Zastávky osiří. Nepojede 223 autobusů

09.03.2011

Mladá fronta DNES, strana 1, Vysočina (red)


Krajští radní včera jednali o rušení mnohých ztrátových spojů. K velké změně jízdních řádů by mělo dojít 12. června. Ve kterých obcích přijdou obyvatelé o nevytížené autobusy? To radní neřekli.

VYSOČINA K 12. červnu chce kraj Vysočina zrušit přes dvě stovky autobusových spojů, kterými lidé cestují ve všedních dnech.

Jde o spoje, které jsou pro kraj nejvíc ztrátové a tvoří přibližně pět procent z celkového objemu regionálních autobusů, které dotuje. Pokud návrh schválí i zastupitelstvo, bude po Vysočině jezdit o 223 spojů méně.

„Spoje, kterými jezdíme do práce do Svratky, bývají plné. Ty asi nezruší. Všichni ale nemají auto. Autobusy by měly být zachovány, i když jimi jezdí méně lidí,“ řekla cestující Hana Uhrová ze Žďárska.

„Spoje jsme se rozhodli vyřadit po prověrce, která ukázala, že právě ony jsou nejztrátovější. Na druhou stranu si myslím, že prověrka byla ještě dost mírná. Nechceme ale docílit vysídlování venkova, lidé musejí mít šanci dostat se do práce,“ uvedl k avizovaným změnám jízdního řádu náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD).

Podle Joukla se radní snažili dohodnout se starosty obcí, kterých se změna dotkne. Často prý starostové sami uznali, že spoji jezdí velmi málo cestujících.

„Nakonec jsme jednali s obcemi o 260 autobusových spojích, u nichž byla ztráta nejvyšší. V některých případech jsme námitky samospráv akceptovali, v jiných případech se kraj s obcemi dohodl na společném financování. Do dnešního dne jsem dostal pouze jedno negativní stanovisko ohledně chystané změny jízdních řádů,“ doplnil Libor Joukl.

Kraj Vysočina doplácí na ztrátu v dopravní obslužnosti asi 580 milionů ročně, na autobusovou připadá 286 milionů korun, zbytek jde na konto železnic.

Nikdo neví, kde spoje zruší

Jako poradní orgán funguje na kraji mimo jiné dopravní komise. Její členové však včera o rušení spojů nic nevěděli. Ani to, jakých obcí se opatření dotkne.

„Na posledních jednáních dopravní komise kraje se změna dopravní obslužnosti neprojednávala,“ řekl člen dopravní komise a starosta Brtnice Stanislav Jirků (ODS).

Podobné vyjádření pronesl i Václav Kodet, také člen komise a bývalý náměstek hejtmana pro dopravu, za éry hejtmana Miloše Vystrčila (ODS).

„O rušení spojů může rozhodnout vedení kraje i bez nás. Za našeho vedení by se to nestalo. Diskusi bych vedl v poradních orgánech rady kraje,“ řekl lidovec Kodet.

„Nevím, jakých obcích se rušení dotkne. Na komisi jsme téma jízdních řádů probírali, ale zatím jen zevrubně,“ byl včera překvapen předseda krajské dopravní komise a Jouklův kolega z ČSSD Vladimír Černý. Je starostou Rouchovan na Třebíčsku. „Je to tvrdá realita, že do menších obcí spoje jezdí už jen ve všední dny,“ doplnil Černý.

Chápe, že provozovat spoje, kterými jezdí jen jeden nebo dva lidé, není efektivní. „Mohou ale být obce, které spoje pro své obyvatele budou chtít podporovat,“ řekl Černý.

» Pokračování na str. B3

 

» Pokračování ze str. B1

Zástupci největšího dopravce na Vysočině ICOM transport o rušení spojů včera nic nevěděli. „S krajskými radními jsme na toto téma zatím nejednali. Je to pro nás nová informace a čekáme, že kraj oznámí, jaké spoje chce rušit,“ uvedl mluvčí společnosti Petr Palovčík.

Radní kraje pořádali informativní schůzky se starosty.

Například v Řehořově jsou zdvojené dva spoje, kdy ve stejnou dobu jedou dva autobusy na Velké Meziříčí. Jeden z nich je ale školní.

Než by se jeden ze zdvojených spojů zrušil, nechá si kraj zřejmě udělat analýzu. Oficiálně však v obci ještě žádnou informaci o rušení nedostali. Řehořov spadá pod městys Kamenici. Podlemístní starostky Evy Jelenové se zrušení jednoho z dublovaných spojů lidí vůbec nedotkne. „Pokud by se měl jen zmíněný jeden spoj rušit, je nám to vcelku jedno,“ řekla Jelenová. „Udělali jsme maximum pro to, aby školní autobusy zastavovaly u školy, v tomto nám dopravce vyšel velice vstříc,“ pochvaluje si starostka Kamenice.

Včera přišla ještě další zpráva, která se týká autobusové dopravy. Ta je na rozdíl od rušení spojů dobrá. V jízdních řádech už jsou avizovány spoje vybavené plošinou pro vozíčkáře nebo maminky s kočárky.

Přílohy