Diskuze kolem maturit byla chaotická, říká Vystrčil - pokračování

15.03.2021

ct24.cz | Rubrika: Domácí | Autor: ondrackovat


<<< Předchozí část

 

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Jako já teda musím říci, že pokud prezident České republiky, který bude jmenovat budoucího premiéra a případně se vyjadřuje k návrhu na odvolání ministrů, řekne do veřejnosti, že by měl být odvolán státní úředník, který může být volán pouze státním tajemníkem, se souhlasem super úředníka, tak si myslím, že to je minimálně velmi pochybné vyjádření a vyjádření, které je jednoznačně politickým tlakem, protože to nemůže ten premiér ani ty ministři, kterých se týká a následně ani ten vysoký státní úředník, jinak vnímat a pokud by chtěl prezident, aby v této zemi fungoval normální demokratický systém, aby tady nebyly situace, kdy on si vynutí svoji politickou mocí nějakou změnu, tak by tohleto dělat neměl. To neznamená, že to dělat nemůže, ale neměl by to dělat v zájmu této země a v zájmu fungování svobody a svobodného demokratického systému. To, že to udělal, znamená, že zpochybňuje ty základní věci, které například kodifikuje zákon o státní službě, což vy moc dobře pane předsedo, víte a že tady někoho takhle bráníte, si myslím, že je vaše věc.


Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Nezlobte se, ale já o voze a vy o koze, já tvrdím.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Tohle je můj názor a k tomu a jinak ještě k tomu Sputniku V, abychom věděli, jak to je. Sputnik V v tuto chvíli na tom není, takže by bylo požádáno o registraci, on je v takzvaném předběžném posouzení. Po něm, pokud to dobře dopadne, může žádat u Evropské lékové agentury o registraci, společně se Sputnikem je posuzován, například před Sputnikem, Novavax nebo Curevax, to jsou další vakcíny, které předcházejí. To znamená, standardně bychom tímto způsobem měli postupovat a pokud by Sputnik V měl být například schválením SÚKLu používán tady v České republice, tak by nejdříve ten, kdo ho vyrábí, musel dodat příslušné dokumenty, což neučinil a nemá ani, řekněme, v zájmu to učinit a pak je otázka, proč ty dokumenty nepředkládá, přestože ví, že se jinde očkuje, proč to dělá.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Proč to podle vás dělá. Je to součást.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Je to součást vakcinační politiky, podívejme se na to, kolik má Rusko proočkováno, kolik má proočkováno 3,5 procenta lidí. Oni mají proočkování 3,5 procenta, my 7 % a oni nabízí vakcíny jiným. To dělají proč? Jim nezáleží na jejich lidech nebo mají nějaké jiné úkoly, jako každý ať si odpoví sám, to přece není logické, kdyby náš premiér nabízel vakcínu, kterou bychom vyráběli jiným a my měli proočkováno 3,5 procenta, to byste považovali za normální, já teda bych to za normální nepovažoval.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane předsedo, i pane předsedo, důležité je, co se bude dít po 28. březnu. My jsme v nouzovém stavu, Česká republika navíc v karanténě, kterou nazývejme okresní karanténou, když se podíváme na dodržování opatření od 1. března, kdy platí zpřísněná opatření tedy ta okresní karanténa, provedla policie 1 193 000 kontrol, v bezmála 30 tisících případech shledala porušení mimořádných opatření buď vlády nebo ministerstva zdravotnictví. Už sami vidíte ta data. Vjezd vozidla na území okresu odepřela policejní hlídka ve 14 tisících 451 případech. Víte, pane předsedo Vondráčku, co bude po 28. březnu, jestli vláda požádá s největší pravděpodobností o prodloužení nouzového stavu.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Já za a) nechci být nadměrně optimistický v tom, že ta čísla se postupně lepší, to je pravda, ale myslím, že se nelepší do takové míry, abysme si mohli říct, že osmadvacátým automaticky končí nouzový stav a můžeme rozvolňovat. To už jsme, to už asi s tím musíme počítat. Budeme se rozhodovat na základě aktuálních čerstvých dat, jestli to vychází na neděli, jste říkal.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vychází, osmadvacátého je v neděli.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Předpokládám, že se také můžeme ve čtvrtek, v pátek sejít jako Poslanecká sněmovna, budeme mít nejčerstvější údaje. Budu rád, když přijde vláda s plánem, že některé z těch opatření můžou být nějakým způsobem modifikována, mohou být částečně rozvolněná, ale úplné uvolnění, když jsme teda zatli zuby, když to teda probíhá, když probíhají takové manévry po celé České republice, tak měli bych, jestliže bychom měli vydržet ještě 14 dnů, tak já budu hlasovat pro to abysme, případně vydrželi a je pravda.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Je pravda, že ta pandemická pohotovost prostě nedokáže vyřešit z pandemického zákona se stala politika.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se chci zeptat, promiňte pane předsedo, odpovězte mi jednoznačně, vy očekáváte prodloužení nouzového stavu, který platí dnes.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Kdybych to řekl na procenta, tak myslím že 60 : 40, že jsem spíš proto, že asi budeme požádáni o prodloužení nouzového stavu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Než aby byl nastartován.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
To vyplývá z osobních zkušeností, které doteď mám, protože omezení pohybu osob, povolání některých pracovníků, některých zaměstnání jaksi do do služby, znamená, že musíte použít nouzový stav.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Očekáváte tedy prodloužení nouzového stavu na rozdíl od spuštění pandemického zákona.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Protože, jsem vám to teďka doufám od argumentoval, když bude jasně dané jasně daná pravidla, za kterých ten nouzový stav prodloužit, tak si myslím, že odpovědný člen dolní komory by pro to měl zvednout ruku.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Očekáváte i vy prodloužení nouzového stavu, pane předsedo.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já si myslím, že bude jasné, řekněme, 25., 24. března, jestli je potřeba, aby ještě jsme omezovali nějak mobilitu nebo abychom někomu ukládali pracovní povinnost, pokud by tomu tak bylo, tak potom samozřejmě ten nouzový stav je potřeba neboť bez toho to nejde. Na druhé straně, co je možné, a to bych chtěl zdůraznit je, že v rámci nouzového stavu budeme využívat pouze těchto dvou možností a zbytek opatření klidně můžeme začít dělat podle pandemického zákona vyhlášením pandemické pohotovosti, což by mělo jednu velikou výhodu, a to je, že potom, kdyby došlo k dalším opatřením, které by vláda ukládala podle pandemického zákona, tak by musela vysvětlovat, proč to dělá, musela by každých 14 dní chodí do sněmovny a tam vysvětlovat, jakou to má účinnost a jestli se to vyplatilo nebo nikoliv, jinými slovy, dle mého názoru je možné vyhlásit zúžený nouzový stav, kdy se ten nouzový stav a ty pravomoci z něho vyplývající použijí skutečně ty 2 věci, 2 věci, o kterých jsem mluvil, to znamená pohyb a případně pracovní povinnost a zbytek je možné klidně zařídit a dělat podle pandemického zákona vyhlášením pandemické pohotovosti a v tom okamžiku budeme v daleko lepším režimu z hlediska kontrolovatelnosti těch nařízení a opatření, které vláda dělá.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Že vám do toho vstupuji, chápu, že vy byste byl pro mix omezeného nouzového stavu, pokud to vůbec je možné, nejsem nejsem právník a kombinaci toho pandemického zákona.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Byl bych pro to aby, pokud je to trochu možné, tak by ta opatření, které je možné dělat v souladu s tím, že je vyhlášena pandemická pohotovost, se dělalo podle toho, protože právě proto ten pandemický zákon byl první byl byl prosazován, aby došlo k větší kontrole toho, jestli ta opatření, která vláda ukládá, a která vyhlašuje, jsou skutečně potřebná a hlavně, zda jsou efektivní. A ta kontrola tím parlamentem, Poslaneckou sněmovnou by v tomto případě byla jasná a jednoznačně daná, protože pandemický zákon toto v sobě obsahuje.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane předsedo, dovedete si to jako právník představit.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Na začátku, s tím začátkem jsme v podstatě byly ve shodě, když já jsem říkal, že je třeba tomu dát pravidla. A pan předseda Vystrčil řekl v podstatě jak si představuje ta pravidla. Tam bysme se dohodli. Já jsem podpořil samozřejmě a podporoval jsem přijetí pandemického zákona, protože to byla cesta ven z toho negativismu, z toho sporu a vlastně se tím odblokovala ta sněmovna. Nicméně samotný pandemický zákon už je nějaký kompromis, když by se nedělala z nouzového stavu politika, tak prostě nouzový stav je předpokládaný ústavním zákonem, je to nástroj krizového řízení, který, který ten stát, ta vláda má. A je primárně k tomu určený. Ten pandemická pohotovost už je něco méně. Ale souhlasil jsem s tím, protože fakt to bylo řešení situace. Ale teďka ještě to mixovat k sobě, tak už je to trochu opravdu kostrbaté.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže vy byste byl raději pro nouzový stav.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
No ne, zúžený nebo zúžený nouzový stav vlastně nevyhlásíte. Vyhlásíte nouzový stav, což je čistě právní rámec a ten potom můžeme něčím naplnit, jestliže bude politická dohoda a a bude vůle, že omezení pohybu osob a povolání některých zaměstnanců v jednom režimu a ten ve druhém, pořád je to lepší pro lidi, když my se domluvíme. A možná se zeptám těch právníků, jestli je to, jestli to žádoucí stav, ale rozhodně já jsem za to, ať spolu mluvíme. Mně osobně se ulevilo, když se potom udělali ta setkání opozice, premiér, a že že tam byl nějaký výsledek, že spolu ty strany mluví.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Takhle, jako oni by to lidi vůbec nepoznali, těch se to netýká, proboha, tam jde jenom o to, aby to podle podle toho zákona, který umožňuje kontrolovatelnost těch rozhodnutí, jinak podle mého názoru, když tak mě opravte pane předsedo, ale i v dnešní době máme opatření, která jsou zavedena podle zákona o ochraně veřejného zdraví, přestože máme vyhlášen nouzový stav, protože to je možné, normálně ten zákon můžeme použít a normálně ho využijme, protože mimochodem je tam i ta věc, že v okamžiku, kdy zavede opatření vláda, které není správné a není efektivní, tak je možné dosáhnout soudního přezkumu podle pandemického zákona, v okamžiku nouzového stavu to není možné, proto jsme to všechno prosazovali. To je to dílo té opozice, která to odpracovala a chtěla.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy jste tedy pro to, aby od 28. března nebo poté, co skončí nouzový stav, aby byl spuštěn pandemický zákon, byť jste ho v rozhovoru pro Českou televizi24. února označil za zákon, cituji, šitý horkou jehlou. A mluvil jste o novelizaci, ke které by ministerstvo zdravotnictví mělo sáhnout.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ono to se týkalo věcí, které se týkají náhrady škod, ale ty hlavní problémy, které tam byly, se podařilo v Senátu odstranit, nakonec zase nastala ta situace, kdy jsme byli i sněmovnou žádáni, abysme tu neprovázanost pandemické pohotovosti s ukončením některých opatření vyhlášených podle pandemického zákona odstranili. To jsme udělali, to znamená ten pandemický zákon je dneska použitelný s tím, že samozřejmě, protože byl napsán za několik desítek hodin, respektive opraven za několik desítek hodin upraven, protože on už jednou v květnu někdy ve sněmovně byl, obsahuje některé nedokonalosti, ale myslím si, že v tuto chvíli je použitelný a zejména v těch věcech, o kterých jsem mluvil a to je ten soudní přezkum. To je ta nutnost zdůvodňovat rozhodnutí, která se dělají, by velmi pomohl tomu, abysme byli při tom překonávání pandemie efektivnější a to já bych rozhodně podporoval. Ale nejsem členem Poslanecké sněmovny, tam je někdy těžké vědět, jak to bude, pochopil jsem, že nejvíce je rozumět lékaři, který se zabývá léčením dětí, tak trošku trošku mám teď strach, jak to tam u vás vypadá.


Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Doufám, že jste to pochopil, že je to trochu vtip. Ale.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ale já jsem to pochopil, ode mě to také byl vtip.


Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Ono u vás to taky není jednoduché. Pane předsedo.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Tak nikde to není jednoduché.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tak, když se posuneme dál, tak aktuální volební model. Další téma Otázek a nový volební zákon, jak jsme slibovali v úvodu. Únorový volební model České televize, který zpracovává sociologická společnost Kantar CZ, podle něj by pětiprocentní hranici nutnou do vstupu pro vstup do Poslanecké sněmovny překročilo teď aktuálně 7 politických subjektů a poprvé změna. Hnutí ANO bylo přeskočeno Piráty se ziskem 22 %, ANO pak druhé, dosavadní lídr volebních preferencí by se po značném propadu o 5,5 procentního bodu za poslední měsíc ocitlo právě na zmiňovaném druhém místě se ziskem 20,5 procenta. Třetí Starostové a nezávislí by si oproti lednu polepšili o 3,5 procentního bodu, získali by tak 13. Čtvrtá je SPD 10,5 procenta, pátí občanští demokraté 9,5 procenta, další 4 strany se pohybují kolem pětiprocentní hranice TOP 09 5,5, komunisté 5, Sociální demokracie, lidovci by podle nejnovějšího volebního modelu České televize získali 4,5 procenta hlasů. Statistická chyba se pohybuje od 1,6 procentního bodu u stran s nízkým ziskem, po 3,2 procentního bodu u stran se ziskem vysokým, jaké jsou důvody odchodu voličů od hnutí ANO, tady jsou slova analytika Kantaru CZ, Ondřeje Ryboně.

Ondřej RYBOŇ, analytik Kantar CZ
--------------------
Hlavní uváděné důvody, které se nám objevily, tak je a nezvládnutá situace s epidemií. A také, když mluvíme o přechodech k SPD, je to je to celkové znechucení politikou. Vlastně vlastně ti voliči nám začali odcházet od ANO ke STANu, to mluvíme zejména o mladších voličích a voličích střední generace, a když budeme hovořit o SPD, tak tam mluvíme tam mluvíme spíše o seniorech a menší část potom začala přecházet k Pirátům a ČSSD. Dlouhodobě se nám ukazuje, že to jádro vlastně voličů hnutí ANO je tvořené spíše spíše staršími voliči, což, což vlastně trvá i dnes, jsou to voliči v té v té seniorní, v tom seniorní věku.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Říká v rozhovoru pro dnešní Otázky Ondřej Ryboň. Česká televize nabízí 2 volební modely kvůli korektnosti, jednotlivých politických stran a druhý volební model se týká ohlášených koalic a těch nám přibývá, jak by tedy vypadal ten druhý volební model, už ho sami vidíte. Pokud by strany kandidovaly v těch ohlášených koalicích. Únorový model přisoudil koalici Pirátů a STAN nově 34 %, což je o 4,5 procentního bodu víc než před měsícem. Hnutí ANO by aktuálně dosáhlo 22 %. Koalice Spolu je se ziskem necelých 18 % na třetím místě. SPD by získala 11 %, komunisté 5 a sociální demokraté 4,5 procenta hlasů. Statistická chyba se u modelu s koalicemi pohybuje od 1,6 procentního bodu. U stran s vysokým ziskem po 3,8 % bodů u stran s vysokým ziskem výsledky vycházejí z průzkumu Trendy Česka. Dotazování se připomínám uskutečnilo mezi 15. únorem - 5. březnem. Prostřednictvím metody CATI, průzkumu se zúčastnilo 1200 respondentů z nich do toho prvního volebního modelu politických stran vstoupilo 957 dotazovaných a do druhého 921 dotazovaných. A důvody posílení volební koalice Pirátů a Starostů, jaké je složení voličů této koalice, opět přibližuje Ondřej Ryboň.

Ondřej RYBOŇ, analytik Kantar CZ
--------------------
Když se podíváme na koalici Pirátů Pirátů a Starostů, a tak vlastně v současné v současné době ten jejich růst je zapříčiněný tím, že přichází noví voliči, noví voliči od ANO. Je to střední, střední střední a mladší generace. A přičemž se nám i stabilizuje to vnitřní vnímání vnímání té koalice. Voliči Starostů čím dál více akceptují vnitřně tu koalici oproti předchozímu oproti předchozímu období. Je to už jenom jenom 15 % voličů, kteří jsou s touhle koalicí vlastně nespokojení.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Říká Ondřej Ryboň. Budeme mít ale podle čeho volit, narážím na zatím nedopracovaný nebo nedohodnutý volební zákon, respektive jeho novelu, která by vyšla z rozhodnutí Ústavního soudu, pane předsedo, budeme mít podle čeho volit.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Jestli jsme se na něčem shodli, obě komory, všechny Poslanecké kluby, tak lepší nějaký zákon, než žádný, takže určitě ho budeme mít. Já si myslím, že dokonce můžu říct, že už máme nějaký jízdní řád. A že jsme.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A nemůže se to zaseknout na detailu.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Na začátku dubna už mít hotový produkt, který posíláme do Senátu. Minulý týden se uskutečnila schůzka předsedů všech politických klubů a v podstatě je už téměř na světě nějaká dohoda všech, a to je strašně důležité, to znamená, že v rámci těch mantinelů, které k dispozici máme to, že nás vlastně o část té diskuze připravil Ústavní soud svým rozhodnutím, o další kousek diskuze nám svým jasným postojem nás připravil Senát, protože chce jít cestou 14 krajů, i když to samozřejmě i v těch debatách zaznívá celkem pravidelně, že ty nerovnoměrně nestejně velké kraje s různou různou populací právě vytváří vždy nějakou nějakou nerovnost, takže v tuto chvíli je dohoda, že bychom tedy postupovali pomocí vládního návrhu, že tedy bude zachováno 14 volebních krajů, můžeme si tady povídat jednotlivé argumenty. A řešíme v podstatě způsob matematický, jakým budeme sčítat ty hlasy.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A to je to, promiňte.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Je tady shoda na dvou skrutiniích.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To je to, do čeho jsem vám chtěl vstoupit, že Marek Benda z ODS přichází s pozměňovacím návrhem, který má načíst v příštím týdnu. A který může tu dohodu zbortit, protože Piráti, Starostové jsou zatím oni alespoň 2 tyto politické strany proti tomu návrhu Marka Bendy, který přichází s tím, jak ve druhém skrutiniu se budou ty hlasy přepočítávat. Nemůže tento pozměňovací návrh tu dohodu zbortit.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
No stejně tak jako my nejsme nadšení ze 14 krajů a propagujeme 1, případně jiný počet, protože děkuju všem, kteří mi psali ohledně slučování krajů a různých matematických modelů, tak z toho nejsme nadšeni, ale nechceme, nebudeme to kvůli tomu bortit. Stejně tak si myslím, že Pirátská strana, byť má výhrady, tak nebude tu dohodu kvůli kvůli jedné věci a způsobu výpočtu bortit, protože se bavíme o rozdílech, když to vezmeme na jakýkoliv volební model, tak se bavíme o rozdílech jednotek mandátů. A v současné době přišel s návrhem Marek Benda s imperial kvótou +2 počítáno v krajích. My jsme samozřejmě vzali ty jednotlivé modely, vycházíme ze současné situace, a to druhé skrutinium by se týkalo do 10, do 10 mandátů spíše méně, nám to vycházelo na 7.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Počkejte, ale tam záleží na tom propočtu, protože.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
A relativně je to je to poměrná metoda s určitým většinovým efektem, nicméně je to je to věc, která je pro nás, pro nás by byla přijatelná a zatím to vypadá, že pro většinu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je tedy vhodné, že Marek Benda přichází s tímto pozměňovacím návrhem z vašeho pohledu.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Je to je to řešení, na kterém se najde třeba ten konsensus a nějaká shoda. Je to je tam nějaký ten většinový prvek, co jsem od začátku říkal já. Současně to naprosto ctí poměrný systém. A ten způsob výpočtu ve druhém skrutiniu tam se to podle mě ještě trošku seklo, ale ta jednání pokračují a příští týden nebo teď prostě teď ve středu je ústavněprávní výbor a doufám, že se ho zúčastním a že tam padne nějaké rozhodnutí.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Do toho Senát má senátní tisk 59, svůj vlastní návrh zákona Zdeňka Hraby, který podepsali, ale i někteří senátoři a senátorky za ODS, například Miroslava Němcová, pane předsedo Vystrčile, tento návrh má vaši podporu.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Tento návrh má i moji podporu, ale ten důvod, proč my jsme ho připravovali byli v tom, že jsme měli trochu obavy, zda dojde k tomu, že by Poslanecká sněmovna včas začala projednávat své volební návrhy nebo návrhy volebních zákonů a v okamžiku, kdy se tak děje, tak my předpokládám budeme držet gentlemanskou dohodu, která spočívala v tom, že pokud bude dodržován ten časový harmonogram, na které jsme se shodli a platí, že bychom do konce května ten volební zákon chtěli mít schválený a pozdržíme projednávání toho našeho návrhu zákona senátního. A budeme sledovat, co nám sněmovna pošle s tím, že následně potom uvidíme, jaký bude další postup. Ten náš návrh byl byl uplatněn v případě, kdyby se ve sněmovně nic nedělo, což není pravda.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tedy bude tento návrh teď bude zablokován v Senátu, vy ho nebudete schvalovat.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já budu navrhovat na organizačním výboru, abychom ho nedávali do druhého čtení a neposílali do sněmovny, protože sněmovna plní slovo.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vy.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
To znamená, jestli to dopadne nebo nedopadne, to vám nebudu říkat, protože nejsem sám, kdo o tom rozhoduje ale říkám, že ctím to, co jsme si dohodli, to znamená, pokud sněmovna pracuje v tom časovém harmonogramu, ve kterém slíbila, že pracovat bude, tak já nevidím důvod, abychom my ještě to komplikovali návrhem senátního návrh zákona s tím, že upozorňuju a to je důležité, tento zákon je téměř totožný s tím návrhem zákona, který předložila KDU-ČSL, respektive Marek Výborný, je téměř totožný, je to úplně to samé, to znamená, není důvod, abysme to projednávali jednak po senátním linii a potom zároveň po poslanecké linii, když se to potom stejně musí sejít.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Právě když člověk srovnává, já jsem nechal ty jednotlivé návrhy zákonů, protože je tady návrh lidovců, vládní návrh, to jsou 2 návrhy, které jsou v Poslanecké sněmovně, pak je tady návrh senátora Hraby, tak ty jsi jsou velmi velmi podobné, téměř totožné, vy jako jako ODS máte v tom jasno, že Marek Benda teď přichází s pozměňovacími návrhy v rámci toho druhého skrutinia, které se nemusí části sněmovny líbit.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Existuje zase gentlemanská dohoda, protože se jedná o volby do Poslanecké sněmovny, že návrh toho výpočtu přidělování mandátů předloží do Senátu Poslanecká sněmovna v těch termínech, které jsme si dohodli. A my následně se potom tím budeme zabývat a já dneska nechci předjímat jak, v jaké podobě ten návrh na to rozpočítávání mandátů bude a jak to dopadne. Uvidíme a následně se k tomu Senát bude vyjadřovat, jak říkám, zatím ty dohody platí.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte, já se nespokojím s tou odpovědí uvidíme, protože vy s lidovci jste měli nějaký svůj vlastní návrh, proti kterému jde ten pozměňovací návrh Marka Bendy, respektive mění to druhé skrutinium. Pan předseda Vondráček tady mluví o přepočtu nějakých 10 mandátů, když jsem to nechal politology a právníky spočítat na ten volební model, aktuální volební model, tak bychom se bavili o větším přepočtu mandátů a jedna z úvah v tom Bendově návrhu má být, že by to bylo vedení stran, které rozhodne o tom, kdo se vlastně dostává do Poslanecké sněmovny v rámci toho druhého skrutinia. Proto se chci zeptat, jestli nemůže ten pozměňovací návrh Marka Bendy tu situaci zkomplikovat a jestli je to vhodné, protože jde proti tomu, co je zakotveno v tom lidoveckém návrhu, když jste spolu v koalici.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já k tomu řeknu jenom tolik, že pokud by došlo k nějakým úpravám oproti tomu, řekněme, lidoveckému návrhu, tak si myslím, že to musí být projednáno s KDU-ČSL. A pokud se tak nestane, tak by skutečně třeba i ke komplikacím dojít mohlo. Já předpokládám, že k tomu projednání dojde a že pokud tam bude nějaká odlišnost od o toho, řekněme, lidoveckého návrhu, tak bude vydiskutována na takové úrovni, aby bylo možné ten volební zákon včas schválit. To znamená, to je tolik, co k tomu já v tuto chvíli mohu říci a pokud mám informace nějaké, tak skutečně k těm jednáním dochází. A jak říkám, dochází k nim na úrovni zejména Poslanecké sněmovny, protože ten volební zákon se týká Poslanecké sněmovny a voleb do Poslanecké sněmovny.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A je vhodné, aby vedení politických stran, protože to je jeden z těch velmi diskutovaných bodů Bendova návrhu, tomu budu říkat, nejpozději do 12 hodin po ukončení prvního skrutinia odevzdají předsedové politických stran nebo pověření zástupci koalic státní volební komisi kandidátní listiny svých stran pro druhé skrutinium. To znamená, že o tom budou rozhodovat, nechci říct politruci, ale vedení těch politických stran namísto toho, aby to vycházelo z toho z toho v volebního boje.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já osobně, já osobně tohoto příliš příznivcem nejsem, ale pokud by k tomu už mělo dojít, tak já si dovedu představit, že to nebude tak, že to budou určovat ti politruci, ale to, co se může stát a to zase bych tomu rozuměl je, že by došlo k výběru kraje, kde ta strana třeba není dostatečně silná a potřebuje tam být silná a v rámci toho kraje potom ten první řadě by byl tím, kdo by byl, řekněme, v rámci toho druhého skrutinia umístěn, jako poslanec. To si dovedu představit.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdybych vám namítl, není to zahrávání si s ústavou, tak Ústavní soud tady něco zruší a pak si budou strany a jejich předsedové nebo jejich vedení hrát s těmi mandáty v rámci těch jednotlivých krajů.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Počkejte, teď se bavíme o proporcionalitě, a to co Ústavní soud napadl a podle mě oprávněně je, že ten systém nebyl proporcionální zejména, protože byly různě velké kraje a na ty se používal ten speciální výpočet, kterému se, říká D'Hondt, to, do jaké míry.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Já se vás ptám, jestli toto.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Ta druhá věc.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ta varianta která, kterou teď chce dát Marek Benda do toho volebního volebního zákona, jeho novely, nemůže to být opět časovaná bomba protiústavnosti.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
To neumím posoudit. Já bych řekl, že nikoliv, protože pokud je pokud je dneska založený systém na soutěži politických stran, pokud by tomu bylo tak, že skutečně to není, že někdo úplně vybírá a je to, jak jsem řekl já. Vybere se umístění toho kraje tak, aby to bylo, řekněme, proporcionální, tak bych to tak neviděl, kdyby došlo k tomu úplnému výběru, tak já za sebe říkám, za sebe jako za Miloše Vystrčila, že by se mi to úplně nelíbilo.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nemáte obavy z toho, že některé ty návrhy, které jsou v tom Bendově návrhu, ze kterého cituji, mohou být na hraně ústavy, pane předsedo.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Možná na vysvětlenou pro diváky, vy jste říkal, že vám to vyšlo víc, nám to vyšlo třeba 7, tady v tom modelu bylo 7 stran, které by se dostaly, takže by se ve druhém skrutiniu 7 mandátů, to je 1 mandát na stranu. To znamenal by to.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Plus 2. Vy to musíte, plus 2 je ta varianta.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
No, tak nám to prostě takhle vyšlo, tak 1 maximálně 2 mandáty by řešila ta, která strana, že jim ještě dodatečně ve druhém skrutiniu přijdou a ty budou přiděleny na základě kandidátky pro druhé kolo. Kompromisní varianta je, že bude určen kraj. Ten rozdíl tkví v tom, že to bude vždycky ten první náhradník, že to nebude z pátého místa. Tento systém tady existoval v devadesátých letech, jako příklad je udávám vždycky Miroslav Kalousek, který se takto stal poslancem parlamentu, protože byl vybrán dodatečně a nebylo to nikdy napadnuto ústavně. Ten krajský systém je, řekněme, z mého pohledu více komfortnější ústavně a myslím si, že by prošel testem ústavnosti u Ústavního soudu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když vy jako hnutí ANO chcete 1 volební kraj, Českou republiku jako 1 volební kraj, tam jste ustoupili, protože všechny strany chtějí nebo většina z nich chce 14 volebních krajů, když se podíváme na názor veřejnosti, tak i ta chce 14 volebních krajů, chce zachován ten současný systém. Opět cituju z Trendů Česka 2021, které mají Otázky k dispozici nejnovější sociologický výzkum uskutečněný mezi 15. únorem a 3. březnem, 60 % respondentů je pro zachování stávajícího modelu 14 volebních krajů České republiky, 13 % lidí preferuje 1 volební kraj pro celou republiku a pětině lidí je jedno, jak se bude volit, 5 % se nedokázalo přiklonit žádné z těch variant. Opět zmiňuju statistickou odchylku mezi plus minus třemi procentními body v tomto případě a 12 stovek oslovených respondentů podle kvótního výběru metodou CATI. Pane předsedo, vy už jako hnutí ANO nebudete tedy vnášet žádné návrhy ve středu na tom ústavním ústavněprávním výboru.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Nevím, jestli jako hnutí ANO, rozhodně vím jak vystupovali mí kolegové a kolegyně, jak jsem vystupoval já. Já si myslím, že to si zaslouží tu debatu tu veřejnou, jestliže se budem bavit opravdu o spravedlivém systému a nějaké proporcionalitě, tak ten ten 1 volební obvod nepřebijete. Samozřejmě existují i opačné argumenty, protože se tím vlastně odtrhne ta politika od těch regionů, může se stát, že by byl nestejnoměrně zastoupen některý některý z regionů, mimochodem, ale ten lidovecký a ten váš senátní může ve svém důsledku taky něco takového způsobit, protože jestli, já jsem četl nějaké vystoupení pana politologa Lebedy, on říká, že takový systém snad není dokonce v žádném evropském státě zaveden a může vzniknout situace, že velký volební zisk v jednom z volebních krajů, při tom celostátním přepočítání znamená, že některý z těch regionů bude ošizený, takže ono to, takže.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Počkejme si na ty přepočty.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže, takže vy už jste se smířili tedy.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Nemáme, nemáme pro to hlasy, myslím si, že ten průzkum do značné míry vychází z toho, že volič je konzervativní a prostě na to nějak zvyklí. Taková jedna z části té argumentace, že to odpovídá tradici, no ale my jsme tady měli tradici pěti voleb, které proběhly pod nějakým zákonem a stejně nám ho Ústavní soud zrušil.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Za prvé a za druhé dávám ke zvážení.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže hnutí ANO, pane předsedo, už nebude tedy přicházet s žádným výraznějším pozměňovacím návrhem.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
No já velice zvažuji, když se bavíme, já bych to řekl otázkou, na kterou jsem vám chtěl odpovědět sám, jestliže se tady bavíme o nějaké tradici, tak třeba do roku 1946 se v této zemi v této republice volilo zemským způsobem, to znamená, na Moravě zvlášť, ve Slezsku zvlášť, v Čechách zvlášť. Mohu tedy dát do diskuze kompromisní návrh, který by byl spravedlivý, naprosto by dodržoval poměrný systém a pobavme se o tom, jistě by mnozí ocenili že, ten to zemské zřízení v nás Moravanech pořád zní, určitě kdybychom mohli volit své Moravské poslance, tak by to ocenili.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vy s tím návrhem chcete přijít.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
No minimálně jsem zaregistroval zájem, abychom, abychom to řekli, aby to v té veřejné debatě bylo, ale platí to, co jsem řekl na začátku. My potřebuje nutně zákon a já nebudu nic bortit, kvůli tomu. Ale my.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Stručná reakce, pane předsedo.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Ale třeba reakce pana Vystrčila mě taky zajímá.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Já já nevím, já si myslím, že přicházet takto s něčím úplně novým v tuto chvíli, úplně úplně nelze. Ale co my dlouhodobě prosazujeme a také nevím, zda se to podaří je, že si myslíme, že občané, čeští občané žijící v zahraničí, by měli mít možnost volit korespondenčně a nevím, jestli to projde, vím, že se.


Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR /ANO/
--------------------
Určitě ta debata bude.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Vy se tváříte, řekněme, velmi nevstřícně, což mě hodně mrzí, protože si myslím, že by ti lidé neměli mít povinnost, když chtějí volit, jezdit prostě 1000 km někam na ambasádu. To si myslím, že není dobře.


Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Miloš Vystrčil, Radek Vondráček, děkuji vám za tuto debatu a těším na další setkání v Otázka, díky a na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu; místopředseda strany /ODS/
--------------------
Díky za pozvání.

Přílohy