Zprávy ze Senátu: Petice a jejich projednávání

17.03.2011

Na březnové schůzi projednával Senát kromě jiného i Petici proti zastavení výstavby silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, kterou podepsalo více než 28 tisíc občanů. Vznik petice zorganizovalo Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. V souladu s petičním zákonem a jednacím řádem Senátu byla petice v Senátu projednána a většinově podpořena.


Na březnové schůzi projednával Senát kromě jiného i Petici proti zastavení výstavby silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, kterou podepsalo více než 28 tisíc občanů. Vznik petice zorganizovalo Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. V souladu s petičním zákonem a jednacím řádem Senátu byla petice v Senátu projednána a většinově podpořena.

V rámci debaty o dopravních problémech Opavska a Ostravska jsem si několikrát uvědomil, že by zřejmě u nás na Vysočině nebyl velký problém také získat dostatečnou podporu pro předložení petic obdobných podporujících realizaci možná i desítek dopravních staveb. Namátkou mohu uvést například alespoň opravu povrchu dálnice D1 na území Vysočiny, dokončení jižní části obchvatu Jihlavy, rekonstrukci silnice I/23 nebo obchvat Želetavy na císařské silnici I/38 atd. atd.

Je nám asi všem jasné, že předkládání petic a jejich případná podpora v Senátu nám samy od sebe lepší dopravní infrastrukturu nepřinesou. Základní problém je ve velké zanedbanosti silniční sítě a z toho plynoucí potřeba na obrovské investice do dopravní infrastruktury.

Dostáváme se tedy k základní otázce, kterou končí většina plánů a záměrů. Kde na to vzít? Pokud odmítneme další zadlužování, nabízí se dle mého názoru již pouze dva zdroje.

Jedním možným zdrojem jsou tzv. PPP (public privat partnership) projekty, o kterých jeden z mých kolegů říká, že jsou jako „Yeti“ – všichni o něm mluví, ale nikdo ho doposud neviděl. Tedy dle mého názoru tudy zatím cesta v ČR nevede.

Druhým možným zdrojem jsou tzv. „evropské peníze“. V dalším plánovacím období Evropské unie (předpokládá se období 2014-2020) může ČR využít prostředky ve výši cca 400 až 500 miliard korun. Tady záleží zejména na naší vládě kolik z těchto prostředků věnujeme v následujících letech pro zlepšení české dopravní infrastruktury. Buď vláda nalezne odvahu podpořit pouze několik málo priorit nebo se peníze rozdělí opět skoro mezi všechny a tím pádem budou mít opět skoro všichni málo.

Miloš Vystrčil
senátor

Přílohy