Obchvat: v Havlíčkově Brodě ještě flintu do žita neházejí

08.03.2011

Havlíčkobrodský deník, strana 1, Titulní strana  (ŠTĚPÁNKA SAADOUNI)


Starosta Tecl chce požádat ministra Bártu, aby strategii ministerstva přehodnotil 

Havlíčkův Brod - Nad výstavbou jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu stále visí otazník. Stavba za necelé dvě miliardy korun se nevešla do takzvané zelené knihy ministerstva dopravy.

Kniha obsahuje sumář dopravních staveb, které by na území republiky měly vzniknout do roku 2025. Město Havlíčkův Brod nenese žádnou vinu na tom, že obchvat v knize nefiguruje. Usiluje o to, aby Bártovo ministerstvo svou vizi přehodnotilo a Havlíčkův Brod vrátilo do hry.

„V kraji Vysočina není město, které by bylo hůř zatížené dopravou související s trasou Praha - Brno. Nám není lhostejné, aby naši občané dýchali smog až do roku 2025,“ poznamenal nad dopravní superstrategií havlíčkobrodský starosta Jan Tecl a podotkl, že radnice se jen tak vzdát nehodlá. Starosta chce prostřednictvím hejtmana kraje Vysočina Jiřího Běhounka požádat ministra dopravy Víta Bártu, aby obsah zelené knihy přehodnotil, a to s ohledem na místní situaci. Tu zřejmě ministerští úředníci vůbec neznají.

„Město je ochotné tuto nákladnou investici podpořit. Jsme ochotni investovat například 50 milionů na vylepšení projektu stavby, a to z rozpočtu města, nikoliv ze státních dotací,“ doplnil starostu Tecla radní Libor Honzárek. Samo ministerstvo dopravy upozornilo, že po zelené knize připraví ještě takzvanou knihu bílou.

 

Po zelené přijde ještě bílá kniha

„Mohli jsme se zachovat jako většina našich předchůdců. Připravit dokument, odnést ho na vládu a říct: takhle to bude. Rozhodli jsme se ovšem dát prostor k diskusi,“ reagoval Jakub Ptačinský, mluvčí ministerstva dopravy. Ten potvrdil, že zhruba půl roku po zelené knize vznikne ještě kniha bílá, kde budou kromě staveb určených k realizaci i závazné termíny jejich zahájení. Bílou knihu by měla schválit vláda.

„Nepředpokládáme, že by multikriteriální analýza obrátila naše plány zveřejněné v zelené knize o sto osmdesát stupňů. Přesto ale prostor pro diskusi existuje,“ zopakoval Ptačinský.

K problematice se vyjádřil i někdejší hejtman kraje Vysočina, dnes senátor Miloš Vystrčil.
„Když se na zelenou knihu takzvané superstrategie ministerstva dopravy podíváme z pohledu kraje Vysočina, tak bohužel zjistíme, že se jedná o pohled velmi tristní. Pokud nepočítáme plánovanou rekonstrukci dálnice D1, a to s pomocí privátních investorů, potom zelená kniha plánuje, že stát do roku 2025 realizuje na celém území kraje Vysočina pouze několik staveb. Je mezi nimi například i mimoúrovňová křižovatka Pávov na silnici I/38, nebo rekonstrukce silnice I/34 mezi Božejovem a Pelhřimovem. Přiznávám, že důvodům tohoto téměř totálního vyčlenění kraje Vysočina a s ním sousedících oblastí již z prvního, a tedy toho nejširšího návrhu státních dopravních investic do roku 2025 opravdu nerozumím,“ kritizoval situaci Vystrčil.

Připomeňme, že ve strategii ministerstva dopravy figuruje, co se týče Havlíčkobrodska, jen úprava silnice první třídy I/19 v úseku Rouštany - Pohled. Uskutečnit by se měla v roce 2013.

 

Nejen Brod, ale také Chrudim

Změnit postoj ministerstva dopravy v problematice výstavby jihovýchodního obchvatu města Havlíčkova Brodu by měli napomoci i poslankyně Jana Fischerová a senátor Petr Pithart.

I ten považuje výstavbu obchvatu, a to nejen v Havlíčkově Brodě, ale také v nedaleké Chrudimi, za jednoznačné priority ve výčtu dopravních staveb na Vysočině a sousedním Pardubickém kraji.

Vrcholem politických iniciativ souvisejících se stavbou jihovýchodního obchvatu v Havlíčkově Brodě by se měla stát jarní návštěva ministra Víta Bárty v Havlíčkově Brodě.

Hovořili o ní havlíčkobrodští zastupitelé na svém zasedání 31. ledna.

 

Region| Vysočina

Přílohy