Muzeum Říčany na Světovém kongresu environmentálního vzdělávání

04.05.2022

Říčanský kurýr | Rubrika Ze života škol(ek) | Autor: Jakub Halaš


Více než 500 odborníků na environmentální výchovu a vzdělávání z padesáti zemí světa se v polovině března sešlo na týdenním kongresu WEEC (World Environmental Education Congress) v Praze. Zástupci Muzea Říčany nechyběli mezi nimi a vystoupili se dvěma příspěvky. Navíc jednu praktickou celodenní sekci, která se konala v Geoparku Říčany, muzeum celou zajišťovalo.

Česko bylo první středoevropskou zemí, která tento kongres v jeho téměř dvacetileté historii pořádala. Program kongresu společně připravovali odborníci z českých i zahraničních univerzit, ekocenter, muzeí a dalších organizací zabývajících se environmentálním vzděláváním.

Na zahájení promluvili předseda Senátu Miloš Vystrčil a ministryně Anna Hubáčková. Vlastní program pak sestával z desítek přednášek, panelových diskusí a seminářů zaměřených na sdílení zkušeností a hledání nových cest pro teorii i praxi environmentální výchovy.

Napříč příspěvky rezonovala aktuální témata jako změna klimatu nebo udržitelný rozvoj. Ve vzdělávání se proto prosazují metody, které podporují aktivní jednání žáků i učitelů a učení pro reálný život.

Druhou polovinu kongresu účastníci strávili v českých centrech environmentálního vzdělávání, kde si vyměňovali zkušenosti z praxe. V Geoparku Říčany jsme tak přivítali kolegy mj. z USA, Skotska, Řecka, Belgie nebo Maďarska.

Hned ze začátku zapůsobila slova Miloše Vystrčila, který velmi civilně vysvětlil, jak reagovat na skeptické názory ohledně pro-environmentálního chování: „Slušně se chováme, i když nás nikdo nevidí a i když z toho pro nás neplyne žádná výhoda. Stejně tak je zřejmé, že bychom se měli chovat odpovědně k životnímu prostředí a snižovat emise oxidu uhličitého bez ohledu na to, co dělají ostatní lidé, firmy nebo státy.“

Pro mne osobně byla důležitá reflexe činnosti Muzea Říčany z pohledu globálních trendů v oboru. Uklidnilo mě zjištění, že témata i metody práce se žáky, s učiteli i veřejností, které každodenně aplikujeme při naší činnosti v Říčanech, jsou zcela v souladu s aktuálními výzvami a metodami environmentální výchovy a vzdělávání ve světě.

Jednou z metod, o které se čím dál víc mluví, je místně ukotvené učení. V posledních letech jsme zpracovali množství materiálů pro učení na Říčansku o Říčansku. K dispozici jsou animace, prezentace, pracovní listy, texty, mapy, ale i celé lekce nebo průvodce městem a krajinou. Vše je možné využít v rámci elektronické Regionální učebnici Říčansko, umístěné na webu Muzea Říčany.

Přílohy