Autobusy jsou rychlejší než vlaky, spočítalo ministerstvo. Železnicím chce přesto vzít peníze

02.03.2011

Hospodářské noviny, strana 5,  Česko (Petr Weikert)


Doprava

Dopravní „superkoncepce“ nepřeje železnicím.
Kritizují ji i koaliční poslanci a senátoři.

Ministerstvo dopravy chce pomoci rozvoji železnic, navrhuje jim ale zkrátit evropské dotace ve prospěch silnic. Obě protichůdné teze zahrnulo do takzvané dopravní „superkoncepce“, která určuje rozvoj dopravy do roku 2025. Dokument včera narazil při projednávání v Senátu.
Že je železniční spojení špatné, dokládá tabulka, která je součástí strategického dokumentu. Z šestnácti sledovaných tras mezi Prahou a krajskými městy je hned v deseti případech lepší použít cestu po silnici. Například z Prahy do Plzně to trvá autobusem hodinu, vlakem o čtyřicet minut déle. Největší rozdíl je na cestě z Prahy do Liberce. Vlakem tam jedou cestující v ideálním případě dvě a půl hodiny, autobusem trvá cesta o hodinu a půl méně.
Železnicím má přitom ubýt v příštích letech z evropských zdrojů 9 miliard korun, jak poprvé ministerstvo avizovalo na podzim. Odůvodnilo to tak, že „silniční doprava má větší sociální a ekonomický význam“. Plán přesunu peněz musí ministru dopravy Vítu Bártovi (VV) ještě schválit Evropská komise.
Ministerstvo zároveň paradoxně říká, že jsou pro něj vlaky prioritou. „Rychlost vlaků jasně pokulhává za rychlostí autobusů. Pan ministr chce do budoucna usilovat o vyrovnané časy dojezdů do cílových stanic,“ řekla HN mluvčí úřadu Květa Kočová. Jak to ale chce ministerstvo zařídit, nedokáže vysvětlit.
Do dokumentu se včera pustili senátoři v podvýboru pro dopravu. „Jak může ministerstvo v koncepci plánovat příjmy z evropských fondů po roce 2014, když ještě toto programové období nebylo vyhlášeno?“ divil se senátor Miloš Vystrčil (ODS). Dokument se nelíbil ani členům sněmovního hospodářského výboru. „Ta koncepce je nepovedená v řadě věcí. Protichůdné stanovisko k železnicím je toho důkazem,“ řekl předseda výboru Milan Urban (ČSSD).
Bártův úřad zároveň v koncepci zveřejnil seznam tratí, na jejichž budování a opravy nejsou peníze. Patří mezi ně rychlodráha z Prahy do Kladny s odbočkou na ruzyňské letiště, elektrizace trati mezi Zlínem a Vizovicemi či plné zdvojkolejení trasy Chrudim-PardubiceHradec Králové-Jaroměř.
Naopak opravou prochází například železniční trať z Prahy do Plzně nebo Hradce Králové. Cesta do Plzně potrvá nově vlakem osmdesát minut, nyní je to hodina a čtyřicet minut. Do Hradce pojedou cestující místo hodiny a dvaačtyřiceti minut nově hodinu a patnáct minut.

***

Kde jsou autobusy rychlejší než vlaky:

Trasy z Prahy do Č. Budějovic - 2:20 hodiny (cesta autobusem je rychlejší o 20 min.); do Plzně - 1:00 (cesta je kratší o 40 min.), do K. Varů - 2:15 (cesta je rychlejší o hodinu), do Liberce - 1:05 (cesta je rychlejší o hodinu a půl), do H. Králové - 1:15 (cesta je rychlejší o půl hodiny), do Jihlavy - 1:35 (cesta je rychlejší o 47 minut), do Brna -2:30 (cesta je rychlejší o 13 min.)

Trasy z Brna do Jihlavy - 1:10 (cesta autobusem je rychlejší o 49 minut), do Olomouce - 1:00 (cesta je rychlejší o 28 minut), do Zlína 1:45 (cesta je rychlejší o 14 minut)

O autorovi| Petr Weikert petr.weikert@economia.cz

Přílohy