Po sobotním reji masek přijde na řadu nová cyklostezka

11.08.2014

Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 2 | autor: Zuzana Dudášová


TELČ Po nádraží v renesanční Telči se v sobotu odpoledne procházely roztodivné masky. Akce propojila finišující festival Prázdniny v Telči s probíhajícím Parním létem.

To bude pokračovat i o příštím víkendu. Milovníky jízdy na kole i vlakem jistě potěší kulturně-sportovní setkání s názvem Kolo jede zase po železniční trase.

V neděli se jede do Fratres, Waldkirchenu a Dobersbergu

Hlavním cílem akce, která se bude konat v neděli 17. srpna, je výlet po nové česko-rakouské cyklostezce mezi Slavonicemi a Fratres. Okruh pak bude pokračovat přes Waldkirchen an der Thaya, Dobersberg, Reibers a Maříž zpět do Slavonic. Do jihočeského městečka mohou zájemci dojet klidně opět i historickým parním vlakem. Ten se vypraví z Telče o půl desáté ráno, případně z Dačic v 10.15. „Je možné také využít autobusové spojení na lince mezi Telčí a Raabsem, kdy autobus s cyklovlekem přijíždí do Slavonic ve 12.34,“ informují pořadatelé na webu Pokoleji.cz.
Nazpět se dá svézt opět vlakem taženým parní mašinou. Ze Slavonic bude vyrážet ve 13.30.
Ti, kteří si budou chtít projet na kole celý, zhruba osmadvacetikilometrový okruh, mohou pro cestu zpět využít cyklobus. „Ten odjíždí v 15.22 směrem na Telč. Další možností je pak vlak v 15.04,“ doporučili pořadatelé.
Podle předsedy svazku obcí Železnice Kostelec – Slavonice a senátora Miloše Vystrčila je nová cyklostezka součástí tří projektů, které se uskutečňují ve spolupráci s rakouskou stranou.
„Jeden projekt oživuje železnici z Kostelce přes Třešť a Telč do Slavonic. Jde v něm o to, aby se pravidelně konaly kulturní akce, například v rámci Parního léta. Druhý projekt je ta cyklostezka. A třetí pak autobusové spojení mezi Raabsem a Telčí,“ nastínil Vystrčil a dodal, že všechny tři projekty se dělají dohromady, protože jeden posiluje druhý.

Člověk je od sazí, mašina houká

Parní léto láká pravidelně stovky cestujících nebo zvědavců, kteří dorazí před příjezdem vlaku na nádraží. „My jsme tady na dovolené. Šli jsme se podívat, jak přijede parní vlak z Třeště. Obvykle s ním jezdíme, tentokrát ho jdeme jen přivítat,“ řekla v sobotu odpoledne MF DNES Vlaďka Matoušová.
Ta dorazila s manželem a jejich syny – dvouletým Kristiánem a Markem, který má 4,5 roku. „S manželem jsme na tyhle nostalgické vlaky zatížení. Klukům se taky moc líbí, jezdíme sem každý rok,“ doplnila Matoušová z Květnic u Úval ve Středočeském kraji.
„Já jsem na Parním létu potřetí. Letos jsme s rodinkou už jeli parním vlakem do Dačic i do Slavonic. Líbí se nám na tom, jak je člověk od sazí, jak stroj houká... Je to zkrátka něco jiného, než jet klasickým vlakem,“ řekl další z přítomných na telčském nádraží, Josef Urbánek. V sobotu odpoledne parním vlakem cestovala zhruba stovka pasažérů. Někteří se po příjezdu do Telče vydali prozkoumat kabinu strojvedoucího. Samozřejmě s jeho svolením. „Hodně lidí při takové prohlídce vlaku překvapí, že se jezdí opravdu na páru. Často si totiž myslí, že jen topíme,“ řekl s úsměvem strojvedoucí Václav Hakr.
Ve strojvedoucího kabině jezdí ve dvou. Včera měl Hakr „šichtu“ s kolegou Vladimírem Landou z České Třebové. Ten jindy dělá strojvedoucího, ale zde se ujal role topiče. „Na pravé straně jezdí strojvedoucí. A na levé je topič, který neustále přikládá,“ vysvětlil Hakr.
Mašina, kterou se lidé na telčském nádraží kochali, pochází z roku 1954. „Nebyla určená, aby táhla těžké vlaky. Zvládne dva vagony. Původně jezdila v cukrovaru v Němčicích nad Hanou,“ podotkl strojvedoucí.
Tomuto povolání se věnuje od roku 1975, jeho kolega dokonce o osm let déle. „Když si vzpomenu na mládí, tak tehdy byly jen parní mašiny. Všichni jsme tedy dělali na parních trakcích, jak se tomu říkalo,“ dodal Václav Hakr.

Přílohy