Názor - střední školství

08.03.2011

Krajské noviny, strana 2, Kraj Vysočina


Jaroslav Doležal krajský zastupitel za ČSSD
Vzpomínám si na rok 2004. Tehdy přijeli z kraje, řekli nám, že sloučí gymnázium s odborným učilištěm a zruší zemědělské učiliště. Měli jsme snahu rozhodnutí kraje zvrátit a sloučit odborné učiliště a zemědělku, ale nikdo s námi dlouze nediskutoval. Chyběl nám současný luxus široké diskuse a možnost prosazení vlastního návrhu řešení. Jsem pro optimalizaci středního školství, chci ale, aby k ní došlo tak, jak nabízí současná krajská samospráva – s rozmyslem, po dohodě a především podle zdravého selského rozumu. Důležité je o věcech diskutovat, nejhorší jsou naschvály a absence životaschopných návrhů.

Miloš Vystrčil krajský zastupitel za ODS a senátor
Zrušení víceletých gymnázií by poškodilo celý kraj. Samozřejmě si uvědomuji, že dětí ubývá a že život základních i středních škol trpí nedostatkem žáků. Přesto ale přiznávám, že jsem ani po pečlivém studiu všech dostupných podkladů návrhu radní Marie Kružíkové a odboru školství zrušit v kraji Vysočina devět víceletých gymnázií neporozuměl. Napíši to jen velmi stručně. Lze poměrně jednoduše doložit, že návrh na rušení víceletých gymnázií ve všech městech kraje Vysočina kromě bý-valých pěti okresních je návrh, který poškozuje potenciál rozvoje Vysočiny a je vůči části obyvatel kraje jednoznačně diskriminační. Nezbývá tedy než argumentovat, vysvětlovat, zdů-vodňovat. Já osobně věřím, že buď již sami navrhovatelé (radní M. Kružíková a odbor školství), nebo v krajním pří-padě krajští zastupitelé se budou řídit věcnými argumenty a racionálními důvody a celý návrh na zrušení víceletých gymnázií nakonec stáhnou nebo zamítnou.

Jan Slámečka krajský zastupitel za KSČM
Krajští zastupitelé za KSČM si jsou vě-domi potřeby určitých opatření k postupnému řešení dopadů demografického vývoje na střední školství. Současně si ale také uvědomují, jak závažná a především citlivá je to problematika. Konkrétní kroky by neměly být unáhlené. Měly by vycházet jednak z objektivního posouzení předcházející integrace středních škol a učilišť, kterou realizovalo minulé vedení našeho kraje. K optimalizaci navrhovaných řešení by měla přispět také neuspěchaná, ale uvážlivá a věcná diskuse všech zainteresovaných, vedená ve všech návaznostech. Následně navržená řešení by měla odpovídat možnostem i podmínkám kraje Vysočina. Celý postup by měl mít racionální základ a ne se na krajské úrovni neproduktivně utápět v hledání odpovědí ohledně systémových změn celého českého školství, jako například zda osmiletá gymnázia ano či ne. 

Přílohy