Senát rozhoduje o kariérním řádu učitelů

31.05.2017

ČRO Radiožurnál | 12:08 | Pořad: Ozvěny dne - publicistika


Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Poslední den ve funkci ministryně by pro Kateřinu Valachovou nemusel být šťastný. Senát dnes rozhodne o novele zákona, která zavádí kariérní řád učitelů. Jenže není vůbec jisté, jestli zákon Senátem projde. Proti se totiž postavil školský výbor Senátu, který ho sice nenavrhl zamítnout, i když i takový návrh tam padl, ale chce ho vrátit do sněmovny s pozměňovacím návrhem. Jenže v tu chvíli by už nemuseli poslanci do voleb projednání zákona stihnout. Ministryně Valachové přitom na předloze velmi záleží. Podařilo se jí dokonce vyjednat na příští dva roky potřebné peníze v řádu několika miliard. Na druhé straně kariérní řád v této podobě část učitelů odmítá. My teď budeme mluvit s Václavem Píclem, náměstkem ministerstva školství, dobrý den.

Václav PÍCL, náměstek ministerstva školství
--------------------
Dobrý den.

Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
A v průběhu rozhovoru by se k nám měl připojit také Miloš Vystrčil, předseda senátorského klubu ODS, anebo už je na místě, slyšíme se?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Hezké poledne, jsem na místě.


Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Výborně. Tak, pane Vystrčile, já se hned zeptám vás. Vy a další senátoři ten kariérní řád kritizujete, proč?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
No, ty důvody jsou velmi jednoduché. My jsme přesvědčeni, že ten kariérní řád naprosto zbytečně zavádí další administrativní povinnosti pro učitele a tím jim vlastně krade čas na tu přímou výchovnou a vzdělávací práci. Rovněž tak jsme přesvědčeni, že ten kariérní řád prostě se chová demotivačně a bych řekl i negativně k začínajícím učitelům, k čerstvým absolventům pedagogických fakult, protože ty dostává do pozice, že musí minimálně 9 let čekat na to, aby se mohli stát takzvaně vynikajícími učiteli. To znamená, myslíme si, že neplní tu roli, kterou by případný kariérní řád měl plnit. A já osobně ještě úplně nerozumím tomu, proč právě se schválením toho kariérního řádu jsou spojovány nějaké další finanční prostředky pro školy, protože máme tam ředitele, máme dneska vedení škol, máme tam učitele, kterým by bylo dobré přidat, a říkat, že to je možné jedině když schválíme kariérní řád, si myslím, že není úplně fér.


Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Pícle, ty námitky jsou docela známé, nejsou nové, jak je vnímáte?

Václav PÍCL, náměstek ministerstva školství
--------------------
V úvodu bych rád řekl, že bohužel v tuto chvíli jsou více slyšet ty negativní či kritické výhrady ke kariérnímu řádu. Já naopak mohu říct, že k nám na ministerstvo chodí řada dotazů a máme kladné odezvy ke kariérnímu řádu. Také máme kladná stanoviska i od různých asociací, které profesně sdružují učitele, ředitele, podílejí se i na tvorbě například standardu učitele. Myslím si, že jsou ta stanoviska, která se dnes uvádějí, ta fyzická stanoviska, jsou zjednodušená nebo že je to z nepochopení celého systému kariérního a my naopak tvrdíme, že nepřináší žádnou administrativu, ale přináší, a to je podstatné, pro učitele zajištění objektivního posouzení jejich pedagogické práce, to znamená nebude závislé pouze na řediteli školy, a pro začínající učitele přináší podporu, kterou doposud ne všude měli, a také ta podpora je doprovázena i finančními prostředky.

Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Vystrčile ... Ano?

Václav PÍCL, náměstek ministerstva školství
--------------------
Takže je to zlepšení pro práci začínajících učitelů, je to úplně naopak.

Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Pane senátore, vy kritizujete tedy ten nárůst administrativy, je to opravdu tak zásadní, aby kvůli tomu padl celý systém toho kariérního postupu učitelů?

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Tak je to zásadní v tom, že každý ředitel bude zpracovávat plán své školy, každý učitel bude mít osobní plán rozvoje, každý učitel, když jde na atestační řízení, musí doložit písemným materiálem, jakým způsobem se měnily jeho kompetence. Když to začnete násobit, tak zjistíte, že pokud by například ředitel školy, který má 100 pracovníků, měl s každým probírat osobní plán rozvoje, řekněme, dvakrát do roka a potom hodnocení, tak se dostáváte, že by měl vlastně 400krát do roka nebo 200krát do roka s těmi učiteli mluvit. Když ten rozhovor trvá hodinu, tak vlastně každý den hodinu stráví s tím učitelem a tak dále. Těch věcí je tam celá spousta, kterou by ti lidé měli dokládat. Například když máte samostudium, tak poté, co absolvujete samostudium, byste měli dávat písemnou zprávu řediteli, co jste samostudoval jako učitel, což je samozřejmě nesmysl, protože vy tam do té zprávy můžete napsat, co chcete a jestli jste během dne dělal fasádu nebo studoval nějaké předpisy, nikdo nepozná. To znamená, mně to připadá naprosto zbytečné a především co vidím jako docela zásadní, já obecně bych řekl, že to může i tu morálku těch škol a těch učitelů poškodit, je, že z toho zákona na mě dýchá nedůvěry v ty učitele, nedůvěra v toho ředitele, nedůvěra v to, že ten učitel v té třídě má hlavní zájem, kterým je ty lidi naučit, ty děti naučit a věnovat se jim. A ta škola říká nebo to ministerstvo říká, ne, ne, ne, my si tím nejsme moc jistý, my vás potřebujeme více hledovat, sledovat, to znamená, zavedeme vám takového velkého bratra, budeme kontrolovat ředitele, budeme kontrolovat učitele, budete nám dávat ty zprávy, my to všechno budem vyhodnocovat, budem to platit z evropských peněz a bude to bezva, bezva, bezva.


Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím, necháme reagovat pana Pícla. Vzhledem tedy k protestům učitelů k tomu, že první učitel se bude moci ucházet o třetí kariérní stupeň až v roce 2001, první příplatky, těch 3 tisíce korun měsíčně, se začnou úspěšným absolventům vyplácet až od roku 2022, není ještě dost času na to ten zákon upravit, aby byl třeba méně administrativně náročný?

Václav PÍCL, náměstek ministerstva školství
--------------------
My v tom následujícím období chceme, vypsali jsme projekt nebo realizujeme projekt na podporu implementace kariérního řádu. Chceme právě v tom období zajistit vzdělávání těch učitelů, ředitelů, připravit je na kariérní a na zavedení kariérního systému a chceme také ověřit různé postupy, které budou právě v tom kariérním systému uplatňovány. Bez toho, aby, aby ten zákon byl schválen, to znamená bez toho, aby bylo jasné, že tady bude například třetí kariérní stupeň, nemůžeme dávat finanční prostředky na takovéto ověřování, to znamená, ministerstvo školství tak, aby mohlo realizovat ten záměr, tak ten záměr musí být stvrzen například tou zákonnou formou, proto ...

Věra ŠTECHROVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Václav Pícl, náměstek ministerstva školství, a mluvili jsme také s Milošem Vystrčilem, předsedou senátorského klubu ODS. Pánové, děkuji, na slyšenou.

Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu /ODS/
--------------------
Děkuji za pozvání, na slyšenou.

Přílohy