respekt.cz | 19:31 | Rubrika: Agenda | Autor: Kateřina Šafaříková
Bylo to jedno z posledních poděkování Tchajwanců za cestu šéfa Senátu Miloše Vystrčila (ODS) na ostrov. Soukromá tchajwanská firma Autoland Technology oznámila tamním novinářům, že Česku zápasícímu s koronavirovou pandemií dá darem pět výrobních linek na roušky a respirátory. Vystrčil se to dozvěděl v den odletu ze země na konci srpna a 16. září se na jeho žádost konala společná schůzka s českým premiérem Andrejem Babišem a ministry Petříčkem a Havlíčkem, kde byl převoz daru s kapacitou jednoho milionu roušek týdně jedním z témat.
Uplynul však přesně měsíc od schůzky (formou videokonference) a Česko je stále na začátku. Bez odpovědi zůstávají úvodní otázky, kdo mnohatunovou zásilku v Česku převezme a dostane obsluhu strojů a výrobu příslušného materiálu na starosti. Senátory původně avizovaný transport linek ještě během října se tak téměř jistě nestihne.
Důvodem přitom není to, že by se různé instituce přetahovaly o to, kdo si, zejména s ohledem na momentální vývoj pandemie v Česku, stáhne dar pod sebe a bude se jím chlubit. Naopak, úřady si linky přehazují jako horký brambor a zodpovědnost hází jeden na druhého.
Předseda Senátu tvrdí, že je to úkol pro exekutivu – a ta tu podle něj selhala. “Na schůzce 16. září premiér řekl, že linky chceme a že se o to postarají ministři Petříček a Havlíček,” tvrdí Vystrčil. “Za to, že jsme se neposunuli, může vláda. Stejně jako selhala u covidu, selhala i tady. Není schopná to normálně manažersky řídit,” dodal pro Respekt.
Ministerstvo zahraničí tvrdí, že do věci vnesl zmatek Senát. “My jsme nabídli pomoc, například s přípravou darovací smlouvy nebo certifikátu o proclení linek,” tvrdí šéf diplomacie Tomáš Petříček (ČSSD). “Už pár dní po videokonferenci ale senátoři napsali, že jednají s ministerstvem průmyslu a obchodu a nás zatím nepotřebují. Tak jsme v ničem nepokračovali,” dodává.
Autorem oné zprávy, e-mailu ze 24. září, byl senátor Lumír Kantor (za lidovce) pověřený koordinací linek. “Pouze jsem napsal, že dokumenty k převozu linek není potřeba teď řešit a že ve spolupráci s paní náměstkyní Martinou Tauberovou ( na MPO, pozn.red. ) se snažíme vytipovat vhodného českého příjemce. Nebyla to výzva ‘nic nedělejte’,” namítá senátor Kantor.
Právě vytipování vhodného příjemce se každopádně ani za měsíc nepodařilo. Podle Kantora proto, že do úvahy přicházejí jak soukromé firmy, tak správní jednotky, konkrétně několik krajů projevilo o linky zájem – a je potřeba “postupovat férově a podle zákona”. Ministerstvo průmyslu dosud nepředložilo žádný plán, o jakém způsobu převzetí daru se uvažuje a proč a jaký je harmonogram zamýšlených kroků.
Respekt poslal ministerstvu čtyři dotazy jdoucí tímto směrem ve středu 14. října – ale do momentu zveřejnění tohoto textu v pátek 16. října na ně přes urgenci a prodloužení termínu nedostal odpovědi. Šéf rezortu Karel Havlíček (za ANO) na dotaz HN minulý týden řekl pouze to, že by několik linek mohla převzít třeba Vězeňská služba a stroje by obsluhovali vězni, “takže by se spojilo příjemné s užitečným”.
K zatím nejvýraznější akci přiměl Havlíčka uživatel na Twitteru, který se ho 11. října poměrně jadrnými slovy zeptal, jestli se vláda zdráhá podepsat darovací smlouvu s Tchaj-wanem z politických důvodů, kvůli Číně a jejím spojencům v Česku. Havlíček na to reagoval téměř okamžitě a zodpovědnost hodil na Senát. “Senátoři přivezli zatím jen ústní příslib,” napsal ministr. Dar by navíc podle něj mohl konkurovat českým výrobcům roušek. “Musíme dbát na nenarušení hospodářské soutěže,” dodal.
To zvedlo ze židle předsedu Senátu Vystrčila. “Byla to ze strany ministra Havlíčka lež,” říká. “Dopis šéfa Autoland Technology, kde písemně potvrzuje dar pěti linek, jsem poslal 14. září jako podklad pro naši schůzku o dva dny později,” pokračuje Vystrčil, který následně dopis Tchajwance zveřejnil. Proč Havlíček tvrdil, že senátoři přivezli jen ústní příslib, bylo mezi dotazy Respektu, na které MPO neodpovědělo.
Teď jsme tedy v této fázi: Vystrčil napsal 14. října žádost Petříčkovi a Havlíčkovi, aby se tchajwanským linkám věnovali. Příští týden po neděli se uskuteční schůzka mezi předsedou Senátu a šéfem diplomacie, která by měla celou věc nakopnout; očekává i setkání s ministrem Havlíčkem. “Budu od nich chtít plán konkrétních kroků a seznam lidí, kteří se tomu budou věnovat. Zároveň jsem požádal šéfa svojí kanceláře, aby mi každý týden podával přehled, jak jsme pokročili. Není možné tuhle věc právě teď nechat usnout,” dodává Vystrčil.
Tchajwanská strana předala Čechům kompletní manuál ke strojům, což by mělo urychlit výběr příjemce na české straně, a zároveň zopakovala, že si převoz linek do země a náklady na cestu vezme na starosti. Petříčkův úřad tvrdí, že by celý proces zjednodušilo, kdyby se Tchajwanci coby darující strana rozhodli sami vybrat českého partnera a v zásadě převzali za věc zodpovědnost.
Tchajwanská strana o tom však zatím neuvažuje. “Jsme flexibilní v hledání cest, ale myslíme si, že tím správným řešením je, aby výběr konkrétního českého partnera zajistila česká strana,” řekl Respektu tchajwanský velvyslanec v Praze Liang-Ruey Ke.
https://www.respekt.cz/agenda/zreznou-tchajwanske-linky-rousky-ve-skladu