Hlavním bodem konference byla jaderná cesta

10.10.2014

Horácké noviny | Rubrika: Aktuality | Strana: 2 | autor: Vendula Krausová


TŘEBÍČ - V úterý 7. října se ve městě konala odborná konference, zabývající se regionální dopravou a především významem silnice I/23. Organizátorem bylo občanské sdružení Regio 2020 a mezi účastníky byla řada politiků i stavebních, dopravních a ekonomických odborníků.

Na konferenci byly mimo jiné představeny technické studie dvou částí obchvatu Třebíče. Jeho jihozápadní část by podle nich měla podstatně zvýšit dopravu na Koželužské ulici a naopak ulevit ulicím Pražská a Sucheniova. Přes náročný terén Libušina údolí by se dostávala pomocí mostu a ústila by u dnešního obchodního centra na Znojemské ulici. Jihovýchodní část, která těsně obchází třebíčskou Průmyslovou čtvrť, by své nejkritičtější místo na samém východním konci města řešila pomocí rozsáhlých ramp s tím, že by pod nimi zůstal zachován podchod a přístup na případná sportoviště. Nutností by bylo vybudování mimoúrovňové křižovatky i na začátku úseku v místě dnešní křižovatky Hrotovické a Spojovací ulice.
Své zkušenosti s výstavbou obchvatu přišel na konferenci popsat i Libor Honzárek, místostarosta Havlíčkova Brodu, kde se buduje obchvat na silnici I/38. Do jisté míry jde o paralelu Třebíče. Havlíčkův Brod má podobně komplikovaný terén jako Třebíč, veškerá doprava míří do centra města a k dispozici jsou jen dva mosty přes řeku Sázavu. Obchvat byl nutností a město se muselo připravit na značnou finanční spoluúčast. Aktuálně jde o 55 milionů korun, které jsou určeny na výstavbu jedné mimoúrovňové křižovatky. Dopravní problematiku zcela jinou optikou uchopil senátor a krajský zastupitel Miloš Vystrčil, když značnou část problémů v dopravě přesunul na bedra bezohledných řidičů. „Kdyby se lidé, kteří na silnicích jezdí, začali chovat normálně slušně a vstřícně, tak máme hned třicet problémů odstraněných bez jakékoli investice. Řidiči svým arogantním a někdy hloupým chováním způsobují situace, které by nevyřešila ani padesát metrů široká silnice.“ Kritizoval také neuvážené investice, které podle něho stojí mimo jiné na nedostatečných statistikách. Jako příklad si vzal křižovatku silnic I/38 a I/23 u Kasáren. „Křižovatka je dlouhodobý problém. Když jsem požádal policii o statistiky, chtěl jsem znát počet nehod, z jakého směru auto jelo a kvůli čemu došlo k nehodě. Ale myslíte, že v takto zhutněné podobě takové statistiky existují? Není tomu tak. Přesto jsme schopni neustále mluvit o nutnosti mimoúrovňového křížení za sto, dvě stě, tři sta milionů. Statistiky k dispozici nejsou, alespoň já o nich nevím, zato plány na křižovatku už existují,“ hřímal senátor.
Konference je jednou z řady akcí, prostřednictvím kterých se Třebíč a další města a obce ležící na silnici I/23 snaží nasměrovat zájem státu na tuto komunikaci. „Jaderná cesta“, jak je kvůli propojení Dukovan a Temelína někdy nazývána, má potenciál stát se plnohodnotnou alternativou dálnice D1 a nabízí tranzitní dopravě rychlé propojení východu a západu naší republiky. Respektive mohla by nabídnout, kdyby její parametry odpovídaly vzrůstající dopravě.

Přílohy