Právo | Rubrika: Jižní Morava – Vysočina | Strana: 11 | autor: Jana Pechová
Trať Kostelec–Slavonice a její modernizace se vrací na jednací stůl. Zúčastnění chtějí využít nového plánovacího období evropských fondů, předem se však hodlají domluvit, jaký stav věci je společným cílem a jak k němu mohou sami přispět.
Přes padesát kilometrů dlouhou trať, kdysi výhodnou spojnici s rakouským Waidhofenem, uťala po druhé světové válce železná opona kousek za jihočeskými Slavonicemi.
Regionální jednokolejce tak připadla role místní přepravy, o kterou ji pak do značné míry připravil vývoj v 90. letech minulého století.
Jen cestovní ruch nestačí
Vzedmutou vlnu snah o obnovení přeshraniční dopravy však záhy srazily obavy z výše nákladů na rakouské straně a jediným silným argumentem pro zachování stárnoucí tratě zůstal cestovní ruch. Ten sám, navzdory obrovské atraktivitě zdejšího regionu, ale na zdůvodnění potřebné (zhruba třičtvrtěmiliardové) investice do modernizace trati nestačí. Turistická sezóna je v těchto končinách časově omezená. „Správce trati argumentuje malým počtem cestujících – města a obce na trati však míní, že dokud bude stav takový, jaký je, příliv pasažérů nelze očekávat,“ připomněl jedno ze vzájemně kontroverzních témat starosta Telče Roman Fabeš.
Pravidelných pasažérů totiž lokálka příliš nevozí, což je však dáno zejména dojezdovými časy. Kvůli stavu železničního svršku se vláček plazí padesátkou, což není pro dnešní uspěchaný rytmus žádné terno, ale zdržují ho i jiné věci. Z Kostelce do Slavonic mu to pak trvá hodinu a půl.
„Na trati jsou dvě desítky přejezdů bez závor, u nichž musí souprava snížit rychlost na deset km/h, což v součtu naskáče na 40 minut. Máme se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) rozjednáno, že by se na tyto přejezdy, které jsou většinou na lesních cestách, daly uzamykatelné závory. Namísto světelné signalizace, která u jednoho přejezdu přijde na půl miliónu korun, by toto řešení bylo velmi levné a výrazné zrychlení spojů by zvýšilo atraktivitu,“ popsal jeden z rozpracovaných optimalizačních návrhů náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl.
A nápadů na zvýšení atraktivity začíná přibývat. „Do hry by mohl vstoupit například telčský zimní stadión či bazén v Dačicích. Jejich provozu přizpůsobený jízdní řád, a třeba i jízdenka zvýhodňující vstupné, by dráhu zatraktivnil místním,“ napověděl předseda Spolku obcí železnice Kostelec–Slavonice a senátor Miloš Vystrčil.
Jak dodal, je jasné, že obří balík peněz bez příslibu zvýšení efektivity SŽDC do trati nenasype, na druhou stranu žádný z partnerů sám na změnu nestačí. Proto se také na jaro chystá společná konference, kde zástupci kraje, Českých drah, ministerstva dopravy a dotčených obcí a měst budou společně ladit „noty“, které by jim pomohly i k evropským penězům.
„Není to běh na krátkou trať,“ je si vědom starosta Fabeš, jehož město vyšlo možnostem vstříc vybudováním dopravního terminálu už před pěti lety. Řadí se k těm patriotům, kteří nepřestali v místní železnici vidět perspektivní dopravní řešení.
***
Města a obce na trati míní, že dokud bude stav takový, jaký je, příliv pasažérů nelze očekávat Roman Fabeš