuje ho, tak to musí udělat v té jedné rozpravě, což si myslím, že se stalo. Pozměňovací návrh, o kterém budeme hlasovat potom, samostatně podán byl. Tolik věcná poznámka.
Teď k dalším věcem. Je pravda, že podvýbor nepředložil organizačnímu výboru všechny návrhy, které mu byly doručeny jako součást navrhovaného usnesení. Takže tolik k tomu, že některé návrhy vypadly.
Filozofie podvýboru a chování podvýboru je taková, že potom je na předkladatelích, kterými jsou právě proto senátorky a senátoři, aby znovu návrhy, které se potom nedostaly v pozici nebo v podobě návrhu organizačního výboru na plénum, tady navrhli. Není tomu tak, že by se k tomu podvýbor nějak speciálně vyjadřoval, neboť podvýbor zpravidla není do detailu informován, jak až moc ten navrhovaný má zájem na tom, aby byl dál veřejně jako navrhovaný prezentován, pokud třeba neprojde prvním jednáním v podvýboru.
Tolik pro vysvětlení té nepříliš velké publicity.
Pokud k publicitě ze strany navrhovatelů dojde, já k tomu jen dvě krátké poznámky. Nedělám to často, ale musím se ohradit vůči interpretaci toho, jak jednání ohledně Bernda Posselta probíhalo. Musím se vůči tomu ohradit, já jsem to takto nevnímal. Neříkám, že tam také něco z toho, co tady bylo řečeno, nezaznělo, ale rozhodně jsem to nevnímal jako majoritní argumentaci. Pokud bych za sebe měl říci, co jsem vnímal jako hlavní důvod, a říkám, že to je můj osobní názor, netroufl bych si mluvit za ostatní, ale třeba u mě hrálo roli to, že byla otázka, ano, to vše, co Bernd Posselt udělal, je pravda, ale je to jen o tom, že se začal chovat dobře nebo správně. Teď je otázka, jestli to, že se někdo začne chovat dobře nebo správně v nějakém okamžiku, má znamenat, že to bude oceněno státním vyznamenáním. To je potom na každém. Jak tady bylo řečeno, historie není taková, že by tomu tak bylo vždy apod. To znamená, to byla ta věc. Není pravda, že by tam hrály roli nějaké jiné argumenty nebo jiné typy zdůvodňování. Tak jsem to vnímal já a teď si to dovolím, protože to považuji za svou povinnost jako předseda podvýboru tady, ze své pozice, dle toho, jak to na mě působilo, sdělit.
Děkuji.
čas 15:50:45 – 15:52:16:
Já jenom k tomu návrhu dvě věci. První, pokud osobnosti, které už nežijí, oceňuje historie, jak to má jinak udělat než tak, že je vyznamenáme. Historie sama od sebe není bytost, která by byla schopna to jinak ocenit než tak, že díky té historii potom dojde k vyznamenání v té současnosti.
Teď k tomu, co by to znamenalo, to je moje otázka, případně prosím, pane předsedající, aby, vaším prostřednictvím, paní senátorko, jste na to odpověděla. Pokud by to znamenalo, že máme hlasovat o všech návrzích in memoriam odděleně, je to v případě Řádu Bílého lva 11 návrhů, v Řádu T. G. Masaryka 16 návrhů, to už je dohromady 27, medailí Za zásluhy je 17, což je 44 hlasování jednotlivých, která bychom měli absolvovat. A pak je tady oříšek, který nevím, jak rozlousknout, že oceňujeme také skupiny, kde někteří žijí a někteří nežijí. Tam nevím, jestli by z té skupiny měli být oceněni jen ti, co žijí, nebo už také ti, co nežijí, protože někteří jsou živí a někteří nejsou, a mají dostatek jakoby jedno vyznamenání. To znamená, nevím, paní senátorko, prostřednictvím pana předsedajícího, jestli jste to všechno dobře rozmyslela. Kdybyste to mohla upřesnit, bylo by to hezké.
čas 15:54:14 – 15:54:40:
Jenom faktická, prostřednictvím pana předsedajícího, paní senátorko, jestli souhlasíte, hlasovalo by se o návrhu na vyřazení všech navržených in memoriam… Aby to bylo procedurálně správně. Hlasovalo by se v rámci pozměňovacích návrhů o návrhu na vyřazení všech návrhů, které jsou in memoriam. A pak, podle toho, jak to dopadne, se hlasuje dál. Buď o celku, v nějaké podobě, ten celek vypadá podle toho, jak to hlasování dopadne.
čas 15:56:34 – 15:57:46:
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, byly podány dva pozměňovací návrhy. První pozměňovací návrh je na zařazení na udělení vyznamenání Berndu Posseltovi. Měl by to být Řád T. G. Masaryka. O tom bychom hlasovali. Pokud bude návrh přijat, stane se součástí celkového návrhu. Druhý pozměňovací návrh, který byl podán, byl návrh paní senátorky Kovářové, abychom hlasovali najednou en bloc o vyřazení všech návrhů, které jsou na osoby in memoriam. Pokud tento návrh projde, ty osoby budou vyřazeny z celkového návrhu. Pokud neprojde, tak tam zůstávají. Podle toho, jak to dopadne, bude třetí hlasování o celkovém návrhu, kde buď bude, nebo nebude Bernd Posselt, kde buď budou, nebo nebudou ti, co jsou tam navrženi in memoriam. Takhle by ta hlasovací procedura, pokud nikdo nemá žádnou připomínku, pane předsedající, měla vypadat. Byl bych vám vděčen, pokud byste ji odřídil. Děkuji.