„Užívá“ si to v létě a to nejen na Vysočině většina řidičů. Ať vyrazíte kamkoliv, můžete počítat s tím, že narazíte na objížďku nebo alespoň na část silnice, kde je průjezd řízen semafory.
Osobně jsem v poslední době sám prověřoval pomalý postup stavebních prací u dvou dopravních staveb a u obou jsem došel ke stejnému poznání. Práce je více než firem, které je jsou schopny realizovat. A tak bohužel přichází logický důsledek. Firmy nejen zvyšují ceny, ale prodlužují i dobu zhotovení díla, někdy i na dvojnásobek či trojnásobek skutečně potřebné doby na kompletní realizaci stavební zakázky. Vlastně si tím soutěží zakázky do zásoby.
A tak potom existují případy, kdy pracovníci z jedné a té samé firmy například pracují v pondělí na zakázce A, v úterý a ve středu na zakázce B a ve čtvrtek a v pátek na zakázce C. Logicky se potom doba zhotovení díla u všech zakázek neúměrně protahuje a objížděk a dalších dopravních omezení někde i několikanásobně přibývá.
Závěr je tedy pro investory jasný. Je třeba se maximálně snažit, aby smluvní podmínky a v nich stanovené lhůty neumožňovaly nebo alespoň velmi stěžovaly firmám si soutěžit zakázky do zásoby a neúměrně protahovat doby zhotovení díla.
Určitě to není jednoduché, ale pokud nenalezneme jako investoři – stát, kraje nebo města a obce – odvahu dát v odůvodněných případech při výběru přednost zhotoviteli, který je sice dražší, ale při realizaci díla rychlejší a kvalitnější, počty objížděk, dopravních omezení a tedy i časových a finančních ztrát řidičů nesnížíme.
Miloš Vystrčil, krajský zastupitel, senátor