Debata u kulatého stolu

05.11.2016

ČRo Plus | 18:10 | Pořad: Názory a argumenty


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já děkuji za slovo a samozřejmě děkuji i za aktuální zprávy. Před námi je politická debata. Jubilejní 40. v tomto roce. Od mikrofonu srdečně zdraví Tomáš Procházka. Musím říci, že jsem včera tak lehce bilancoval oněch 39 letošních politických diskusí. A tedy i hosty, kteří se jich účastnily a došel jsem k zajímavým číslům. Řečen inglobo pozvání během 10 měsíců přijalo celkem 5 europoslanců, 36 poslanců, ale pouze 5 senátorů. Tak vězte, že dnešní debata nám v tomto směru výrazně vylepší skóre. Zde v pražském studiu tentokráte usedli poslanec a místopředseda KSČM Jiří Dolejš, vítejte.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany a poslanec /KSČM/
--------------------
Hezký den.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Senátor a místopředseda ODS Miloš Vystrčil. Dobrý večer.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Pěkný den.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
A dále také senátor a místopředseda senátorského klubu ČSSD Miroslav Nenutil. Hezký večer i vám.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Hezký večer také.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
No a konečně ve studiu v Ústí nad Labem máme v pořadí třetího senátora, kterým je Jaroslav Doubrava za stranu Severočeši.cz. Vítám vás ve vysílání.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
I já přeji dobrý večer.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Jak možná, už sami tušíte, není náhodou, že se do dnešní debaty  zapojí hned triumvirát senátorů. Naopak v korelaci s tématem i samotným načasováním je to nanejvýš signifikantní. Nedávné volby do jedné třetiny Senátu byly pro horní komoru českého parlamentu skutečně velmi špatnou reklamou. Zúčastnila se jich totiž méně než jedna čtvrtina oprávněných voličů. A jenom tak ad ilustrandum, byly regiony, kde budoucím senátorům stačilo k vítězství méně než 10 tisíc hlasů. Antirekord, o ten se přetahovaly Most a Ostrava, k zisku senátorského mandátu tam postačilo ani ne 7 tisíc hlasů. Není tedy divu, že se znovu vyrojily argumenty namířené vysloveně proti existenci Senátu. Tato takzvaná pojistka demokracie čelí těmto výtkám prakticky už od dob první republiky, protože už v její ústavě z roku 1920 byl Senát pevně zakotven a první volby se konaly ještě na podzim téhož roku, ale byl to například sám Ferdinand Peroutka, který se o senátu vyjádřil velmi nelichotivě. Cituji: "Už tehdy, kdy byl vytvořen Senát", míněno tedy rok 1920, "ozývaly se hlasy, že k ničemu dobrému to nebude a ukázalo se vskutku, že po celou dobu svého trvání neučinil ničeho, co by se podobalo činu. Pro politické strany má zatím Senát jenom tu výhodu, že mohou v něm umístiti své politické veterány, o které by se, nebýt tohoto penzijního ústavu, museli sami postarati." Zdá se, že v období první republiky se Senát netěšil příliš velké důvěře a příliš velké popularitě. Já jsem se snažil nalézt ještě odpověď na otázku, proč vlastně ten dvoukomorový parlament právě u nás v Československu v našich zeměpisných šířkách ty možnosti jsou tři. A samozřejmě to může být také symbióza všech tří, zaprvé je zde návaznost na období Rakouska Uherska, tehdy šlo o takzvanou pánskou sněmovnu. Rakousko-uherské říšské rady a jejími členy byli už i Češi. První třeba František Palacký. Zadruhé hovoří se o vlivu Spojených států, kde měl Senát už svou dlouholetou tradici a stačí připomenout, že americký prezident Willson byl také jedním z hlavních propagátorů vzniku samostatných států v Evropě a práva těch jednotlivých národů na sebeurčení. No a za třetí politika prvorepublikového Československa byla do značné míry orientována na Francii. Tedy zemi, kde je senát součástí národních dějin. Takže, pánové, první otázka. Týká se těch tří bodů, těch tří možností. Ke které z nich byste se přiklonili vy, nebo máte případně jiné vysvětlení, proč jaksi Masaryk a spol tehdy chtěli Senát, prosazovali Senát a kdy se vlastně nechali inspirovat? Pane poslanče Dolejší.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany a poslanec /KSČM/
--------------------
Takže z dolní komory názor na horní komoru. No, pravděpodobné budou všechny vlivy byť asi výraznější bych viděl tu americkou tradici v případě T. G. Masaryka asi pochopitelnou, ale to, že máme dodnes v naší republice Senát, nemusí mít jenom tradicionalistické argumenty. Musí to být tyhle ty důvody. Podstatné je, do jaké míry plní ty funkce,  které mu byly dány a samozřejmě, že v našem okolí jsou jak jednokomorové, tak dvoukomorové parlamenty, takže ta druhá komora může být konstruována i jinak. Nejenom jaksi ten sbor seniorů, ale může být konstruována například ve spolkových zemích ze zástupců jednotlivých regionů.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Souhlasí Miloš Vystrčil za ODS?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
No teda, já ještě nejsem seniorem, jsem senátorem. To jenom taková replika. A jinak obecně je to tak, že ...


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Ono se to vzájemně se to ovšem nevylučuje.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Když se podíváme na Evropskou unii, tak zhruba polovina států Evropské unie má dvoukomorový parlament a pokud se podíváme, které to jsou státy, tak jsou to většinou právě ty státy, kde ta demokracie, řekněme, je nejvyspělejší nebo kde ty státy jsou nejrozvinutější. Což souvisí právě s tím, co například T. G. Masaryk, Karel Kramář, Edvard Beneš a další asi měli na mysli, když i za první republiky byli pro to, aby náš parlament byl dvoukomorový, a to  že ta pozitivní role Senátu není příliš vnímaná, může být způsobeno více skutečnostmi. Jedna z nich určitě je ta, že ta jeho činnost na ten první pohled není tak viditelná. Já si tady na začátek dovolím říct ještě jednu věc, o které si myslím, že většina posluchačů vědět nebude a to je, pokud bychom se dívali na to, na kolik zákonodárců připadá kolik obyvatel, tak přesto, že někde máme dvoukomorové parlamenty a někde jednokomorové, tak ty jednokomorové parlamenty jsou často tak početné, že ten počet obyvatel na toho jednoho zákonodárce je nižší než u těch dvoukomorových. Příkladem může být například Slovensko, kde mají sice jenom jednu komoru, ale počet obyvatel na toho jednoho zákonodárce je 35 tisíc, zatímco u nás při dvou komorách je to 36 tisíc. To jenom příklad, takže ono to není jenom o tom počtu těch komor, ale i počtu zákonodárců jako celku.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pan senátor Nenutil? Těžko asi předpokládat, že by senátor říkal, no Senát za nic nestojí. Nebo se mýlím?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
No, kdybych to měl říkat, tak bych nekandidoval ani podruhé neobhajoval. Vraťme se k té vaší původní otázce, pane redaktore. Myslím si, že všechny tři vlivy při vzniku tenkrát Československa, měly vliv na formování parlamentu Československa, no a při vzniku České republiky se částečně vycházelo, dle mého soudu i z té prvorepublikové tradice. No ale hlavně mluvilo se pořád o jistotě demokracie zavedení nebo zavedení všech těch demokratických prvků, tak přece dvoukomorový parlament je daleko demokratičtější v tom systému, protože tam, kde jsou jednokomorové parlamenty v případě nějaké velké změny může pak docházet i k celospolečenským změnám. Myslím si, že Senát má samozřejmě svoje oprávnění. Citoval jste tady pana Ferdinanda Peroutku. Myslím a jsem přesvědčen o tom, že za těch 20 let by se tam našlo spousta věcí, které se podobají činu, což tedy pan Peroutka v prvorepublikové republice dost těžko hledal. Já jsem si z toho nebo z té vaší citace Peroutky poznamenal, že neudělali prvorepublikoví senátoři nic, co by se podobalo činům.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Ano, to souhlasím. Tedy souhlasí ta citace.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
A myslím si, že když se ohlédneme za těch 20 let existence českého Senátu, tak těch věcí již se podobají činům je celá řada.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Takže vy hovoříte o českém Senátu. Já jenom možná podotknu, že ta slova Ferdinanda Peroutky jsou z roku 1924. To znamená teprve 4 roky po vzniku československého Senátu, abychom zase Senát nehanili za celá 20. a 30. Léta. Do Ústí nad Labem se ptám Jaroslava Doubravy za stranu Sveročeši.cz. Jak vnímá dvoukomorový systém?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
No, já asi nebudu chválen za to, co řeknu. Já jsem totiž přesvědčen o tom, že za současného stavu, za současných pravomocí, které Senát má, kdy v konečným důsledku platí stanovisko sněmovny, jaksi ta úloha toho Senátu taková, řek bych trošku, na vodě.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Co si pod tím máme představit, pane senátore? A ještě možná podotázka, vy jste říkal, že nebudete chválen, kým konkrétně?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
No, možná voliči, možná kolegy. Ale abych řekl proč, si to myslím, víte, v Senátu máme 30 dní na projednání návrhu zákona, který přijde ze sněmovny. Je to velmi krátká doba a mys se delší dobu snažíme o to, aby ta doba byla alespoň 60denní, protože v téhle krátké době nemáme dost času na to, abychom do detailu se seznámili s  návrhem zákona, vytvořili jsme na něj svůj názor. To je jedna věc. A druhá věc, jestliže k návrhu zákona přijmeme své stanovisko, ať už by to byl, nemluvím o schválení, mluvím o přijetí pozměňovacích návrhů, popřípadě zamítnutí toho návrhu zákona, tak on v případě se vrací návrh zákona zpátky do sněmovny a je zase na sněmovně, aby přehlasovala závěr Senátu a při vůli nebo malé vůli k tomu schválit návrh Senátu, jde do procesu. Zase ta verze sněmovny. Proto říkám, že  je to to, co v konečným důsledku prostě rozhodne sněmovna o svém návrhu zákona.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Děkuji za to vysvětlení. Místopředseda ODS a senátor Miloš Vystrčil, poprosím jenom krátce, abychom se dostali i k těm dalším bodům.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já jenom dvě věci. Ono je takové žinantní senátorovi hájit Senát, protože co by jiného měl dělat, když je ten člen toho senátu.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Zase na druhou stranu, možná je mu žinantní ho nehájit, jak jsme slyšeli.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já jsem si říkal, že když tady dneska budeme mluvit, že budu říkat pouze fakta. Ten můj fakt, který jsem řekl je, že platí a lze to dokázat, že jednokomorový parlament neznamená menší náklady a méně zákonodárců. Druhý fakt říkám teď a to je to, co pan kolega Doubrava opomněl je, že v případě ústavních zákonů nelze Senát přehlasovat a konkrétní příklady Maďarsko, Polsko. V Maďarsku, kdyby měli dvoukomorový parlament, námi koncipovaný, tak se nestane to, že Viktor Orbán, pokud vyhraje volby významným způsobem, může změnit ústavu a tím pádem režim v zemi způsobem, který mu naprosto vyhovuje. Nešlo by to u nás, protože máme Senát, který se volí po třetinách a měl by problémy.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Miroslav Nenutil, technická poznámka.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já kdyžtak to dokončím a potom technickou poznámku. Polsko má sice dvoukomorový parlament, ale který se volí najednou. Jak sněmovna, tak Senát. To znamená to samé. Jsou volby, najednou se všechno změní, vyhraje jedna strana a změní celý Ústavní soud. Obojí u nás není možné, čili se to u nás neděje. Protože se to u nás neděje, tak to nikdo neoceňuje, protože se to u nás neděje a je to dobře. A to, že něco funbuje dobře, lidé neoceňují, pokud to dlouhodobě stabilně funguje, a to je celý problém Senátu a jeho oblíbenosti a neoblíbenosti a vnímání jeho důležitosti a nedůležitosti.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
To jsou skutečně fakta. To, co jste řekl. Takže, pane senátore Nenutile, váš čas přišel.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Děkuji. To nebyla technická, to byl jenom takový špatný pohyb rukou. Budu se držet těch faktů.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Aha. Pořád zdůrazňujete oba dva říkáte, já budu dnes říkat fakta. Co říkáte jindy?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
No, čísla jsou nezpochybnitelná. Kdežto úvahy, tam se už člověk může dostat do nějakých debat. Téměř 60 procent pozmiňovacích návrhů, jež jdou ze Senátu do Poslanecké sněmovny, je Poslaneckou sněmovnou přijato. To se dá celkem lehce dohledat. V tom případě ten argument pana kolegy Doubravy není úplně přesný.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Pane kolego, 40 % nepřijatých nebo neschválených sněmovnou se vám zdá jako zanedbatelná položka?

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pánové, senátní volby 2016, které vyvolaly velké rozhořčení u voličů, ale samozřejmě i u politických stran. Premiér Sobotka například uvedl už první kolo senátních voleb a krajské volby ukázaly, že část našich voličů zůstala doma a my se musíme těchto lidí zeptat proč zůstali doma. Také prohlásil, že ČSSD potřebuje novou krev. Pane senátore, jak si zhruba představuje tu transfuzi pan premiér Sobotka, netušíte? Nemáte to zatím v klubu jaksi dohodnuto?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
No, to prohlášení je staré pár desítek hodin a skutečně nic konkrétního.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Nebyl čas. Ministr kultury Daniel Herman říká: nízká volební účast do určité míry demokracii ohrožuje. Pane poslance Dolejší, souhlasíte s tímto tvrzením?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany a poslanec /KSČM/
--------------------
Tak, především nízká účast v senátních volbách a zejména v druhém kole v senátních volbách je trendová záležitost. To není zlomové. Když Senát začínal v 96 roce, tak i v druhém kole bylo víc jak 30 % účast. Teď jsme na 15 %. Jestli je senátor, ústavní činiteli zvolen při 15% účasti, tak to znamená, že ho stačí zvolit 8 % voličů. To jsou zase ty fakta, takže je to mandát legitimní, ale vysílá to signál, že Senát jakou pouhá ústavní pojistka asi lidi tolik nevzrušuje, zvlášť když vlastně my ani nemáme historickou zkušenost zlomových dobách, kdy naši státnosti, že by mužové a ženy ze Senátu vlastní hrudím zastavovali temné síly, které se valily na naše hlavy. To je skutečně především ústavní pojistka, a má, je to ústavní procedura. Skóre zákonů mezi Senátem a sněmovnou nepovažuju až tak za důležité, protože obě komory prostě dělají chyby a jak zlepšit legislativní proces je na prosto jiný okruh, jiné téma. Takže ta politická krize možná souvisí s krizí důvěry vůbec v politický systém, kde Senát hraje druhé housle a pokud jedno voliče možná trápí, tak je to otázka nákladů. To znamená, jestliže ten Senát při svých 81 senátorech a své agendě má nějaké náklady, tak stejně jako dolní komora, aby mi to kolegové nevytkli, tak samozřejmě se dají ty náklad redukovat například tím počtem nebo v případě horní komory změnou charakteru Senátu. Kdybysme ho chtěli úplně zrušit, což je po 20 letech existence také legitimní otázka, no tak pochopitelně se nabízí jak, protože ona ústavní pojistka funguje i tak, že senátoři by museli zrušit sami sebe.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
To by bylo docela komplikované ústavní cestou toto udělat. Pan senátor Vystrčil, pane senátore?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Jenom dvě krátké poznámky. V prvním kole senátních voleb byla v současné době účast 33,5 %. V roce 2010 44,5 % což je mnohem více než ve volbách do Evropského parlamentu. To znamená, pokud bychom měli něco rušit jako první, tak by to byl podle této logiky, kterou tady někteří zastávají, Evropský parlament. A otázkou je, co by se dělo ve volbách do Poslanecké sněmovny, pokud by do druhého kola postupovaly dvě nejsilnější strany a měly by být znova volby. To znamená, já si myslím, že to, jestli je zájem volí do Senátu, je otázkou zejména prvního kola, protože ve druhém kole někteří už vlastně nemají koho volit, čili k volbám nejdou. A v tom prvním kole to zdaleka není tak tragické, jak tady například vy jste dneska říkal a já znovu říkám, pojďme to vyzkoušet, pojďme také v Poslanecké sněmovně nechat dvě nejsilnější strany do druhého kola a podruhý se uvidí, kolik lidí přijde a všechno to bude jako trošku jinak. A souvisí to i s tím způsobem, jak se do Senátu volí. Já si například, že by byl senátor zvolen po prvním kole, klidně dovedu představit.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Poslední slovo ještě před zprávami, pane senátore Doubravo?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Já tam vidím jeden problém před tím druhým kolem a to je to, že celá řada lidí je zmatená z toho, že nedostává domu hlasovací lístky. Tu informaci, že je dostanou ve volební místnosti, tu jaksi nevstřebávají a vidí tu, to, že prostě nedostali hlasovací lístky, že ta volba neprobíhá. Myslím, že na tomhle poli je potřeba udělat hodně práce, hodně přesvědčit lidi, hlavně vysvětlovat a to myslím, že se zas až tak moc nedělo.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já vám děkuji, pánové, pro tuto chvíli. Teď jsou na řadě aktuální zprávy. A hned po nich budeme v naší diskusi samozřejmě pokračovat.

/ Zprávy /

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já děkuji za zprávy. Tady je Český rozhlas Plus, tady je sobotní politická debata, v níž se tentokrát věnujeme současnosti a budoucnosti Senátu. Od mikrofonu vás srdečně zdraví Tomáš Procházka. Nejprve připomínka dnešních hostů. Zde v Praze jsou se mnou poslanec za KSČM Jiří Dolejš. Senátor za ODS Miloš Vystrčil. A senátor za ČSSD Miroslav Nenutil. A konečně ve studiu v Ústí nad Labem je také Jaroslav Doubrava, senátor za stranu Severočeši.cz. Jak sami slyšíte, dnes to tu vypadá tak trochu jako zasedání senátorského klubu. Mimochodem Senát, to slovo je odvozeno z latinského výrazu senex a znamená to stařec. Když už jsme hovořili o těch seniorech. A nechci tím říci nic dalšího. V poslední době dosti často slýcháme nejrůznější doporučení, jak ten stávající ústavní systém změnit. Předseda Senátu Milan Štěch to vidí takto.

Milan ŠTĚCH, předseda Senátu /ČSSD/
--------------------
Ten volební systém v České republice je velmi vážený a že byl moudře udělá, protože Poslanecká sněmovna je na principu poměrného zastoupení, kde se na tej kandidátce politických stran může dostat i člověk, který není významnou osobou a Senát je tvořen jednak, kde jsou významné výrazné osobnosti, protože je na poměru většinovým, to znamená, že ta osoba musí získat nadpoloviční většinu lidí, který přijdou k volbám a je to jejich svobodnou volbou. To znamená, že ten člověk taky ten svůj mandát, proto ho většinou získá ve dvou kolech, získává nejenom od těch typických voličů toho svého politického hnutí nebo politické strany, ale získává to i od voličů jiných, jiných politických směrů a on si při tom rozhodování Senátu by měl uvědomovat a já věřím, že si to uvědomuje a proto taky ten Senát na ty zákony a na ty věci, které pojednává pohlíží z doby širšího společenského spektra. To znamená, dvoukolový většinový systém je naprosto správný, je vyvážený oproti Poslanecké sněmovně. Každá ta komora by měla bejt z principu jaksi volena jinak. To je naprosto jasný. Ten Senát je nerozpustitelnej a je pojistkou pro ústavní krize, a to už se tady potvrdilo, proto se volí jenom jedna třetina. Takže ta konstrukce je velmi správně postavená a tam, kde volí současně Senát a současně sněmovnu, což například bylo Polsko, mají ty problémy, který mají. Dneska vidíte, kde se Polsko nachází.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Tak to vidí Milan Štěch, který je s tím stávajícím systémem tedy, jak jsme slyšeli, takřka bezvýhradně spokojený. Sdílíte jeho optimismus a jeho pohled na věc, pane senátore Vystrčile?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Aniž bychom se domlouvali, tak jsme mluvili oba o Polsku. To znamená minimálně z části určitě a souhlasím i s tím, že ten dvoukolový systém té volby potom způsobuje, že ten Senátor sice získává hlasy třeba i od jiných voličů, než od těch, kteří ho volili i v prvním kole. Na druhé straně to má určitě vliv na tu účast, protože pokud ten člověk ztratil svého favorita, tak na to druhé kolo může nejít nebo je více pravděpodobné, že na něj nejde. To znamená, já si opravu myslím, že bychom měli  posuzovat, řekněme, ten zájem o Senát zejména z hlediska toho  prvního kola a potom je tady ten problém, s těmi hlasovacími lístky, které zmiňoval kolega Doubrava. Takže v podstatě s tím, co říkal pan předseda Štěch z velké většiny souhlasím.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pane senátore Nenutile?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Ten parlamentní systém o způsob vzniku českého parlamentu jednak je založen na tradicích, jak už jsme zmiňovali a potom za těch 20 let se osvědčil a právě jak pan předseda Štěch říkal, každá komora vzniká jiným způsobem. Na jedné straně jsou si na sobě nezávislé. Na druhé straně přijímají nebo obě dvě komory se vyjadřují k zákonům a myslím si, že po 20 letech uvažovat o změně fungujícího systému jenom kvůli tomu, že do druhého kola voleb do Senátu přijde menší počet lidí, je nesystémové. Politologové nebo znalci by se měli spíš zamyslet nad tím, jak volby do Senátu zjednodušit. Třeba i takovými těmi drobnými opatřeními, jako je nedodávání těch volebních lístků v druhém kole, ale o tom už tu řeč byla.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
A vy se nezabýváte alespoň vnitřně, tedy nepřemýšlíte o tom, proč přichází tak málo voličů k senátním volbám? Nebo to pro vás není tak málo, jako třeba tady říkal pan senátor Vystrčil?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Já mohu vycházet asi ze své praxe. Když se senátorské obvody vytvářely, tak nebo podle zákona to má být zhruba 100 tisíc voličů plus mínus 15 %. A je pravda, že ten hlas jsem získával mezi 15 - 20 tisíc lidí, tak mě to připadá jako dostatečné, když si vezmete, že v posledních volbách těch krajských dvěma třetinám národa bylo jedno, jak to bude na kraji vypadat. Nepřišli k volbám a nuťte někoho, aby šel volit jenom kvůli tomu, že musí vyjádřit svůj názor. Proto i takové úvahy jako povinné účasti při volbách mi nepřipadají úplně šťastné.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pane senátore Doubravo, vám připadá šťastné, když někdo získá mandát a má v zádech pouze nějakých necelých 7 tisíc volebních hlasů?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
No, to asi připomínáte i můj volební výsledek, protože.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Nejmenuji nikoho, nejmenuji nikoho.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Protože já měl něco přes 6 tisíc hlasů, ale ono to bylo asi obecně. Ale já v tudle chvíli myslím, že bych měl souhlasit s kolegou Vystrčilem, já si docela dovedu představit, že by senátor byl zvolen už v prvním kole, protože v každým případě, myslím si, že snad nedošlo nikdy k rovnosti hlasů. V každým případě by v tom prvním kole někdo byl první a někdo byl poslední. Já z tohodle pohledu to druhé kolo považuju za vcelku zbytečnou záležitost. Už právě proto, o čem jsem mluvil. To je to, doručování těch hlasovacích lístků a podobně.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Tedy zrušme druhé kolo. Pane poslanče Dolejší?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany a poslanec /KSČM/
--------------------
Pokud přece jenom neotevřeme téma jednokomorového parlamentu, tak racionalizace volebního systému je nepochybně na místě. Jednokolové řešení má i tu výhodu, že by přišlo levněji. Pochopitelně ale pak mohou nastávat paradoxy, které jsou ale legitimní. Například já jsem si také zkusil kandidovat do Senátu a zasedl bych mezi senátory kupodivu v pravicové Praze, protože jsem v prvním kole postupoval jako první. A ve druhém kole při nárůstu volební účasti, tedy to byly desítky tisíc lidí, který hlasovali v druhém kole a tak jsem byl přehlasován. Čili každý, každá ta metoda má své. A je možná daleko důležitější, do jaké míry se Senát plní své ústavní funkce, jak kvalitně a co to říká občanům, protože já tu nižší volební účasti pokud by trendově se měla zhoršovat, tak vidím jako varovný signál především na téma, co si občané myslí o politice jako takové.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já, jestli můžu ...


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Můžete samozřejmě, pan senátor Miloš Vystrčil.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Těch možností je více. Jedna je, uděláte jednokolové. Druhá je zavedení jakéhosi druhého hlasu a tak dále. Ty možnosti dneska existují. Jde jenom o to se nad tím zamyslet, ale obecně je tady skutečností to, že ta témata, která projednává Senát a ta jeho role je, řekněme, méně voličsky chytlavá. Neprojednává rozpočet. Neřeší prostě další věci, které ty lidi hned aktuálně zajímají. Řeší prostě nějaké buď krize, které jsme rádi, když nenastávají. Tudíž potom se neví o tom, že řeší pan kolega Pithard to přirovnával k těm hasičům, že jo, neříkáme také, že hasiči nepotřebujeme, protože 20 let nevyjeli, protože když by potom nebyly až by hořelo, tak by to byl velký průšvih a ten Senát má i tuhle tu roli. To znamená skutečně zatraktivnit nebo více vysvětlovat to, k čemu ten Senát je a jak funguje, je určitě jeden z úkolů, kde se to nedaří ať již politikům nebo třeba i médiím. I ta naše debata, nezlobte se na mě, dneska je zejména pesimistická. Pokud to někdo nezávisle poslouchá, tak spíš ho musí vésti k tomu, že je vedena tím způsobem, jakoby ten Senát se opravdu moc nic k ničemu nebyl, jo. A to je obecní trend, řekl bych, většině médií, že se takto k Senátu staví a samozřejmě potom buď vědomě nebo i podvědomě přechází k těm voličům a je otázkou, jestli takhle to je dobře, ale máme média nezávislá svobodná, my to těžko můžeme z naší pozice ovlivnit.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pane senátore, já si dovolím nesouhlasit s tím, že ta debata je pesimistická.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já jsem nic jiného nečekal.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já jsem zase čekal, že tohle neřeknete. Docela jste mě překvapil. Nepříjemně, musím říci. Můžete, poslanče Dolejší.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany a poslanec /KSČM/
--------------------
Já, jestli mohu, já bych jako hlavního viníka neoznačil média. Já si myslím, že to téma resonuje mezi lidmi a obratní politici a dokonce ústavní špičky s ním pracují. Já, když jsem slyšel pana prezidenta Zemana, jak říká, že zrušit Senát by se dalo tím, že se vyhladoví, protože se mu nedají peníze, nebo vicepremiéra pana Babiše, který by vyřešil Senát tedy byznysově, tedy že by senátory si koupil, aby sami sebe zrušili tím, že jim předepíše celoživotní rentu. No tak to je evidentně sice populistická, doufám, že i humorná, nikoliv vážně míněná, ale reflexe toho, že mezi lidmi to téma je.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
No, to by bylo potom ale pesimistické. Ovšem my se, doufám, bavíme konstruktivně. Pane senátore Nenutile, jsme pesimisté?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Já myslím, že ne. Zaznamenal nějak národ, že by republika kolabovala, když byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna a měl tedy Senát tu zákonodárnou iniciativu? Přijal několik zákonných opatření a kupodivu na první schůzi nebo kupodivu, ale na první schůzi Poslanecké sněmovny byly všechny přijaty bez jakékoliv, bez jakýchkoliv poznámek. A v tom je úkol té pojistky nebo těch hasičů, jak to tu bylo pojmenováno. Pokud vše funguje tak, jak má, lid se neptá, jestli se má vyměnit nějaká pojistka, nebo jestli jsou nebo nejsou připraveni hasiči.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
K Senátu se vyjádřil a to už tady zmínil i pan poslanec Dolejš. Vyjádřil se k němu také prezident Miloš Zeman a nejenom těmi slovy, která vy jste tady citoval. Při pohledu na alarmující nezájem voličů řekl, že si není jist, zda Česká republika jakožto desetimilionová země Senát potřebuje. Podle něj volební účast v senátních volbách jasně ukazuje, že je lidem jedno, zda horní komora parlamentu vůbec existuje, či nikoliv. Co vy na to, pánové? Pane senátore Doubravo?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Já si myslím, že v tomhle případě asi prezident bude mít trošku pravdy, že ta nízká účast je skutečně vyvolána nezájmem a jestliže nasloucháme svým voličům, jestliže nasloucháme svým lidem ve svém okolí, pak myslím, že docházíme nebo musíme dojít tomu, že ten Senát žel teda skutečně oblíbený není a že v podstatě převládá ten názor na jeho zbytečnost.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Mohou za to média?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Tak, to neříkám, že za to, v některých případech ano. V některých případech musím říct, že někdy závěry Senátu jsou interpretovány velmi, velmi podivným způsobem, ale vezmu-li to v globále, vezmu-li to v tom, tak myslím, že za to sdělovací prostředky nemohou.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Jeden zajímavý příklad, kdy se Senát blýsknul v médiích. Byl to rok 2013, když tehdy podal k Ústavnímu soudu historicky první žalobu na prezidenta republiky za velezradu. Václav Klaus se zachránil doslova na poslední chvíli, neboť mu skončil mandát, takže se velezrádcem nestal. Pane senátore Vystrčile?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Já nevím, já jsem zrovna patřil k těm, kteří říkali, že ta žaloba pro velezradu není v souladu s ústavou a ukázalo by se, zda tomu tak je nebo ne, pokud by neskončil panu prezidentu Klausovi mandát. Já myslím, že v roce ...


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Promiňte, podotázka. Prospívá takováto kauza nebo prospěla takováto kauza, která se objevuje v médiích v Senátu jako takovému?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Jak jste řekl vy, já si myslím, že z hlediska té jeho činnosti příliš ne. Z hlediska toho, že se o něm víc vědělo, asi ano. Takže platí, co jste řekl s tím, že já ale říkám, že v roce 2013 také, jak tady říkal pan kolega Donutil, Senát zákonné opatření, které umožnilo normálně fungovat tomuto českému státu v době, kdy byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna a bylo to velmi významné a velmi důležité pro další fungování České republiky a můžeme najít kolik toho bylo popsáno v různých typech médií a já to tady znova nechci celé vracet do této podoby nebo do této debaty. Co se týká pana prezidenta, tam je to velmi jednoduché. Pan prezident, pokud chce jmenovat ústavní soudce, tak mu to musí schválit Senát. Další pojistka  z hlediska fungování Senátu je v tom, že některé věci pojišťuje tím, že je také schvaluje, což se týká toho, že může například omezit svévoli některých lidí, kteří mají potom nějaká práva. Například jmenování ústavních soudců. To je velmi důležité, že s tím musí souhlasit dva. Prezident a Senát. A tohle jsou věci, které když fungují, tak se nestane, že Ústavní soud je nejmenován podle toho, jak si to jeden jediný člověk přeje. Ale ten člověk musí respektovat názor instituce, která se u nás nazývá Senát. Ale to je zase věc, která funguje, je důležitá, Ústavní soud je respektovanou institucí. V podstatě málokdo pochybuje o tom, že rozhoduje rozumně a zase pokud se zeptáme, čím je to způsobeno, tak díky tomu, že to, co navrhuje prezident, schvaluje Senát. Nevím, kdy o tom někdo napsal významně v médiích a mluvil o tom nebo se v tom vedla vážná debata, ale to neříkám proto, abych si stěžoval. Jenom vysvětluju, že skutečná témata, která zajišťuje a Senát a má je z ústavy svěřeny, nejsou tak zajímavá a samozřejmě zájem médií je, aby byla zajímavá, aby to lidé četli. A bohužel to potom třeba vede i k tomu, že není tak populární.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Nebuďte tak pesimistický, pane senátore. Pan senátor Nenutil.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Já teď tomu optimismu moc nenaleji. Položme si otázku, komu by prospělo zrušení Senátu. Takové ty řeči o nákladech, o tom, že je drahý, zkusil si někdo spočítat jak je Senát drahý? Řeknou, že je to jedna třítisícina státního rozpočtu.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já bych řekl jenom poznámku. On je drahý z toho důvodu, že je tolik na očích.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Já se vrátím zpátky, komu by prospělo zrušení dvoukomorového parlamentu. Nejspíš těm, již by rádi rozhodovali, pokud možno rychle a nejlépe sami a o tom asi parlamentní systém České republiky být nemá.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
No dobrá, ale když už jste to takhle pěkně nakousl, tak buďme adresní. Kdo to jsou ti oni?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Pan poslanec Dolejš tady v prvém vstupu použil slůvka temné síly. Nevím, koho si představuje pan poslanec, ale když si vezmeme, jak se v poslední době zradikalizovali různé. Ale vraťme se k těm temným silám. To, co se v posledním roce, dvou letech děje, vznikají různé spolky, hnutí, sdružení na vlně populismu a nějaké líbivé politiky, by se rádi dostali na politické výsluní, kdyby zůstal parlament jednokomorový. A kdyby se volby udály v takovém období a rádoby podlehlo populismu, pak by to mohl být zásadní obrat v politickém systému České republiky.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Chtěl bych toho příliš, kdybych od vás požadoval aspoň jedno jméno?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
To byste chtěl příliš.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Chtěl bych příliš. Pane poslanče Dolejši, zkuste to vy. Zkuste nějakým způsobem specifikovat ty temné síly.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strana a poslanec /KSČM/
--------------------
Já si především myslím, že když je doba skutečně temná, tak nikdo neřeší ústavní procedury příliš. Řešit ústavní procedury a aktivizovat ústavní pojistky v podstatě předpokládá, že přece jenom demokracie nějak funguje. Určitě to nebyli senátoři, kteří šli do ulic v době, kdy nám zabírali československé pohraničí, protože upřímně řečeno, by to ani nedokázali. Takže přesně tak jsem to myslel, tedy že ústavní pořádek a ústavní systémy mohou fungovat různě, ale když je opravdu zle, tak 81 seniorů či mladších seniorů myslím, že není schopno řešit prostě historicky zlomové události a ta ústavní pojistka může být konstruovaná. Pochopitelně různě. V zemích, kde jsou předčasné volby a kde je rozehrát parlament a nemají druhou komoru, tak to mají prostě řešeno jinak. Není to, není to fatální záležitost, ale abych byl pozitivní, já také nepleduji pro to zrušit horní komoru jenom proto, že třeba se nám aktuálně nepodařilo zvolit senátora. Já si myslím, že prostě ta instituce tady je, má reálnou moc, tudíž má smysl se o tu moc ucházet, ale bavme se o tom, aby to fungovalo k větší spokojenosti občanů.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pane senátore Doubravo, souhlasil byste, kdybych to shrnul a zobecnil, že největším nebezpečím toho dvoukomorového parlamentu je populismus? Ty populistické vášně a populistické tendence?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Já myslím, že s tím bych souhlasit mohl. Mezi takové věci bych zařadil i onu ústavní stížnost na prezidenta republiky, protože já si myslím, že tehdy si asi aktéři nepřečetli dobře definici vlastizrady a podobně. Takže já myslím, že bych s vámi mohl souhlasit.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Výborně. Premiér Bohuslav Sobotka reagoval na ta slova Miloše Zemana, která jsem tady citoval před chvílí a reagoval na ně takto: Vyřazování demokratických pojistek v klidných dobách se vymstí v časech horších. Proto Senát nerušme, i když by to jistě bylo nesmírně populární. A teď se vlastně tím pádem dostáváme k otázce, proč by to bylo populární? Proč většina národa z různých průzkumů to tak vyplývá a vychází, chce zrušení Senátu? Pan senátor Doubrava.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Já si myslím, že ten názor asi reaguje na obecně známou neoblíbenost Senátu. Většina těch lidí, kteří v tom Senátu nic dobrého nevidí, přestože se jaksi snažíme je přesvědčit o tom, že to tak není, ale já si myslím, že tady hraje ještě jedna věc, a totiž to, že myslím, že dost málo propagujeme činnost Senátu, že tady bychom měli na tomhle poli udělat podstatně víc.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pánové, pan senátor Vystrčil?

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Ne, tak to, že to je populární, je logické. Kdybychom navrhli, aby se počet poslanců Poslanecké sněmovny snížil ze 200 na 100, tak já si myslím, že by to bylo taky populární. A tak to dneska funguje a kdo s tím umí pracovat a umí to správně používat, tak na tom vydělává. To je ta populistická politika. Když se proti tomu bojuje tím, že se to vysvětluje, tak je to obtížnější a lidé často tomu člověku třeba dají zapravdu, až když už není politikem, protože už dávno mezitím ho zatratili, protože říkal věci, které nejsou tak populární a jiní šikovnější populisté to říkali jinak. Tak to zkrátka je. Já tady ještě řeknu jednu věc, která nezazněla a trošku byla zpochybněna panem Dolejším a to mě zamrzelo. Je to, když to všechno přepočítáme tak, že z deseti zákonů, které přijdou z Poslanecké sněmovny do Senátu, vrátí Senát tři a z toho dva jsou s pozmiňovacími návrhy přijaty. To znamená, pětinu věcí opraví. A jestli ta instituce,  která pětinu věcí opraví tak, že ten, kdo to předtím navrhl vrátí úspěšně, tak ta instituce je skutečně špatná, když ve 20 % věcí dokáže ty věci opravit tak, že to potom ten, kdo to poslal do té, do toho Senátu přijme a akceptuje, to je opravu špatná výkonnost?


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Já neříkám, neříkám, že to je špatná výkonnost. Shodneme se určitě na té věci, která tu byla už řečena několikrát, a to je, že o těchto věcech se opravdu národ velmi těžce dozvídá, velmi málo.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
To je naše chyba, to souhlasím, to je chyba zejména horní komory. Musíme to víc prezentovat.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Pan senátor Nenutil?

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Když se vrátím ještě k vaší citaci pana premiéra, tak je dobře, že končí tím, že nepodlehne populismu. Ale já bych se ještě poznámkou vrátil k panu kolegu Doubravovi. Přijeď se podívat do Plzeňského nebo Karlovarského kraje a tam s kolegy senátory a senátorkami tě přesvědčíme, jak mít Senát radši. Já nemám ten dojem, jež máš ty z Ústeckého kraje.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Dobrá. Končíme optimisticky. Čas, který jsme měli k dispozici, už vypršel .Pane senátore, proč škoda? Máte ještě něco na srdci zásadního?

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Jenom bych řekl, že já tyhle zkušenosti mám ze svého volebního obvodu taky. Dokonce jsem i tady, jsem přizval kolegy z našeho výboru pro Evropskou unii, takže oni viděli, že to, ten pesimismus ani v tom mém obvodě není takový, jak má představu kolega Neužil.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Nenutil.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Omlouvám se. Víte, já si myslím, že by docela slušelo to, že pokud pošleme změny do sněmovny, že by bylo potřeba k přehlasování závěru, já nevím, ústavní většiny, že by se měly sejít skupiny k nějakému dohadovacímu řízení. A tak dál, ale to by musela bejt vůle z obou stran, protože podívejte se, jak dlouho se snažíme řešit stykový zákon a pořád to není to pravé ořechové.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Děkuji, pane senátore. Teď už tedy opravdu závěrečné rozloučení. Mými dnešními hosty byli poslanec a místopředseda KSČM Jiří Dolejš, na shledanou.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strana a poslanec /KSČM/
--------------------
Hezký večer.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Senátor a místopředseda ODS Miloš Vystrčil.

Miloš VYSTRČIL, místopředseda a senátor /ODS/
--------------------
Hezký večer a děkuji za pozvání.


Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Senátor a místopředseda senátorského klubu ČSSD Miroslav Nenutil. Hezký večer i vám.

Miroslav NENUTIL, senátor a místopředseda senátorského klubu /ČSSD/
--------------------
Pěkný večer vám i posluchačům.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
A do studia v Ústí nad Labem naposledy zdravím senátora Jaroslava Doubravu za hnutí Severočeši.cz. Na slyšenou.

Jaroslav DOUBRAVA, senátor /Severočeši.cz/
--------------------
Na slyšenou, i já děkuji za pozvání a přeji krásný zbytek dne.

Tomáš PROCHÁZKA, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí i Tomáš Procházka. Český rozhlas Plus zůstává s vámi.