Historické vlaky mají v Telči nové depo. Je celé ze dřeva

19.08.2013

Mladá fronta DNES | 19.8.2013 | Rubrika: Vysočina | Strana: 1 | autor: Michal Kolařík


TELČ - Těsně před dokončením je stavba nového depa v Telči za téměř pět milionů korun. Bude na jediné koleji ukrývat až čtyři historické vagony či lokomotivy a zároveň sloužit společně s vedlejším starým betonovým depem jako železniční muzeum. Depo je nejdražší částí celého projektu turistického oživení trati z Kostelce do Slavonic. A po dokončení celého projektu nabídne nejen pravidelné jízdy parních vlaků na trati, ale i výstavy s tématem železnice v jednotlivých stanicích celé trasy.

„Chceme naši železnici objevit pro turisty. Trochu vzorem pro nás je jindřichohradecká úzkokolejka, na které se děje spousta akcí. Rádi bychom kromě parních jízd nabídli i něco kolem, ať už z historie trati, tak i vozů,“ potvrzuje starosta Telče Roman Fabeš.

Zajímavostí je, že nové depo je zhotovené celé ze dřeva a zvenčí má připomínat historický vagon. A vyrostlo za pouhých 99 dní. „I když jsme porovnávali náklady jiných možných konstrukcí, ty rozdíly takové nebyly a pro celkovou přitažlivost projektu se nám dřevo zdálo nejvhodnější,“ sdělil architekt stavby Jiří Ondráček.

Hala přiláká nejen na historické vagony, ale i na výstavy. Jejich příprava už nyní finišuje. „S novým objektem depa otvíráme i první část výstavy, která bude připravená na jednotlivých panelech v novém depu. Už je máme kompletně hotové, je to nyní věcí grafiků a tisku, aby to do otevření bylo hotové,“ sdělil manažer projektu za město Telč Vladimír Švec. Na panelech v novém i starém depu turisté najdou nejrůznější informace o historii železnice od jejích počátků až do 60. let. K tomu se návštěvníci dozvědí i o historii trati Slavonice-Kostelec.

Oficiálního slavnostního otevření s programem se však depo dočká až v prosinci. „Na Mikuláše bychom rádi otevřeli i druhou část expozice ve starém depu, kde bude historie trati i některé zajímavosti kolem železniční dopravy. Měla by tak Telč zatraktivnit i mimo letní sezonu,“ dodal starosta Fabeš.

K vidění budou malby z časopisů

Ve vedlejším starém betonovém depu bude ve velké zasedací místnosti připravená expozice i s předměty, které souvisí s historií železnice. Ve starém depu budou pro návštěvníky i toalety. Celý areál bude přístupný směrem od silnice vedoucí na telčskou rozhlednu.

„Chceme, aby souběžně s provozem historických vláčků tady probíhaly i nejrůznější doprovodné akce tak, abychom lidi více nalákali,“ dodal Švec.

A staré depo bude ukrývat ještě jednu zajímavost: „Získali jsme od vdovy malíře kresby parních vlaků od autora, který je kreslil pro časopis ABC. Hlavně pro nás starší, kteří si to pamatují, to může být zajímavé,“ dodal starosta Fabeš.

Do otevření začátkem prosince by měl být ještě areál vybaven například i lavičkami, výstavními panely, které budou i venku, a také celý oplocen.

Také prašná příjezdová cesta k zázemí železniční výstavy v Telči by se měla dočkat lepšího povrchu. To už však bude součástí dalšího projektu, který by měl železniční muzeum provázat s turistickými lákadly v okolí.
Gró celého projektu financovaného Evropskou unií je právě historie železnice. Součástí jsou proto historické jízdy vlaků, které už v Telči a okolí znají z programu Parního léta. „Cílem je, aby se do budoucna rozšířily a staly se pravidlem podle jízdního řádu,“ dodal Švec.

V areálu depa v Telči bude stálá obsluha. O víkendu bude otevřeno po celý den. Přes týden by pak muzeum v depu mělo být přístupné po předchozí domluvě.

Zatím není rozhodnuté, kolik bude do areálu vstupné. „Máme naplánované, že nějaké bude, ale zatím nevíme, v jaké výši, měla by to být jen symbolická částka,“ dodal Švec.

Zatraktivnění nádražních prostor v Telči bude jen částí celého projektu DY-THA rail usilujícího o oživení trati. „Na různých místech trati se snažíme zbudovat zajímavá místa. V Telči to bude depo, v Třešti výstava železničních modelů, v Dačicích a Slavonicích zase v rámci projektu vzniknou rámové přístřešky na kola, aby ta železnice navazovala na cykloturistiku a jednotlivé formy cestovního ruchu se tak doplňovaly,“ doplnil senátor Miloš Vystrčil, který je zároveň i předsedou Svazku obcí Železnice Kostelec-Slavonice.

Projekt má celkově hodnotu asi 25 milionů korun. V Třešti již expozice funguje. „Dokončení celého projektu je pak stanoveno k 1. srpnu 2014,“ dodal Vystrčil.

Na to navazuje projekt cyklostezky z rakouského Dobersbergu do Slavonic po železničním náspu. Prolínat se bude i s již fungující autobusovou linkou z Telče do Raabsu.

V obnovení trati do Rakouska už senátor nevěří

TELČ - Rozjedou se někdy po železnici vedoucí přes Telč a Slavonice znovu vlaky až do Rakouska? Tamní politici se rozhodli dát přednost cykloturistice, a tak na náspu železniční trati vzniká nová cyklotrasa. Ta povede až na nádraží ve Slavonicích. A právě cyklostezka podobné úvahy o obnovení mezinárodního traťového provozu asi na dlouhé roky zhatí.

„V současnosti se na rakouské straně někteří příznivci železnice snaží znovu politiky přesvědčit, aby se změnilo rozhodnutí o budoucnosti tratě, aby se obnovila. Tomu ale nyní brání projekt cyklostezky, která má po železničním náspu vést,“ sdělil senátor a předseda Svazku obcí Železnice KostelecSlavonice Miloš Vystrčil. „Ta naděje, že by došlo k obnově železnice, je velmi malá,“ dodal. Otevření cyklostezky z Rakouska do Slavonic by mělo navazovat na spuštění projektu historických jízd a expozice na trati na české straně.

Přílohy