Společná výzva SPOV a SMS starostům: Oslovme senátory. Máme šanci prosadit oprávněný podíl obcí z výběru DPH

01.12.2015

Předsedové SMS ČR a SPOV ČR se společně obrátili na starosty s naléhavou výzvou, aby oslovili senátory, kteří budou projednávat vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Podle ní se má zvýšit podíl krajů na sdílené dani z přidané hodnoty, ale na posílení rozpočtů obcí a měst z DPH novela nepamatuje. Senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí doporučil, aby vládní návrh senátoři vrátili poslancům se změnou, která přiznává obcím a městům rovněž zvýšený podíl z výběru DPH a to od roku 2017.


Vážené paní starostky, Vážení pánové starostové, Milí přátelé samospráv,

dovolte nám se na Vás takto netradičně obrátit společně jmé- nem obou organizací, které zastupují zájmy obcí a měst v regionech – SMS ČR a SPOV ČR, a to s naléhavou výzvou.

Jak jistě víte, Senát v současnosti projednává vládní návrh novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (RUD). Podle této vládní předlohy se má zvýšit podíl krajů na sdílené dani z přidané hodnoty, ale na posílení rozpočtů obcí a měst z DPH novela nepamatuje. V této podobě také návrh zákona schválili poslanci před měsícem.

Senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí tuto vládní předlohu projednal a doporučil senátorům, aby vládní návrh vrátili poslancům se změnou, která přiznává obcím a městům rovněž zvýšený podíl z výběru DPH. Konkrétně senátoři tohoto výboru navrhli, aby od r. 2017 podíl obcí ze současných 20,83% byl zvýšen na 21,4%, což znamená zvýšení cca o 2 mld. Kč, a od r. 2018 podíl obcí a měst byl navýšen na 23,58%, což má přinést obcím od r. 2018 dokonce o 7 mld. Kč víc z výběru DPH.

Plénum Senátu má uvedený návrh posoudit na svém jednání 2. prosince, a pokud návrh svého senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí schválí, příp. schválí jiný návrh, přiznávající zvýšený podíl z výběru DPH i pro obecní samosprávy, budou o vládní předloze znovu hlasovat poslanci. Musíme připomenout, že v poslanecké sněmovně neprošel návrh příznivý pro obce jen o několik málo (5) hlasů.

Vážení přátelé,

chceme poděkovat senátnímu výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí za tento pro obce vstřícný návrh a sdělit vám, že obě organizace – SMS ČR a SPOV ČR podporují tento návrh. Chceme zdůraznit, že právě horní komoru Parlamentu ČR – Senátu pokládáme za ochránce samospráv v legislativním procesu, kdy mandát senátorů je ustanovován přímo v regionech na nikoli stranických kandidátkách, ale na čistě osobním základě. Dovolte nás požádat vás o podporu shora popsanému návrhu senátního výboru, kterou můžete vyjádřit oslovením Vaší senátorky / Vašeho senátora s žádostí o jeho podporu při hlavním senátním hlasování na plenárním zasedání 2. 12. 2015, nejlépe osobní schůzkou či alespoň oslovením emailem či dopisem.

Jsme Vám vděčni za aktivitu v této věci, protože téma posílení rozpočtů obcí a měst je právě v této době naléhavé, když si uvědomíme, kolik veřejných potřeb samospráv nebude možno financovat z evropských fondů v tomto období. Je nutno závěrem taky vyzdvihnout, že pokud by byla tato změna rozpočtového určení daní schválena, znamenalo by to, že by obcím a městům od r. 2018 bylo přidáno na obyvatele v průměru 500 – 600 Kč velké většině obcí. Je tedy za co bojovat.

S úctou

JUDr. Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, poslanec Evropského parlamentu

Mgr. Eduard Kavala, předseda SPOV ČR, starosta obce Bělotín

 

Návrh senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí na změnu zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (výtah)

 

Pozměňovací návrhy senátorů Miloše Vystrčila a Zbyňka Linharta

k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, (Senátní tisk č. 149)

  1. V § 3 odst. 1 písmeno b) zní: „b) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,“.
  2. V § 4 odst. 1 písmeno b) zní: „b) podíl na 21,4 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,“.
  3. V § 4 odst. 1 písmeno b) zní: „b) podíl na 23,58 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,“.“

Z odůvodnění:

Předložený návrh tak zohledňuje fakt, že úprava podílů obcí i krajů také souvisela s potřebou financování II. pilíře důchodového systému, která je navrhován současnou vládou ke zrušení. Navíc obce ve většině svých výdajů vystupují jako koneční spotřebitelé, kteří DPH skutečně platí, proto se zvýšení sazby promítlo rovněž na straně výdajů. Vzhledem k tomu, že procentní podíly obcí jsou v souhrnu vyšší než je tomu u krajů, pozměňovací návrh jednak posouvá změnu v navýšení podílu s účinností od 1. 1. 2017 a s plným sjednocením podílů počítá od 1. 1. 2018. Děje se tak právě z těch důvodů, aby se na tuto změnu mohl státní rozpočet připravit. Vycházíme-li z celostátního inkasa roku 2014, pak se dopad návrhu do státního rozpočtu v prvním roce odhaduje maximálně na 2,0 mld. Kč, v letech dalších pak meziročně na dalších cca 7,0 mld. Kč.

Zde je nutné zdůraznit, že se nejedná o prostředky, které by plynuly mimo sektor vládních institucí, naopak přispějí k vytvoření investičních zdrojů obcí, čímž pomohou utlumit výpadek způsobený například i pozměněným zaměřením evropských dotačních programů v období 2014–2020.

Výše uvedené efekty by mohly být posíleny předpokládaným hospodářským růstem podporovaným také konečnou spotřebou domácností. Naopak stanovení druhé snížené sazby DPH přínos pro obce může tlumit.

Přílohy