Mladá fronta DNES, strana 1, Vysočina (Michal Kolařík)
Krajská správa a údržba silnic po velkém nákupu kontroverzních osmadvaceti strojů značky Iveco za 156 milionů, které se potýkaly s problémy, nyní vyhlásila další tendry. Ještě letos chce vozový park omladit o další stroje za až 150 milionů.
JIHLAVA Silničáři budou mít nové stroje pro údržbu silnic. Po obří zakázce na obnovu vozového parku v podobě osmadvaceti nových zimních sypačů, které sklidily kritiku kvůli své vysoké poruchovosti hned v první zimní sezoně, vyhlašuje Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) další stomilionové výběrové řízení.
„Na letošní rok připravujeme obměnu dalšího vozového parku. Chystáme tendr na sypací techniku, traktory, a traktorové bagry dohromady za téměř sto milionů korun,“ potvrdil ředitel Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Jan Míka.
Kolik peněz přesně a za co konkrétně chtějí silničáři utrácet? V prvním výběrovém řízení hodlají opatřit devět nových podvozků s výměnnými nástavbami. Součástí zakázky má být i zaškolení obsluhy i následný servis po celou dobu záruční lhůty. Za předpokládanou cenu 37,5 milionu korun. Tu ještě může snížit právě výběrové řízení.
Ve druhém aktuálním tendru pak KSÚS mimo jiné chce patnáct traktorů i s příslušenstvím. Tam by se dodavatel měl „vejít“ do 56,3milionu korun bez daně.
A další výběrová řízení se chystají. „Letos se bude celkově investovat na úrovni asi 180 milionů korun, z toho asi 150 milionů bude investice do nové techniky,“ sdělil náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD).
To se ale nepozdává opozičnímu krajskému zastupiteli a exhejtmanu Miloši Vystrčilovi (ODS). „Už při nákupu vozů Iveco za 156 milionů mělo jít o jediný takto velký tendr, jednorázovou obnovu vozového parku s tím, že jsem nepředpokládal, že by se mohla v dohledné době podobná investice na vybavení v takovém rozsahu opakovat,“ podivuje se exhejtman.
Právě nové vozy Iveco po pompézním představení na jihlavském Masarykově náměstí začaly hned svou první zimu na silnicích rychle odcházet – podle pracovníků KSÚS je trápila koroze i další neduhy. Nové tendry může přesto opět vyhrát třeba i právě Iveco. „Bude záležet na tom, zda ve výběrovém řízení nabídne nižší cenu než ostatní v parametrech, které žádáme,“ řekl Míka. » Pokračování na str. B2
Silničáři plánují další obří nákup
» Pokračování ze str. B1
Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla ale ani přes špatné zkušenosti s dodávkou vozů není možné se firmě v dalším výběrovém řízení vyhnout. „Značka ve výběrových řízeních být omezena nemůže. Zákon o zadávání veřejných zakázek nedovoluje, abychom tímto způsobem kohokoliv vyloučili. Ani pokud bychom s firmou vedli spor, nemůžeme ji z výběrového řízení vyloučit,“ řekl.
Reklamace byly úspěšné
Podle ředitele silničářů Míky se ale firma Iveco k problémům se sypači postavila vstřícně a závady vyřešila. „Šasí bylo opískováno a spoje konstrukcí překontrolovány. Poté technika získala minimálně dva nové nátěry a třetí voskový, tak aby v rámci zimní údržby netrpěly kovové konstrukce ani její spoje,“ sdělil Míka s tím, že k opravám došlo v rámci reklamačního řízení. „Počet reklamací byl vyšší, byla to plošná závada u všech vozů,“ potvrdil Míka. Ovšem zdůraznil, že vozy Iveco mají oproti vozům konkurenčních značek dojednanou tříletou záruční lhůtu, místo dvou let.
„Pokud by se tedy v budoucnu ještě nějaké závady vyskytly, zadarmo je nám dodavatel opraví,“ ujistil šéf KSÚS.
***
FAKTA Co silničáři chtějí * Devět samojízdných pracovních strojů, 15 traktorů, dva sněhové pluhy a 2 žací ramena. Na to mají připraveno 56,3 milionu korun. * Dále devět nosičů výměnných nástaveb pro údržbu silnic, dvě samostatné nástavby. Předpokládaná cena: 37,5 milionu. Zřejmě bude nižší.