Z Telče do Rakouska: nově pojede autobus, kamiony s otazníkem

07.06.2011

Jihlavské listy, strana 2, Aktuality (Jan Mazanec)


Zmizí přetížené kamiony ze silnice z Kostelce do Rakouska?
Politici řeší i další typy dopravy: místo železnice cyklostezku a autobus.

Od doby, kdy Jihočeský kraj povolil jezdit nákladní dopravě přes přechod Slavonice - Fratres, se mezi Kostelcem a hranicemi rapidně zvýšil provoz. „Jednou z možností je zákaz kamionů, ale tím by se ztížil rozvoj regionu. Ideální by bylo povolit průjezd jen těm, kteří mají na trase cíl,“ uvádí senátor Miloš Vystrčil (ODS), který se v jednáních angažuje.
Shoduje se v tom s telčským starostou Romanem Fabešem. „Rakušané to řeší tím, že dopravci mají deklarované cílové stanice. U nás věříme, že ministerstvo dopravy bude iniciovat podmínku, aby tranzity jezdily jen po silnicích 1. třídy a dálnicích,“ říká Fabeš s tím, že problém je i v přetěžování silnice. Běžnou praxí je podle něj, že náklad ze dvou kamionů v Rakousku se na hranicích přeloží na jediný.
To by se dle senátora Vystrčila dalo vyřešit zavedením vážení kamionů a opravou silnice, dotovanou z přeshraničního operačního programu – tam by ale příprava trvala nejméně dva roky. Kraj se na vážení podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla (ČSSD) připravuje.
„Zatím nejsou směrnice, ale máme připravené výběrové řízení na služby vážení,“ říká Joukl s tím, že instalaci váhy by zaplatila soukromá firma a kraj by s ní participoval na výběru pokut. Jedna napevno instalovaná silniční váha by s úpravou silnice vyšla na čtyři až šest milionů. Podle Joukla by kraj potřeboval v budoucnu takových vah 30 až 50.

Za pět eur k sousedům

O prázdninách by mohla začít mezi Telčí a rakouským Zwettlem jezdit pravidelná autobusová linka se zastávkami ve větších obcích. Jízdné mezi konečnými stanicemi má být pět eur. „Měla by jezdit celoročně, v pátek, sobotu a neděli, třikrát denně tam a zpět,“ zmínil senátor Vystrčil.
Autobus s nosičem na kola bude provozovat společnost vlastněná krajem Dolní Rakousko a podle Vystrčila chtějí Rakušané linku spustit, i když na ni nedostanou dotaci. Kraj tvrdí, že čeští dopravci o tuto trasu zájem neměli. Telčský starosta Fabeš počin vítá, jen doplňuje, že by se všechny typy dopravy měly doplňovat, ne si konkurovat. Zřejmě i proto se uvažuje, že po odstoupení Dolního Rakouska od podpory vlakového spojení Slavonice – Fratres by se na náspu někdejší železnice měla nově objevit cyklostezka.

***

Nevyužívají peníze na bezpečnost

* Kraj se i ve světle obav starostů z nárůstu dopravy diví, proč víc nevyužili grant Bezpečná silnice. „Objem byl pět milionů, ale zažádalo si jen 11 obcí, celkem jsou schváleny žádosti za 650 tisíc,“ uvedl náměstek Joukl s tím, že se snad zájem zvýší, pokud kraj grant vypíše znovu. Obec si může zažádat nejvíce o 150 tisíc, 50 % má uhradit sama. Jedním z úspěšných žadatelů je Velký Beranov. „Chceme nasvítit a nově natřít tři přechody, na ten u školy možná zbude i větší úprava,“ řekl jeho starosta Bohumil Kříž. Jihlava hodlá upravit přechody pro chodce na ulicích Žižkova a Jiráskova.

O autorovi| Jan Mazanec, Region

Přílohy