Mladá fronta DNES | Rubrika: Vysočina | Strana: 1 | autor: Martin Vokáč
Záchranáři a technici už byli dávno pryč. Přesto bylo i o víkendu patrné, co se na železničním přejezdu v Třešti stalo. Dle předběžných závěrů vyšetřovatelů za tragickou nehodu může nejspíš řidič autobusu.
TŘEŠŤ – Že se tu něco vážného stalo, bylo u železničního přejezdu v Třešti na silnici na Batelov dobře vidět ještě v sobotu. Asfalt v okolí kolejí byl nepěkně poškrábaný, na zemi byly sprejem namalované značky vyšetřovatelů, u kolejí postávaly nebo se válely plastové lahve od pití i pár špinavých hadrů.
Kdo z místních šel okolo, na chvilku se zastavil a na rýhy v asfaltu se podíval. Vznikly v pátek po poledni, když tu železniční drezína se strojem na úpravu kolejiště narazila do linkového autobusu. Drážní vozidla vykolejila, autobus v křižovatce za přejezdem otočila skoro o devadesát stupňů. Zemřela při tom 33letá Vietnamka.
Na přejezdu už se v sobotu ráno nepracovalo. Doprava na trati z Kostelce do Slavonic byla obnovena už v pátek vpodvečer, ten samý den zmizel i autobus společnosti ICOM transport s dírou v pravém boku. Přes přejezd se už normálně jezdí, přecházejí ho chodci.
Opatrnost především
„To víte, že se podívám. Bylo strašné, co se stalo. Takovou nehodu tady nepamatuju, a to tu žiju přes padesát let,“ říkala v sobotu dopoledne starší žena, která přes přejezd táhla nákupní vozík. Opatrně. Zastavila se, dobře se rozhlédla.
Stejně tak se chovala velká většina řidičů. I když má přejezd signalizační znamení, červená neblikala a zvonek necinkal, raději si zastavili a dobře se rozhlédli. Když jeli od města, na trať směrem na Telč viděli dobře. Ale na druhou stranu směrem k železničnímu nádraží, odkud v pátek vyjela i drezína, není přes svah, trávu a železničářskou budku vidět vůbec nic.
Policie i Drážní inspekce nehodu stále ještě vyšetřují. Zdá se ale, že hlavně řidiče linkového autobusu, který vezl vesměs studenty ze škol, čekají těžké chvíle. „Přejezd je vybaven záznamovým zařízením, z něhož je prokazatelné, že přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v době jízdy drážního vozidla v pořádku a v činnosti. Zcela evidentně došlo k porušení pravidel silničního provozu,“ prohlásil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). O víkendu signalizace fungovala bez problémů.
Že by spěch kvůli objížďce?
Řidič autobusu se po nehodě dušoval, že světla na přejezdu ale neblikala. Svého zaměstnance podpořila i ředitelka jihlavského dopravce Kateřina Kratochvílová. „Podobné výpovědi máme i od cestujících,“ konstatovala.
Zda bude řidič za nehodu pykat, definitivně řeknou až vyšetřovatelé. „Případ převzali kriminalisté. Policejní komisař zahájil trestní řízení pro podezření ze spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti,“ informovala jihlavská policejní mluvčí Jana Kroutilová.
Autobus je majetkem společnosti ČSAD Jindřichův Hradec, která je součástí koncernu ICOM transport. „Řidič patří mezi zkušené zaměstnance. Nehoda je zřejmě nejvážnější v historii firmy, v minulosti jsme nikdy nemuseli řešit nic podobného,“ dodala Kateřina Kratochvílová. Na řidiče linkových autobusů ale lidé žijící v Nádražní a Havlíčkově ulici mají zcela jiný názor. Zvláště v poslední době. „Silnice z Kostelce do Batelova je zavřená, část autobusů to objíždí přes Třešť. Na objížďce nabírají zpoždění, a tak tudy jezdí jako blázni, aby to dohnali a nepřišli o prémie,“ nabízel svou domněnku muž, který bydlí jen kousek od přejezdu, při venčení psa.
Že by přejezd byl nějak zvlášť nebezpečný, si třešťský starosta Vladislav Hynk nemyslí. I když na jeho jedné straně je čtyřramenná křižovatka, řidiči tu problémy nemívají. „Každopádně pokud by byl opatřen závorami jako druhý přejezd ve městě, bylo by to lepší,“ pravil.
Svalovat vinu na případné horší zabezpečení trati a její stav není možné ani podle senátora Miloše Vystrčila, bývalého starosty Telče a předsedu Spolku obcí na železnici Kostelec – Slavonice, který trať dobře zná. „Na trati ještě loni byla řada závad. Ale pokud vím, byly odstraněny,“ poznamenal.
Právě loni na jaře se rozhořel spor mezi Drážní inspekcí a SŽDC kvůli desítkám roky neřešených závad. „Na mé připomínky ale SŽDC pak udělalo maximum. Že by teď něco na trati bylo zanedbáno pod únosnou mez, si nemyslím,“ dodal Vystrčil. Podle něho čeká trať z Kostelce do Slavonic celková revitalizace, jezdí se tu totiž po stoletých kolejích. Jen je otázkou, zda a kdy k tomu dojde.