Obchod přímo v Senátu. A v něm speciality z krajů

29.03.2013

Mladá fronta DNES | Rubrika: Z domova | Strana: 2 | autor: (svo)


PRAHA „Jdu koupit vázu do parlamentu.“ Taková věta zní divně, ale zanedlouho může být celkem normální.
V jedné z budov pražské Malostranské ulice chtějí někteří senátoři vytvořit „výstavně-prodejní místo“ pro regionální produkty. Třeba moravskou slivovici nebo broušené sklo z Vysočiny.
S nápadem, aby výrobci z různých krajů dostali prostor na jedné z nejlukrativnějších a nejstřeženějších adres, přišel senátor Jaroslav Zeman (ODS). Na svou stranu již získal některé kolegy, například spolustraníka, bývalého hejtmana z Vysočiny Miloše Vystrčila.
„Více než polovina turistů přijíždí do Česka přes Prahu a dál už se často nedostanou. Pokud dáme našim regionům zázemí, kde budou moci ukázat to nejlepší, co mají, pak by turisté mohli přijet i tam,“ vysvětluje své nadšení Vystrčil, který by rád do této „prodejny“ dostal z Vysočiny tamní med, kované i dřevěné výrobky či místní sklo. Zároveň však upozorňuje, že nápad je zatím jen v „plenkách“.
Zeman už dokonce vytipoval ideální prostory. „Představuji si, že by to byla výstavně-prodejní záležitost. Přece jen jsme z regionů a musíme je podporovat,“ říká.

„Výdělek je nepřípustný“

Kritičtěji vidí plán místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková (ČSSD). „Senát nemůže podnikat, takový nápad tu již byl, ale skončil právě kvůli tomu, že výdělek je nepřípustný,“ upozornila. Zastánci projektu tvrdí, že je třeba přivést výrobky blíž turistům, protože brožury a letáky nefungují. Je jich všude plno. Firmy by v parlamentu vystavily výrobky, kterými se chtějí chlubit. Majitel by dostal peníze teprve tehdy, pokud by si jeho zboží někdo koupil.
„Musí to být nezisková záležitost,“ řekl Vystrčil. S myšlenkou souhlasí senátorka Veronika Vrecionová (ODS). „Už dlouho něco podobného zvažuji a určitě tuto iniciativu podpořím,“ říká. Proti není ani předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD), i když ještě se Zemanem o jeho plánu nemluvil. „Nebránil bych se tomu,“ uvedl. Stejně argumentoval i jeho stranický kolega Zdeněk Škromach. „Podpora regionů je určitě dobrá,“ uvedl.
O větší propagaci českého zboží se mluví už dlouho. Ministerstvo zemědělství například třetím rokem uděluje značku Regionální potravina. Výrobky také mohou získat logo Czech made.

Přílohy