Memorandum je podepsané, teď je na tahu ministerstvo

05.09.2014

Horácké noviny | Rubrika: Aktuality | Strana: 2 | autor: Vendula Krausová


TŘEBÍČ, VLADISLAV - Denně tudy projede přes sedm tisíc automobilů, nedávno se tu rekonstruovalo a po opravě je i velká část silnice před obcí, přesto jsou ve Vladislavi se stavem silnice I/23 nespokojeni. A podobné pocity mají i starostové dalších asi šesti desítek obcí, které na této komunikaci propojující Jihomoravský kraj, Vysočinu a Jihočeský kraj, leží. Chtěji její modernizaci a hlavně to, aby se se silnicí s nadregionálním významem počítalo i na celostátní úrovni.

Vladislavi nejvíc chybí obchvat. Po administrativní stránce je takřka připavený, jenže realizace je v nedohlednu. „Vize obchvatu je. Už byl i nachystaný projekt, který ale leží ladem už nějakých osm nebo deset let. Myslím si, že v přípravě obchvatu jsme z dotčených obcí skoro nejdál,“ uvedl starosta obce Jan Havlena. Obchvat má míjet Vladislav ze severu a od nově vznikající zástavby by měl být oddělen protihlukovou stěnou. „Počty aut, které Vladislaví denně projedou, pořád rostou. Když se jede z dálnice na České Budějovice, nikdo nejede až do Jihlavy, každý sjíždí dřív. Je to rozdíl kilometrický i časový,“ říká k využívání silnice I/23 Jan Havlena. Svůj podpis, stejně jako ostatní starostové dotčených obcí, připojil pod memorandum, které iniciovala Třebíč a které má za cíl navrátit tuto silnici do tzv. Politiky územního rozvoje. „Co se memoranda týče, myslím si, že v tom velký kus práce udělal pan Kratina a fandím mu v tom. Určitě bude líp fungovat jednotná koncepce celé silnice, než to, kdyby žádaly jednotlivé obce samy. V takovém případě je výsledek prachbídný,“ dodává Havlena. K podpisu memoranda došlo v úterý 2. září v třebíčské Pasáži. Nejpozději 8. září pak musí být doručeno na Ministerstvo pro místní rozvoj, které se podílí na zpracování dokumentu Politika územního rozvoje. V něm měla být mimo jiné zaznamenána také trasa dopravního koridoru, který by jižně od dálnice D1 zajišťoval spojnici východu naší republiky se západem. Silnice I/23 i I/34 do koridoru zahrnuty prozatím nejsou. Memorandum se snaží tento stav změnit. „Třebíč iniciovala sepsání tohoto memoranda tak, aby se jako konkretizovaná varianta koridoru objevila trasa Brno - Rosice - Třebíč - Telč - Jindřichův Hradec - Třeboň - České Budějovice,“ uvedl místostarosta města Pavel Pacal.
Kvůli podpisu přijeli do Třebíče zástupci většiny obcí ležících podél silnice, zástupci Jihočeského kraje i představitelé Kraje Vysočina a dorazila i první náměstkyně ministryně Jourové Klára Dostálová nebo senátor Miloš Vystrčil.
„Teď ještě musíme zajistit všechny zbývající podpisy, protože ne všichni starostové se dnes mohli zúčastnit. Pak musíme podnět odeslat na Ministerstvo pro místní rozvoj. A budeme čekat na výsledek naší připomínky. Ale věříme, jak tady zaznělo z úst paní první náměstkyně, že ministerstvo se k tomu postaví čelem a že naše iniciativa bude úspěšná, že silnice I/23 i I/34 v Politice územního rozvoje budou a že v budoucnu budeme moci počítat i s investicemi, nejen s běžnými rekonstrukcemi, které teď probíhají,“ dodal vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Třebíč Aleš Kratina.

Přílohy