Most přes D1 v Řehořově je v havarijním stavu a nikdo na něj nesmí. Soud ani po letech nerozhodl, komu patří. Místní budou zatím využívat k přístupu na své pozemky podjezd.
Obyvatelé Řehořova, který je místní částí Kamenice u Jihlavy, útočí na rekord v počtu sepsaných peticí. I když ve vísce žijí jen necelé tři stovky obyvatel, za ani ne půl roku stihli sepsat už dvě.
V první petici, která byla ukončena v prosinci 2022, podepsaní občané trvají na zachování provozu místní prodejny se smíšeným zbožím. Po zastupitelích Kamenice chtěli, aby provoz v místní části zachovali, i kdyby prodejnu měla samospráva dotovat takzvaně ze svého.
Petici podepsalo 231 lidí a vedení městyse už přistoupilo na zachování prodejny s tím, že ztrátový provoz podniku bude dotovat z rozpočtu, a to na základě pravidelných čtvrtletních účtovacích cyklů.
Jenže to není všechno. Sotva zaschl inkoust na petici bojující za záchranu prodejny, už se začala sepisovat v Řehořově petice číslo dvě. Tentokrát místní bojují za zachování nadjezdu přes dálnici D1.
Možná si ještě pamatujete, jak lidé za most přes dálniční těleso také peticí bojovali už před lety. Podpisy na aktuální petici organizátoři ukončili před dvěma měsíci a podařilo se jim sesbírat celkem 424 podpisů.
Tentokrát se ale nově zapojily i sousední obce Věžnice, Nadějov, Meziříčko a Kamenička. „Za petiční výbor jsem rád a vážím si toho, že nás podpořili, a dali tak najevo, že na mostu přes D1 u Řehořova jim rovněž záleží,“ zmiňuje předseda osadního výboru v Řehořově a člen petičních výborů Jan Rathouský.
Most je v této chvíli uzavřený pro veškerou dopravu. Čas od času tudy projedou kolaři nebo nějaká čtyřkolka. Využívají toho, že betonová uzávěra sahá jen do přibližně dvou třetin průjezdné trasy.
Problém je ale v tom, že už se pěknou řádku let u soudu řeší, komu most vlastně patří. Soud nedávno pouze konstatoval, že nepatří do majetku městyse, ale ani neřekl, jestli je majitelem stát nebo třeba kraj.
Minulý pátek se u mostu sešlo vedení městyse, krajský náměstek pro dopravu Miroslav Houška, ale přijel také předseda Senátu Miloš Vystrčil a představitelé Lesů ČR (LČR) a debatovalo se, jak to s mostem bude dál.
„Teď je v havarijním stavu. Používat se nedá, takže pokud se majitelé pozemků na druhé straně dálnice k nim chtějí dostat, tak to musí objíždět,“ vysvětluje Vystrčil. Na týden starém jednání se narýsovala varianta využít k přejezdu podjezd, kde je ale k využívání potřeba povolení od LČR, a navíc se hospodáři ke svým pozemkům vydávají přes pozemky někoho jiného. Oficiálně tam žádná komunikace není.
„LČR jsou ochotné povolení k užívání podjezdu vydat. Jde o provizorní řešení. Řeším to i s ministrem dopravy, protože mi paní starostka Kamenice v té souvislosti poslala oficiální žádost,“ řekl Vystrčil. Varianta, že by se k vlastnictví mostu přihlásil městys, je mimo.
„Kdyby most nebyl dobře udržovaný a cokoli by z něj spadlo na auto, tak by městys za to nesl odpovědnost. Městys nemůže spravovat most za 40 nebo 50 milionů korun. Takový balvan si na nohu uvázat nemůže,“ dodal Vystrčil.
Stávající most není v dobrém technickém stavu ani podle krajského náměstka Miroslava Houšky a měl by se zdemolovat.
„S největší pravděpodobností by se mohlo stát, že ho ŘSD jako provozovatel dálnice nechá zdemolovat. To proto, že by mohl někomu při provozu na dálnici ublížit,“ přemítal Houška.
jihlavske-listy.cz | Rubrika: Zprávy | Autor: David Kratochvíl