Jihlavský deník | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | Autor: Ivana Holzbauerová
Nebezpečné křížení dvou silnic první třídy se změní. Musí však padnout jeden dům
Markvartice – Nebezpečná křižovatka, zvaná Kasárna, u Markvartic na Telčsku, na níž se potkávají auta jedoucí na hlavním tahu mezi Jihlavou a Znojmem s vozy na silnici z Českých Budějovic do Brna, dozná výrazné změny. Nehody na ní mívají většinou fatální následky, proto se místní už řadu let snaží o to, aby křižovatka byla upravena. V příštím roce by se měli dočkat, má zde vzniknout kruhový objezd.
„Problém to určitě vyřeší. Přestože je dnes před křižovatkou dobré značení přednosti, řidiči ho často přehlédnou. Ročně se zde odehraje několik vážných dopravních nehod. Nejedná se pouze o nějaké ťukance, ale o smrtelné havárie,“ řekl starosta Markvartic Josef Nedvěd.
Kruhový objezd by měl být vybudován, pokud půjde vše podle plánu, už příští rok. „Finální projekt celé stavby se teprve rodí a schvalovací proces je v tomto případě trochu náročnější. Se stavbou se tedy začne nejdříve v příštím roce. Má se jednat o klasickou kruhovou křižovatku,“ potvrdila ředitelka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Marie Tesařová a dodala, že pro letošní rok je v plánu oprava úseku mezi Hladovem a Želetavou, na kterém problémová křižovatka leží.
Zástupci Markvartic spolu se zástupci ŘSD jednali už také o výkupu pozemků v blízkosti křižovatky. Kvůli výstavbě objezdu má být zdemolován i dům, který v křižovatce stojí. „Majitelé, kteří nemovitost využívají k rekreaci, souhlasili s jejím prodejem. Jsem rád, že se vlastníci okolních pozemků postavili k věci zodpovědně a všichni s prodejem souhlasili,“ podotkl Nedvěd s tím, že než budou pozemky vykoupeny, musí být vydáno stavební povolení.
K nehodám na křižovatce dochází proto, že leží na dvou hlavních tazích, a to na trase z Jihlavy do Znojma, kterou kříží silnice vedoucí z Brna přes Třebíč do Telče. A právě řidiči jedoucí z Třebíče či Telče mají dávat přednost těm ve směru na Jihlavu či Znojmo. Často ale přednost přehlédnou, přestože je dobře značená. „Na této křižovatce se už uskutečnila všechna dostupná opatření, jako zvýrazněné dopravní značení, snížená rychlost, zdrsňující povrch. Nyní už lze místo řešit pouze stavebně, tedy změnit typ křižovatky z přímého křížení dvou silnic prvních tříd. Řidiči jsou totiž stále na křižovatce nepozorní,“ komentovala mluvčí krajského policejního ředitelství Dana Čírtková.
V roce 2014 se například na kasárenské křižovatce stalo pět nehod, které měly za následek jedno úmrtí, jedno těžké a šest lehkých zranění.
Místní obyvatelé v tomto místě problémy nemají, nehody se stávají především těm, kteří místo vůbec neznají. „Řidiči jedoucí od Brna nebo od Budějovic jsou celou cestu na hlavní a vůbec nečekají, že by tady mohli potkat křižovatku, na které mají dávat přednost,“ poznamenal starosta nedaleké Staré Říše Zdeněk Svoboda. I on oceňuje, že kruhová křižovatka konečně vznikne.
Mimoúrovňové křížení bylo drahé
Markvartický starosta o řešení problémové křižovatky usiluje už delší dobu. V minulosti se hovořilo i o mimoúrovňovém křížení v místě či o přeložce silnic, a tedy úplném zrušení problémové křižovatky. Taková řešení by byla ale příliš nákladná.
„Po všech diskusích vychází kruhový objezd jako nejlevnější, nejrychlejší, a tedy i nejlepší řešení. Řidiči totiž nebudou muset zcela zastavit, stačí, když zpomalí. Objezd by měl být velký,aby se tam lehce vytočily i kamiony, kterých tam projíždí opravdu hodně,“ vyjádřil svůj názor starosta Markvartic Nedvěd a poznamenal, že je rád, že se celá věc konečně hnula. Momentálně se vyřizuje územní rozhodnutí. O něco skeptičtější je starosta nedalekých Svojkovic Michal Bartoň, jenž pracuje u správy silnic. „Kruhový objezd je bezpečnostní prvek a má učinit dopravu plynulejší. Některým konkrétním nehodám se ale stejně zcela předejít nedá. Jde hlavně o nepozornost řidičů. Když někdo za volantem usne a neregistruje značky. To místo je opravu hodně nešťastné,“ uvedl Bartoň. Dopravní experti ale mluví jinak. „V místě bylo dříve špatné značení. I potom, co se ale přednost přeznačila, se dopravní experti vyjádřili, že celé situaci může pomoct jedině kruhový objezd,“ řekl senátor a bývalý starosta Telče Miloš Vystrčil, který se o úpravu křižovatky také zasazoval.
Poslední nehoda se na křižovatce nedaleko Markvartic stala v úterý půl hodiny po poledni. Padesátiletý řidič jedoucí od Třebíče na Telč nedal přednost v jízdě a v křižovatce se střetl s nákladním autem jedoucím z Jihlavy na Znojmo. Osobní auto skončilo mimo silnici a žena, která jela jako spolujezdkyně, byla zraněna a musela být odvezena do nemocnice. Celková škoda na vozidlech se vyšplhala na sto padesát tisíc korun.
Podobná situace se opakovala i několikrát předtím, a to například v listopadu roku 2014, kdy se v kasárenské křižovatce srazila felicie s tatrou vezoucí obilí. Tatra jedoucí po hlavní se po nárazu převrátila mimo silnici a pšenice se vysypala na pole. V příkopu skončila také felicie a její čtyřiaosmdesátiletý řidič byl odvezen do nemocnice. Škoda byla vyčíslena na dvě stě dvacet pět tisíc korun.
Ne vždy ale nehoda skončí pouze finanční ztrátou. Fatální následky měla například srážka dvou kamionů v únoru roku 2014. Sedmapadesátiletý řidič, který nedal přednost dalšímu, utrpěl těžká zranění, ale pětapadesátiletý muž jedoucí po hlavní silnici na místě zemřel. Tehdejší škoda se vyšplhala až k pěti milionům korun.
Ani u jedné z uvedených nehod nijak nefiguroval alkohol.