Co čeká nového ministra školství

21.06.2017

ČRO Radiožurnál | 12:08 | Pořad: Ozvěny dne - publicistika


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ještě než se studenti a kantoři rozjedou na letní prázdniny, chopí se vedení tohoto resortu nový ministr. Už za několik hodin oficiálně po ceremoniálu na Pražském hradě vystřídá dosavadní ministryni školství Kateřinu Valachovou z ČSSD její dosavadní náměstek Stanislav Štech. Času má opravu méně než málo. Krátce poté, co se v září jeho resort probudí k plnohodnotné aktivitě, utnou jeho rozjezd volby. Přesto na něj čeká dotažení několika restů, které po paní Valachové zůstaly. Například kariérní řád, situace s financováním sportu a kromě toho samozřejmě i vyjednání peněz v rozpočtu na příští rok. Já do vysílání zvu Petra Kořenka, člena sněmovního školského výboru z ČSSD. Dobrý den.

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A také předsedu senátorského klubu ODS a místopředsedu této strany Miloše Vystrčila. Zdravím vás.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Hezké poledne.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Pane Kořenku, můžeme na začátek krátce bilancovat působení ministryně Kateřiny Valachové, co se jí povedlo, co ne?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Tak já myslím, že paní ministryně zdědila resort, který je nesmírně těžký a hlavně bylo tam spoustu nedotažených úkolů, o kterých se léta mluvilo, ale nikdo samozřejmě to neřešil. Hlavně se jednalo o finance. Takže já osobně považuji působení paní ministryně za velmi úspěšné a je mně líto, že odchází.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A co konkrétně byste vyzdvihl z toho jejího působení?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Tak já si myslím, že především to, jak se mluví o inkluzi v různých podobách, tak já bych chtěl říct, že toto bylo od roku 2005, ale do škol nešly peníze na tehdy integraci. Dneska ty peníze jsou nějakým způsobem nastavené, je otázka samozřejmě, jak to postupně ten systém nabíhá a to, že školy za svou práci dostávají zaplaceno, nebo že dostávají peníze na to, co provádějí, si myslím, že je naprosto v pořádku. Stát si objednal, stát musí zaplatit.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Opozice v mnohém s paní ministryní nesouhlasila, ale asi jí nelze upřít, že získala víc peněz pro základní a střední školy, jak bylo řečeno, na podporu znevýhodněných žáků i na platy učitelů. Co vy na to, pane Vystrčile?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Ano, s tím já souhlasím. Paní ministryně skutečně získala více finančních prostředků pro naše pedagogické a snad i nepedagogické pracovníky s tím, že na druhé straně si dovolím říci, že ten její úkol zase nebyl až tak obtížný, protože měla vlastně celospolečenskou podporu. To znamená, jak ze strany pozice, to znamená vládních stran, tak i ze strany opozice, a to potom se dobře vyjednává i například s ministrem financí Babišem. Co si...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
No ale měla podporu i v těch krocích, které zaváděla, to jest dejme tomu jednotné přijímací zkoušky na střední školy, povinnou maturitu z matematiky...

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Vy jste se ptal na to, zda měla podporu v případě posílení...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Finančních prostředků pro školství. A to měla...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano, to měla. A co v těch dalších záležitostech?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
V případě těch ostatních kroků ta podpora je odlišná podle toho, o kterém kroku se bavíme. Já...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Tak co byste jí třeba vytknul?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Si myslím, já, tak když začnu od konce, tak například kariérní řád, který připravila, si myslím, že naše školství nikam neposunuje, z učitelů, pokud bude schválen a zaveden, dělá spíše úředníky než vychovatele a učitele. A já si myslím, že další věc, která vlastně provází některé kroky paní ministryně, je jakýsi implicitní projev nedůvěr vůči učitelům a vůči tomu, že jejich hlavní snahou je dobře učit, protože všechny ty byrokratické a řekněme byrokratická opatření, která jsou zaváděna, spíše nutí učitele k tomu, aby pořád někde dokladovali, jakým způsobem učí a že se skutečně snaží místo toho, aby získávali prostor pro to, aby skutečně tu přímou vyučovací a výchovnou činnost mohli realizovat.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A to mluvíte hlavně o tom kariérním řádu, anebo i o dalších krocích?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Mluvím hlavně o tom kariérním řádu, a těmi věcmi souvisejícími. To znamená i o tom, že oni budou muset třeba začínající učitelé psát dlouhé zprávy o tom, jak se během dvou let adaptačního období zlepšovali zhruba v 34 různých kompetencích a budou různé řekněme plány osobního rozvoje, které budou muset ředitelé se všemi učiteli pravidelně konzultovat, což znamená, když má třeba škola 100 učitelů, tak to je řekněme 200 setkání ročně pro ředitele...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Hm, rozumím...

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
S každým učitelem, což znamená, že potom už nebude moci ředitelovat vlastně a řídit školu a bude jenom pořád sedět nad některými papíry. To je myslím si...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano, tak, ano, tak kari... Děkuji, děkuji...

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Velký deficit.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano, kariérní řád, to je záležitost vysoce aktuální, měl by ji v podstatě prosazovat ve sněmovně současný nebo nastupující ministr školství Stanislav Štech. Čili potřebujeme podle vás, pane Kořenku, kariérní řád učitelů v té podobě navržené ministerstvem školství a jak byste se vypořádal s těmi námitkami, které teď tu tlumočil pan Vystrčil?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Tak prosím vás, já jsem ve školství 30 let a neustále se něm mluví, o kariérním řádu, minimálně od roku 89 a nestalo se vůbec nic. To, co říká pan Vystrčil, jsou naprosté nesmysly. Tam to má sice nějaký reálný základ, že byrokracie samozřejmě je s tím spojená. Bude teď myslím nějaká administrativa, ale pojďme postupně. Na tom kariérním řádu je zásadní to, že na něho navazují v rámci projektu INKA vznik metodických kabinetů. To, že chceme nově učit a mít novou kvalitu vzdělávání, potřebujeme taky nějakou metodickou podporu. Takže se vracíme k metodickým kabinetům v území, a to je nutné. To že nastoupí nový učitel, tak žádný ředitel, dobrý ředitel neudělá to, že by ho hodil do třídy a nechal ho bez jakéhokoliv dohledu. I dneska s těmi lidmi máme nějaký plán rozvoje, koneckonců ukládá to i vyhláška o DVPP, že každý učitel má mít nějaký plán rozvoje, čili v podstatě tady tyto věci dneska už více či méně fungují. To, že toho učitele provázím a že uvádějící učitel má prostor být za to zaplacen, je naprosto v pořádku. My neustále se točíme v nějakých mýtech, všichni mluví o školství, protože si myslí, že mu rozumí, ale takhle to není. Samozřejmě...

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A co tedy ten kariérní řád v téhle podobě tedy školství přinese? Jaký bude výsledek, pane Kořenku?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Tak předně je to tím, že určité kategorie učitelů, neříkám, že všichni, si postupně nějakým způsobem mohou za své činnosti přijít k lepším penězům. Bohužel nejde přidat plošně, já bych byl taky radši, kdyby se přidávalo plošně, ale je to jedna z cest. Tento kariérní řád staví především nějaký základ, který se dá upravovat, na kterém se dá stavět. Tak, jako vždycky, ne všechno napoprvé se musí podařit, pokud se tam časem objeví nějaké chyby, je možné to korigovat, čili zákon...

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano, dobře, já teď se obrátím...

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
/nesrozumitelné, souzvuk hlasů/... Jo.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Na pana Vystrčila. Pane Vystrčile, myslíte si, že ten kariérní řád nemůže opravdu dosáhnout toho, že přivede víc peněz do toho školství, aspoň diferencovaně a že může tedy motivovat dejme tomu i mladé učitele k tomu, aby si tuhle dráhu zvolili?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Tak prosím vás, zaprvé, školství není pokusný králík, mimochodem jsem také učitel a také pravidelně sleduji dění ve školách. Druhá věc, pokud někdo chce přidat peníze školám, tak je školám a učitelům přidejme a nedávejme k tomu další byrokratické povinnosti. Pan poslanec si odporuje. Buď ty věci už máme zavedeny, pak nechápu, proč je kariérním řádem znovu zavádíme. Anebo nejsou zavedeny, jako je například plán osobního rozvoje, plán rozvoje školy, různé hlášení o tom, kdy si beru studijní volno a co jsem studoval a tak dále, a v tom okamžiku ty povinnosti skutečně znovu vznikají a skutečně ten ředitel i ti učitelé ztrácí vyplňováním různých formulářů čas na to, aby se věnovali žákům a učili. Bohužel...


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Tak, dobře...

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Na tu konfrontaci máme málo času, ale velmi se mě dotýká to, co pan poslanec říká, neboť tak nemá pravdu, nebudu používat jeho slova, nemá pravdu a pokud se zeptáte kteréhokoliv učitele, který je poučený, to znamená ten kariérní řád si přečetl a ten zákon, tak vám řekne, že skutečně ta byrokracie, která se na něj navalí, nijak kvalitě výuky a výchovy nepomůže.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Já bych ještě odkročil už od kariérního řádu, o tom se určitě budeme bavit v těch dalších dnech. Ale ještě se zeptám pana Kořenka, co dalšího na nového ministra školství čeká?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
No já si myslím, že především nový ministr vzhledem k tomu, kolik má času, musí dotáhnout ty věci, které předchozí ministryně rozdělala. To znamená prováděcí předpisy a právě takové prováděcí předpisy, aby se nestalo to, co říká pan senátor. To znamená, že ty věci mají být nastaveny, aby byly účelné a aby prospěly rozvoji školství. My v podstatě mluvíme o něčem, o čem si myslíme, že to takhle dopadne. Ale to dělají pak samozřejmě ty výkonné složky.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Aha, takže prováděcí předpisy ke kariérnímu řádu, ještě něco dalšího?

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě. Musí se dotáhnout taktéž financování, protože bylo schváleno na jaro financování regionálního školství, změna, takže i tyto prováděcí předpisy se musí dopracovat, je to ve vztahu k základnímu školství, k předškolnímu, samozřejmě k zájmovému vzdělávání, čili těch věcí si myslím, že je docela celá řada, které se musí nějakým způsobem směrem ke školství dodělat...

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano a ještě poslední slova, poslední slova...

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě sport.

Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Děkuji. Poslední slova Miloše Vystrčila. Co může stihnout ten nový ministr?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Ano, základním úkolem nového ministra je vyjednat více peněz pro školy, a to tak, aby šly přímo učitelům, případně nepedagogickým pracovníkům, protože jedině, když dostanou více peněz a budou více vidět, že mají těch prostředků na výplatní pásce, tak je šance, že také budou více věnovat prostě té energie a budou mít větší motivaci pro to, aby vychovávali naše děti, což je naše budoucnost. Takže já si myslím, že hlavní úkol je vyjednat peníze pro naše školy a naše školství takovým způsobem, aby se dostaly přímo k těm, co vychovávají a vyučují a ne, aby skončily na tom, že to budou spotřebovávat nějaké atestační komise nebo nějaká další byrokratická struktura, která se bude zabývat nějakým vzděláváním nebo poučováním nebo něčím jiným.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Pánové, oběma děkuji. Tolik Miloš Vystrčil, předseda senátorského klubu ODS, místopředseda strany, díky. Na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda strany, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Na shledanou, děkuju za pozvání.


Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A také Petr Kořenek, člen sněmovního školského výboru z ČSSD. I vám děkuji. Na shledanou.

Petr KOŘENEK, člen sněmovního školského výboru /ČSSD/
--------------------
Děkuji. Na shledanou vám i posluchačům.

Přílohy