Příprava zákona o sociálním bydlení

10.09.2018

ČT 24 | 20:00 | Pořad: 90' ČT24


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Bavíme se o nových plánech vlády. Bavíme se částečně o zákonu o sociální bydlení. Nutno přiznat, že se o něm nebavíme poprvé. Protože už ho politici projednávají a připravují dlouhé roky. Zatím nejdále se dostal zmiňovaný minulý kabinet Bohuslava Sobotky. Ministryně Michaela Marksová dokázala poslat do sněmovny návrh této normy. Jenže poslanci zákon do konce volebního období nestihli schválit a tak spadl pod stůl. Letos v únoru ministryně práce Jaroslava Němcová z hnutí ANO oznámila, že na předloze začne znovu pracovat. A možná trochu logicky by na ni měla navázat také současná ministryně Jana Maláčová. Jenže příprava zákona o sociálním bydlení mezitím přišla do gesce rezortu pro místní rozvoj a jeho šéfka Klára Dostálová se rozhodla práce na zákoně zastavit a prosazuje vlastní řešení, což je program výstavba. V problematice sociálního bydlení a sociálního vyloučení ale už politici tápou mnohem dále. Už v roce 2007 ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková říkala, že je zapotřebí se situaci věnovat a vytvořit takové podmínky, které přesvědčí lidi z vyloučených oblastí, aby například posílali své děti do škol.

Džamila STEHLÍKOVÁ, tehdejší ministryně pro lidská práva /SZ/
--------------------
Je to velice důležité, získat motivované občany k tomu, aby změnili a navykli si na způsoby chování. Už nám vyrůstá generace, která nemá ty pozitivní vzory pracujících a úspěšných dospělých. Je velice vysoké riziko,
že zůstávají v té sociální pasti.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Sociální politiku řešil také nástupce Stehlíkové Kocáb, který se dostal do sporu s chomutovskou radnicí poté co se město rozhodlo strhávat exekuční platby neplatičům přímo z výplaty sociálních dávek. Podle tehdejšího ministra Kocába byl takový postup v rozporu se zákonem. Zákon o sociální bydlení potom připravoval také další šéf resortu pro lidská práva. Tedy ten, který zavítal také dnes nám, Jiří Dienstbier. Už v roce 2016 varoval před, že zákon nestihne projít legislativním procesem včas. Jeho slova se naplnila. O rok později, kdy už ministerstvo vedl další sociální demokrat Jan Chvojka. Mimochodem, zatím poslední ministr pro lidská práva. Ani jedna z vlád Andreje Babiše totiž tuto pozici neobsadila. A ještě shrnutí aktuálních snah o prosazení zákona. Před osmi lety první verzi představilo občanské sdružení majitelů domů. To bylo neúspěšné. Po přijetí zákona svolala Rada seniorů a prezident Zeman. Po neúspěšném pokusu Sobotkovy vlády zákon prosadit měla potom ještě snahu první Babišova vláda. Stávající už takovou snahu mít nebude. A na úplný závěr. Číslo 117 miliard korun. Právě tolik mohou zájemci o sociální bydlení čerpat z fondů EU. Každý projekt má podporu půl milionu korun. Strop je stanovený podlahovou plochou bytu a nesmí překročit 30 000 korun za metr čtvereční. Je tady stále s námi Jiří Dienstbier a do vysílání přišli také dva politici. Je tady s námi místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Hana Aulická Jírovcová, která reprezentuje KSČM. Přeju dobrý večer.

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Dobrý večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Kromě ní také senátor za občanské demokraty Miloš Vystrčil, který k nám přibude za malou chvíli. Tak v mezičase, prosím, paní Aulická-Jírovcová, to co jste dnes slyšela z úst premiéra. Byli to komunisté, kteří se sociální demokracií pomohli minule přerušit projednávání takové reformy sociálních dávek, jejich snížení. Abychom to nazývali úplně přesně. Jak se v tomto kontextu díváte na aktuální kroky? Zamezit jim, nebo nezamezovat?

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Já bych se nejdříve ohradil a k tomu, že jsme zamezili snížení dávek. Bylo to především s prodáváním zákon o sociální bydlení. My za KSČM, přestože dlouhodobě prosazujeme zákon o sociální bydlení, tak jsme viděli velké nedostatky. Jak se díváme na ten současný postoj vlády? Musím říci, že jsme o tom dnes hovořili nejen s dalšími politiky, ale také s občany. Jsem z Ústeckého kraje z Mostu. Hodnotili jsme to kladně, ale všichni jsme se shodli, že už není za pět minut 12, ale půl jedné. I když ta opatření, která dnes navrhli a která dnes dávali dohromady u kulatého stolu, tak musíme říci, že za Ústecký kraj a tak jako poslanci některá opatření žádáme už dva roky.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Zároveň jsme se doslechli, že nebude existovat zákon o sociální bydlení. Ten figuruje v programovém prohlášení vlády, které podpořila komunistická strana. Co s tím?

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Já vám rozumím, kam míříte. Musíme si uvědomit, že KSČM není v koalici. Jednorázově jsme podpořili vznik této vlády. Ale nevzdáváme se zákona o sociální bydlení. Ale zase musím hovořit za tu situaci, která v Ústeckém kraji eskaluje. My bychom chtěli tu situaci řešit okamžitě. Vidíme docela pozitivně, že vlastně tu gesci teď dostala pod sebe paní ministryně Dostálová za ministerstva pro místní rozvoj. A také vnímáme názory
těch měst a obcí, které jsou v Ústeckém kraji a ty se jasně postavily proti nějakému záměru, nebo tak jak byly předloženy ty záměry zákona o sociální bydlení. Spíše to chtěli řešit trochu jinak.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jak to konkrétně řešit? Mostecka je teď velká diskuze v médiích o tom, že téma komunálních voleb je odsouvání určité skupiny lidí mimo hranice města. Byť to prosazuje jedna strana a ta diskuze se kolem jedné strany vedla. Kdyby to nebyla důležitá agenda, tak se to neprobírá. Takový by měl být ten názor? Nebo jaký?

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Určitě ne. Nemohu se ztotožnit s názory určité politické strany, která tady kandiduje. Ale ta situace v Mostě, tak letošní léto nám to ukázalo ve velkém. Ta situace je fatální. Je velký problém. Jako politici to samozřejmě chceme řešit a je na nás také velký tlak, že to chceme řešit okamžitě. Hovořili jste tady o projektu výstavby. Je to sice krásné. Já si myslím, že ten projekt by si mohli vzít také jiná města, jako je Praha, Brno a další. Ale my třeba v Ústeckém kraji ani nepotřebujeme tu výstavbu. My potřebujeme dostat ten bytový fond zpět, nebo alespoň nějakou část zpět pod město. Ano, v minulosti vlády na úrovni obcí a měst rozprodali bytový fond. To je velký problém. I se zavedením doplatku na bydlení začali ty velké problémy. Otevřeně říkám, že to je záměrné. Máme velké záměrné sestěhování z jiných krajů, především z Prahy a Středočeského kraje. Co bych zdůraznila, že ti vlastníci těch bytů, kteří dnes jsou, což bylo zmíněno také v reportáži, že jsou mezi nimi také asistenti politiků atd. Tak oni ani většinou nejsou z Ústeckého kraje. Ale jsou ze Středočeského kraje, z Moravy, z Ukrajiny. Jsou to bílé koně. Nedovedeme na ně najít nějaké dopady.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
To říkal přímo premiér. Pane Dienstbiere, nevyznám se myšlenky, kterou prosazuje jedno politické hnutí. Možná ta tendence rychlého řešení. Rychlého se řekněme zbavení části obyvatel, která leckomu může přijít jiná, závadná, nepřizpůsobivá. Je to vidět na tendencích některých měst. Jak se tato agenda vzala? Je to tím neřešením?

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
Docela chápu některé obce, že jsou ze situace zoufale. Protože efektivní nástroje doopravdy v rukou nemají. Potom se v parlamentu schválí takový nesmysl, jako je opatření obecné povahy, které k ničemu nepřispěje. A používá se jako nástroj na vytlačování a vytěsňování těch lidí. Ale ti lidé někam půjdou. Například ze středních Čech do Ústeckého kraje. To znamená, že to je pouze přesouvání problému. Pokud se s těmi lidmi nebude pracovat a nepřistoupí se systémově k zavedení sociální bydlení, tak souhlasím s tím, že by obce a veřejný sektor měli mít dostatečné kapacity a bytový fond k tomu, aby to mohly řešit. Lze to řešit samozřejmě také nasmlouváním od soukromých vlastníků, s čímž ten návrh zákona o sociálním bydlení také počítal. Není doopravdy zapotřebí všude stavět. V severních Čechách je často nadbytek volných bytů, které chátrají a v zásadě je problém spíše co s nimi. Takže to je místo od místa jiné. Doopravdy to nevyřeší ani dotace. To co říkal pan Ripka. Z těch dvou miliard půjde pouze pětina na výstavbu sociálních bytů. Čtyři pětiny půjdou na jiný účel. Takže zatím bez schválení zákona o sociální bydlení to nevidím jako řešitelné. Samozřejmě systém může postupně nabíhat, ale už by měl začít. Pořád se to řešení odkládá.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Rozumím. Ale jinými slovy, je to spíše pochopitelné, že v rámci jednoho lidského života už třeba pro některé subjektivně je načase, aby se s tím něco začala dělat.

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
Je už doopravdy pozdě. Mělo se něco udát mnohem dříve.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Miloš Vystrčil za ODS je tady s námi také. Mě by zajímala vaše interpretace. Samozřejmě přeji dobrý večer. Interpretace toho, co jste dnes slyšel od představitelů vlády. Je to krok správným směrem? Čistě investice a obce si s tím nejlépe poradí. Žádný zásah státu není zapotřebí?

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
Dobrý večer z Jihlavy. Já za sebe musím říci, že zejména je potřeba zopakovat, že současná vláda ten problém zdědila od vlády minulé, kde také sociální demokracie a hnutí ANO zasedali. Je škod, že jsme se nikam od té doby nepohnuly. Pokud se mě ptáte na řešení, tak jsem přesvědčen o tom, že skutečně bez domluvy s obcemi i na společném postupu, jak řekněme pomoci těm nepřizpůsobivým a jakým způsobem dosáhnout toho, aby nedocházelo k tomu byznysu s chudobou, tak se ten problém vyřešit nedá. Nakonec na tom ztroskotala ta koncepce sociálního bydlení, která byla připravena minulou vládou. Kde se těm obcím direktivně nařizovalo,podle toho kolik mají obyvatel, tak musí postavit sociálních bytů. To smysl, že byla špatně. Jediná věc, která platí stoprocentně je to, že ten kdo nejlépe ví, jaké zapotřebí ve které oblasti těm nepřizpůsobivým, nebo těm lidem, kteří mají problémy s bydlením pomoci, jsou právě obce. V tomto směru nelze začít jinak, než tak, že celý ten koncept a případně také zákon se postaví na spolupráci s obcemi.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Na druhou stranu to byli právě obce, které často svůj bytový fond zprivatizovali. A potom měli problémy s tím, že žádné byty poskytnout nemohou. To už je ale záležitost, která je starší, než ta minulá vláda.

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
To je pravda. Ale to neznamená, že ty samé obce by nebyly ochotny dnes ten problém řešit, pokud by byly vhodným způsobem obdivovány. Zejména co jsem já měl na mysli je, že se nelze obejít bez těch znalostí toho místního prostředí. To nemá nikdo jiný než ty obce. Ten stát nemůže nějakými agenturami nebo někým jiným tam přijít a říkat, u vás tímto způsobem chceme řešit nějaké vyloučené lokality, aniž by se s těmi obcemi poradil. To potom dopadne jako v Chomutově, nebo jinde. To opravdu není možné. Na tom vlastně stojí ta hlavní zásada, jak ten problém vyřešit. Že se bude spoluprací s těmi obcemi a s těmi lidmi, kteří jsou známí situace.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jiří Dienstbier se hlásil.

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
Já jsem se chtěl trochu ohradit proti tomu, že obce byly k něčemu nuceny. Ten zákon se připravoval dlouho. Diskutovali se různé varianty. To co bylo předloženo těch finálních fází legislativního procesu, tak to obce k čemu ničemu nenutila. Když přijali ty podmínky a rozhodli se vstoupit do systému sociálního bydlení podle návrhu, tak budou muset plnit podmínky, ale také dostanou podporu. To, že tam se měly poskytovat platby obcím, které by jim umožnily jak stavět dlouhodobě, nikoliv jednorázově. Vyrovnávaly by jim náklady, které by s tím sociálním bydlením měli. Ale žádná obec v těch finálních verzích návrhu nebyla nucena k tomu. Aby něco takového podstupovala. Takže to byla nabídka těm, kteří chtějí. S tím, že stát ještě řešil problém tam, kde ty obce samozřejmě nechtěly.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Vystrčile?

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
Já budu reagovat. Já jsem nemluvil o návrh zákona. Já jsem mluvil o koncepci schválené. V té koncepci stojí, že tam byl vyslovený předpoklad, že obce budou nuceny stavět sociální byty podle počtu obyvatel. Že takovým způsobem se bude problém řešit. Zdali to potom v tom vládním návrhu zákona, který nepřešel, protože se proti němu postavilo hnutí ANO a KDU-ČSL, tak to se omlouvám. Já jsem studoval tu koncepci. Byl jsem na setkání s obcemi, kde si starostové stěžovali na to, že tento způsob nepovede k tom, aby byl problém vyřešen.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, pravda je taková, že to už se ale bavíme opravdu v čase minulém, protože zdá se, že i ze slov premiéra...

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
Ano.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ze slov premiéra vyplývá, že nic takového jako zákon o sociálním bydlení teď nebude. Teď k jinému opatření, které tady zaznělo. Mapa nájemného. Neexistuje vlastně jasně stanovená výše, kterou kdo může a má a je správné, aby platil v tom kterém domě a v tom kterém bytě a ubytovně. Paní Aulická-Jírovcová. mají tyto informace třeba obce? Je to to, čím by obce mohly pomoci? Je to namístě? Pokud ano, jak je možné, že to není stát, který tyto informace od obcí nemá?

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Já musím říci, že obce tyto údaje mají. Stát ty údaje má také. Jak řekla paní ministryně Dostálová, která to potvrdila. Tak oni vlastně vypracovali tu cenovou mapu. Ale nepracovali s ní dále. Nevím, jak to dále řešili. Komunikace s ministerstvem práce a sociálních věcí. Každopádně spíš je tady otázka, což se budeme bavit teď v budoucnu při přípravě té legislativy. Jaká výše by tam měla být. To znamená podle výše obecního nájemního v místě obvyklém, nebo se toho bojí. To už jsem zaznamenala také v rámci diskuze, že se bojí, že by to bylo příliš nízké a ty dopady by mohly být opravdu velké. Na tu situaci. To jsou věci, které opravdu musíme diskutovat. A které nejsou jednoduché. Za Ústecký kraj musím říci, že já osobně bych to viděla, aby to bylo nájemné obecní v místě obvyklém.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Rozumím. Dovedu si představit tu argumentaci, že by leckdo argumentoval tím, že nájemné si každý vlastník může nastavit jaké chce.

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Ne, ne, ne. Pokud se bavíme o obcích. Obce by byly ty, které by určovaly
tu výši těch dávek vyplacených. Protože samozřejmě vnímáme, že situace v každé obci nebo ve městě je jiná. Ale to je ten problém, proč to sestěhovávání je v Ústeckém kraji a tam má největší dopad. Pouze bych řekla panu senátorovi Dienstbierovi, že ty lidi, kteří mají problémy v rámci
sociálních dávek, tak už je v kraji máme. Už dlouhodobě. Takže ten záměr je tam velký. V rámci zákona o sociální bydlení, tak sice odpadla povinnost, ale každopádně toho vstupoval stát, že by určoval podle analýzy, že by tam dával ty byty, aniž by s tím obce souhlasily. To byl ten problém.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Hana Aulická Jírovcová z KSČM byla s námi v Devadesátce. Mockrát díky a přejeme hezký večer. Na shledanou.

Hana AULICKÁ JÍROVCOVÁ, poslankyně /KSČM/
--------------------
Hezký večer i vám.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Vystrčile, prosím ještě váš názor. Informace, které stát má k dispozici od obcí. Jsou na dostačující úrovni, nebo nikoliv? Mapa nájemného, to se zdá jako obvyklá a snadno zjistitelná věc.

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
Já bych chtěl obecně říci,  že dnes paní ministryně Maláčová
a pan premiér Babiš přišli s nějakými 15 opatřeními, které je zapotřebí udělat, abychom řešili problém obchodování s chudobou a nepřizpůsobivých. Jak pan Dienstbier říkal, všechny ty věci byly zmapovány za minulé vlády a je to obecně známé. Přišel někdo, kdo zopakoval problémy co máme včetně nájemného, kontroly hygienických podmínek atd. To všechno už dávno víme. Dnes někdo místo toho, aby udělal další krok dopředu, tak řekl, že nebude zákon o sociální bydlení. Tento krok měl něco znamenat a něco řešit. Zároveň zopakoval to, co už všichni víme. Udává to jako nový velký objev. My přitom všichni víme, že Amerika už existuje. Není zapotřebí ty věci znovu opakovat, ale hodí se to, protože je před volbami a vypadá to, jakoby někdo něco dělal. Ale přitom nic nedělá. Pouze zopakoval věci, které už jsou všeobecně známé. To je můj pocit z té debaty.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Říká Miloš Vystrčil, senátor za občanské demokraty. Také vám, pane senátore, mockrát díky, že jste byl s námi. Na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, člen výboru pro územní rozvoj, Senát /ODS/
--------------------
Děkuju, děkuju, dobrou noc.


Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Dienstbiere, možná ještě na závěr poslední věc. Bavíme se tady o legislativě a o změnách v dotacích. Ale možná nejdůležitější věc. Pokud se na tom shodneme. Důvěra v tom, že vůbec lidé, ke kterým by mělo směřovat něco podobného, tak mohou začít lepší život. Mě by zajímalo, zdali v tomto byl učiněn nějaký pokrok. Jestli je ta debata účelná. Jde o tu legislativní úroveň.

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě všechna ta opatření, jak jsou dlouhodobě identifikována, tak mají vést k tomu, aby lidé žili lépe. To samozřejmě jak ti, kteří jsou v nějakých sociálních problémech, tak lidé v jejich okolí. Pokud se ten problém nezvládá, tak často samozřejmě ti lidé, kteří jsou sociálně na tom dně, tak často doopravdy způsobují problémy. Také ve svém okolí. Takže pomoci to má úplně všem. Nicméně tady zatím doopravdy chybí ta klíčová věc. Ten celý komplexní systém sociálního bydlení, který zřejmě premiér ani v tuto chvíli nechce. A ta opatření ostatní nejsou špatná. Ale nejsou dostatečná proto, aby se ten problém řešil. A ještě možná jednu poznámku k tomu co tady zaznělo, co se nelíbilo třeba paní Aulické na tom minulém návrhu. Když jsem říkal, že tam obce neměly povinnost. Měli pouze možnost vstoupit do toho systému. Stát musí garantovat to, že bude problém bydlení vyřešen v těch obcích, které nechtějí nic dělat. Také jejich občané musí mít naději, že se k něčemu dostanou. A proto tam samozřejmě bylo to řešení ve spolupráci s obcí. To je také zapotřebí nastavit.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jiří Dienstbier byl hostem Devadesátky. Ale jak je vidět, tak debata o sociálním bydlení dneškem rozhodně neskončila. Mockrát díky, pane senátore.

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
To určitě ne, děkuji za pozvání.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Jiří DIENTSBIER, senátor /ČSSD/
--------------------
Na shledanou.

Přílohy