Sdružování v politických stranách - vrácený k dopracování

06.12.2012

Praha, 2. schůze Senátu


Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2009 Sb., a zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vrácený Senátu Poslaneckou sněmovnou k dopracování (Tisk č. 449)

čas 13:05:16 - 13:14:43:

Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, milí kolegové, já jsem k tomuto zákonu už hovořil několikrát. Budu se také snažit býti stručný. Na úvod jenom připomenu, že když jsem k němu hovořil naposledy, tak jsem říkal, že se tady snažíme vyřešit kvadraturu kruhu, případně trisekci úhlu nebo duplikaci krychle, to znamená úlohy, které obecně jsou neřešitelné, a snažil jsem se přimět pana předkladatele k tomu, aby pojetí, které zvolil, nějakým způsobem změnil, což se nestalo.

Já tady jenom ve stručnosti připomenu takové tři věci, z nichž zejména tu třetí v podstatě považuji za neřešitelnou. A zdá se mi, že pokud tento zákon bude nakonec přijat, dopadne to tak, že zase ti poctiví, kteří se snaží volební kampaň dělat férově, na to doplatí.

Moje první připomínka je věcná a ta by se snad odstranit možná i dala, a to je, že pokud si pořádně návrh tohoto zákona přečteme, tak se z něho vlastně dozvíme, že v komunálních volbách, kde také existují nezávislí kandidáti a sdružení nezávislých kandidátů, tito lidé nesmějí mít vůbec žádné výdaje na volební kampaň. Opakuji: Tito lidé vůbec nesmějí mít žádné výdaje na volební kampaň!

Vycházím z toho, že v § 17a zákona o sdružování politických stran je napsáno v bodě 5, že výdaje na volební kampaň ve prospěch nebo v neprospěch stran, hnutí a jejich kandidátů smějí vynakládat pouze strany, hnutí a jejich kandidáti a dále nezávislí kandidáti, jde-li o volby do Senátu, přičemž v tomto zákoně, což je zákon o sdružování politických stran, se těmi výdaji na volební kampaň myslí i výdaje na komunální volby. A jak asi víme, tak v komunálních volbách jsou také nezávislí kandidáti a také sdružení nezávislých kandidátů. A ti by podle § 17a odst. 5 vlastně nesměli mít žádné výdaje na volební kampaň, protože tam nejsou jmenováni, nejsou ani hnutím, ani stranou, ani nezávislým kandidátem, který kandiduje do Senátu.

To je tedy první věc, kterou tento zákon, pokud by byl přijat v této podobě, způsobuje, že vlastně v komunálních volbách nezávislí kandidáti nesmějí mít žádné výdaje na volební kampaň.

Druhá věc, kterou tento zákon způsobuje, je neuvěřitelná byrokratizace. Když se podíváme na doprovodné zákony, které se také mají měnit, což jsou zákony o volbách do Poslanecké sněmovny, do Evropského parlamentu nebo do krajských zastupitelstev, tak zjistíte, že kandidát, který hodlá vynakládat výdaje na volební kampaň, pokud hodlá, jen hodlá, zřídí zvláštní účet u peněžního ústavu, na kterém budou vedeny jednotlivé příjmy a výdaje na volební kampaň. To znamená, že jestliže jenom hodláte, ani to ještě nevíte, tak byste měli zřídit účet na volební kampaň, pokud kandidujete v krajských, parlamentních nebo evropských volbách.

Další povinnost, kterou vám tento zákon potom přikazuje, je, že kandidát předloží do 60 dnů po ukončení voleb kontrolnímu výboru Poslanecké sněmovny zprávu o skutečných výdajích na volební kampaň, která zahrnuje i úplný výpis z účtu, podle odst. 1 účetní doklady hotovostních výdajů, podle odst. 3 ve výpisu z účtu podle věty první musí být před jeho zahrnutím do zprávy anonymizovány osobní údaje fyzických osob.

Když to dáme dohromady a podíváme se, jak to při volbách do PS nebo při volbách do zastupitelstev nebo při volbách do Evropského parlamentu vypadá a představíme si, že ti, co skutečně kandidují, předpokládají, že např. v nějakém okamžiku někde třeba koupí lízátko, které potom někomu darují, protože to bude ten výdaj, který udělají v rámci volební kampaně, tak samozřejmě by měli mít založený účet. Že na tomto účtu nebude žádný pohyb, to nevadí, ale budou mít založený účet.

Pro vaši informaci. V tom případě by dle údajů, které jsem si našel na našich webových stránkách www.volby.cz, tak v rámci posledních voleb do PS Parlamentu ČR kandidovalo 5022 kandidátů.

5022 založených účtů, 5022 podání kontrolnímu výboru PS. V případě krajských voleb je to 11304 kandidátů. Předpokládám, když kandiduji do krajských voleb, že hodlám, že budu mít aspoň jeden výdaj spojený s volební kampaní. Jak předpokládám nebo hodlám, že budu mít aspoň jeden výdaj, v tom okamžiku si musím založit účet, v tom okamžiku musím podat nějaký formulář kontrolnímu výboru PS. A v tom případě, pokud to všichni budou dělat férově, a to budou zejména ti poctiví, tak jich tam bude v rámci toho 11304, takže Poslanecká sněmovna a její kontrolní výbor, jen kdyby to měl přendat z jedné hromady na druhou, tak bude mít skutečně co dělat. Ale že by to kontroloval, o tom asi vůbec není možné ani uvažovat. Ale budeme to mít v tomto zákonu v rámci boje proti byrokracii.

Třetí věc, kterou nepovažuji za řešitelnou, je dobrovolnictví. S panem předkladatelem tohoto návrhu zákona jsme o tom měli už několik debat, ale já prostě nevidím možnost to řešit. Když se podíváte na § 17a odst. 5, tak tento § 17a odst. 5 říká, že výdaje na volební kampaň ve prospěch nebo neprospěch stran a hnutí a jejích kandidátů smějí vynakládat pouze – slovo p o u z e je důležité – strany, hnutí a jejich kandidáti, a dále nezávislí kandidáti, atd. To znamená, že nikdo jiný, než tyto subjekty, nesmějí mít výdaje na volební kampaň.

A teď nastává ta situace, kterou podle mne většina z nás, kteří jsme dělali volební kampaň hodně sami, dobře zná, že v nějakém okamžiku, v nějakém městě vás přijde podpořit známý herec, přijde na pódium a zazpívá tam nebo něco jiného řekne, a v tom okamžiku vlastně předvede jakési vystoupení. A v tom okamžiku, má to vystoupení nějakou hodnotu či nemá nějakou hodnotu? Jestli má nějakou hodnotu, mělo by být v tom okamžiku nějakým způsobem sanováno nějakým výdajem, který smí udělat jenom hnutí, strana nebo kandidát. Když nemá žádnou hodnotu, protože to je nějaký dar, tak zase, je to tedy dar, nebo co to vlastně je, co on tam udělal? A takhle bych to mohl rozvádět.

To podle mne není absolutně řešitelné. Jestliže řekneme, že vystoupení herce je dar a že to vlastně nebudeme započítávat, co potom, když někdo vytvoří a natiskne nějaké obrázky, např. svojí podobiznou a začne ji rozdávat, sám od sebe, protože pomáhá v rámci volební kampaně. Je to určitě dělání volební kampaně, potom to znamená, že by to měl být výdaj v rámci volební kampaně. Čí to je výdaj? Kdyby to byl můj výdaj, tak jediný, kdo může hradit výdaje na volební kampaň, je ten, kdo kandiduje nebo jeho strana nebo hnutí. To znamená, já bych to tomu člověku měl nějakým způsobem vynahradit. Jak to tedy mám udělat, když on za to nic nechce?

To je podle mne situace absolutně neřešitelná. A proto si myslím, že tento zákon jako takový není možné tímto způsobem postavit. V této věci se opakuji. Opakovaně je mi vysvětlováno, že tomu tak není a opakovaně jsem přesvědčen, že tomu tak je a že skutečně tohle to, co děláme, je pokus o kvadraturu kruhu.

Pak se v tomto zákoně vyskytují ještě nějaké další drobnosti a podrobnosti, s tím nebudu zdržovat. Jenom pro příklad uvedu jednu. V § 17 odst. 4 se říká, že v případě obchodních společností mají předkládat každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně účetní uzávěrky, a je tam i přehled o uzavřených smlouvách. Co to je přehled o uzavřených smlouvách? Bude se moci nahlížet do uzavřených smluv nebo nebude, nebo jak to celé bude?

Tolik k tomu. Byť vnímám, že Poslanecká sněmovna nevznesla žádné připomínky, tak za mne ty připomínky, které já jsem říkal, zůstávají. Považuji je za nedořešené, v některých případech za neřešitelné, a velmi bych přivítal, pokud dojde k nějakému dopracování, aby spíše než dopracování došlo k přepracování, protože by to potom mohlo dopadnout konečně tak, že ten zákon bude i v praxi použitelný. Děkuji za pozornost.

Přílohy