Silničáři upraví značky a tabule na nebezpečné křižovatce Kasárna

01.12.2014

Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 2 | autor: Tomáš Blažek, Martin Vokáč


Bezpečnostní inspektoři podrobili auditu takzvanou křižovatku smrti. Na základě jejich šetření dojde na křížení dvou silnic první třídy u Markvartic k úpravám ve značení.


MARKVARTICE Kasárna u Markvartic, silniční křížení zvané křižovatka smrti, se zřejmě dočká změn na svislém dopravním značení. Velké cedule na silnici 23 od Markvartic a obce Hory se změní. Rychlost omezující značky na hlavní silnici 38 mezi Hladovem a Želetavou budou posunuty do jiné vzdálenosti od křížení. „Úpravy by mohly být hotovy snad do 14 dnů,“ řekla Marie Tesařová z jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic.
Bezpečnostní inspektoři nebezpečnou křižovatku podrobili auditu, jehož výsledkem je soubor změn, které by mohly křižovatku udělat méně rizikovou. „Inspektoři posuzovali psychologii řidiče, co odkud může v křižovatce vidět a jak rychle na to může reagovat. Z toho vyplynuly posuny značek a grafické úpravy velkoplošných desek, kde bude více zdůrazněno, která silnice je hlavní a která vedlejší. Budou doplněny o další symboly,“ upřesnila Tesařová.
V budoucnu se upraví povrch Nyní je na křižovatce maximální povolená rychlost na hlavní silnici sedmdesát kilometrů v hodině, to se měnit nebude. Další změny ale ve výhledu jsou. „Mluvilo se i o další možné inovaci, že by se křižovatka značila jako zastavěné území, uvažuje se i o změně vodorovného značení, včetně doplnění barevného výstražného značení na vozovku. Ale to až v další fázi. Zřejmě bychom to dělali v rámci opravy povrchu v úseku mezi Hladovem a Želetavou, kterou chystáme na rok 2016,“ nastínila Tesařová.
Samotní silničáři nejsou jediní, kdo pracuje na změnách kasárenské křižovatky. Telčský senátor Miloš Vystrčil (ODS) se ve spolupráci s obcí Markvartice snaží přesvědčit ministra dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury, aby penězi podpořili vylepšení nočního osvětlení všech ramen křižovatky. To stávající platí Markvartice, které ale na jeho vylepšení nemají peníze. „Osvětlení ale musí být uděláno dobře, protože špatně zvolené osvětlení může za mlhy přehlednost křižovatky naopak ještě zhoršit,“ řekl Vystrčil.
„Doufejme, že se nám na osvětlení podaří peníze získat,“ věří markvartický starosta Josef Nedvěd. Podle něj by nejlepším a trvalým řešením byla přestavba na okružní křižovatku. „Už se podařilo předjednat prodeje pozemků,“ prozradil Nedvěd. „Nezavrhujeme uvažovaný kruhový objezd, ale to je běh na dlouhou trať a my si myslíme, že je třeba s tím udělat něco co nejdříve,“ dodal Vystrčil.
Třiadvacítka opět prioritou Další možnou změnou může v budoucnu být vytvoření zeleného pásu mezi jízdními pruhy v křižovatce na hlavní silnici a instalace radarového měření rychlosti. „Obojí by mělo donutit řidiče, aby při průjezdu křižovatkou zpomalili. Následky srážek by pak byly menší,“ podotkl Vystrčil. Snížením rychlosti by také řidiči na hlavní silnici umožnili křižovatkou bezpečněji projet řidičům z vedlejší, kteří musí zastavit na stopce.
Ochotu státu investovat nejen do kasárenské křižovatky, ale i do dalších míst na silnici 23 by také mohlo pomoci memorandum, které na sklonku léta v Třebíči podepsali starostové obcí na silnici a hejtmani tří krajů. „Máme informaci, že stát opět zařadil tuto silnici mezi prioritní trasy východozápadního propojení jižně od dálnice D1. Tím by se šance na investice do této silnice zvýšila,“ řekl třebíčský místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč).

Přílohy