Kasárna! Pomohou semafory?

05.09.2014

Jihlavské listy | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | autor: Redakce


Jedna z nejnebezpečnějších křižovatek na Jihlavsku, u Tří věžiček, se po několikaletých diskuzích dočkala řešení v podobě semaforů.

Nyní je ve hře další – nazývaná Kasárenská.
Bývá nazývána křižovatkou smrti. Hlavní tah z Jihlavy na Znojmo u Markvartic je jedním z kritických míst Vysočiny. Takzvaná Kasárenská si připsala už několik lidských životů.
Poslední smrtelná nehoda se na místě křížení silnic prvních tříd z Jihlavy na Znojmo a z Třebíče na Jindřichův Hradec stala letos v únoru.
Po srážce dvou kamionů tehdy zahynul řidič jednoho z nich. Tragickým střetem se v úterý zabýval Okresní soud v Jihlavě (více k případu na str. 7).
Otázku zvýšení bezpečnosti na nebezpečné křižovatce řeší v současné době dopravní inženýři Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Jejich návrh by měl být k dispozici na konci října, a potom bude konečně možné rozhodnout, co se vlastně s nebezpečnou křižovatkou udělá,“ sdělil JL senátor Miloš Vystrčil, který před časem přišel s nápadem, že by křižovatku mohly řídit zpomalovací semafory.
„Zatím se pouze zpracovávají podklady. Dopravní inspekci máme zadanou do konce října,“ potvrdila JL včera ředitelka vysočinského ŘSD Marie Tesařová s tím, že aktuálně probíhá dopravní prohlídka.
Vystrčil přiblížil, že nejbezpečnějším řešením křižovatky by bylo mimoúrovňové křížení. To by ale znamenalo náklady v řádu stovek miliónů korun a vychýlení celé silnice směrem k Markvarticím.
„Dalším relativně bezpečným řešením je kruhový objezd, jehož náklady by šly určitě do desítek miliónů korun a který rovněž na místě dnešní křižovatky prostorově nevychází,“ nastínil s tím, že obě řešení vzhledem k investičním nákladům považuje v krátkodobém horizontu za nereálná.
V úvahu tak podle něj přichází možnosti například v podobě osazení vjezdu do křižovatky od Markvartic svislými zelenobílými sloupky, radikálního zdrsnění povrchu vedlejší silnice nebo nasazení dalších reflexních značek.
„Nejradikálnější a nejbezpečnější je zřízení standardní, s pomocí čidel moderně řízené světelné křižovatky, jako je tomu nyní na křižovatce u Tří Věžiček, další možností je instalace zpomalovacích semaforů na hlavní silnici (I/38),“ přiblížil senátor. Jejich instalace společně s dalšími bezpečnostními prvky by naopak mohla být podle něj levnější i rychlejší.
„Kasárenská křižovatka je opředena vším možným, včetně duchařiny,“ poznamenal na její adresu jihlavský žalobce Miroslav Novák.

Kasárna! Pomohou semafory?

„Za těch mnoho let, co dělám dopravní trestnou činnost, tak se tam stala řada těžkých dopravních nehod,“ poznamenal. Podle něj se na křižovatce u Markvartic vyčerpaly všechny možnosti, které z hlediska dopravního značení vůbec existují. Žalobce podle svých slov nechápe, jak se tam za stávajících opatření vůbec může něco stát.
„Jedno z vysvětlení, které se nabízí, je to, že od Třebíče jede člověk pořád po hlavní, a pak najednou prásk, náhlá změna dopravní situace, najednou jste na vedlejší,“ zmínil Novák.
Podle policie byly na Kasárenské křižovatce z dopravně inženýrského hlediska v minulosti provedeny všechny dostupné úpravy, které vedou ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. „Vodorovné a svislé dopravní značení, snížená maximální rychlost jízdy,“ vypočítala krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
„Návrh dopravního řešení by měl být k dispozici na konci října,“ dodal závěrem senátor Vystrčil.

Přílohy