Senát rozhoduje o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu

26.05.2016


ČRO Radiožurnál | 12:08 | Pořad: Ozvěny dne - publicistika | Téma: Senátoři - Vystrčil Miloš


Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Senát právě rozhoduje mimo jiné o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten by měl podle vlády získat právo nově prověřovat rozhodnutí obcí či krajů, žádný ze senátních výborů to ale nepodpořil. Senátoři, mezi nimiž je většina komunálních politiků, požadují po vládě souběžné předložení návrhu, který by systém kontrol zjednodušil. Vadí jim, že různé úřady kontrolují stejné věci a někdy s rozdílným závěrem. Teď tedy zdravím senátora za ODS Miloše Vystrčila a předsedu výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Dobrý den.

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Dobrý den.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Měli jsme také pozdravit ministra pro lidská práva a rovné příležitosti a legislativu Jiřího Dienstbiera, který předkládá ten zákon. Nicméně mám ten pocit, pane senátore, že on v tuto chvíli zrovna mluví, takže nemůže být k dispozici nám. Je to tak?

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Pozorně jako já sleduje rozpravu, ale já jsem trochu poodešel, takže zároveň mluvím i s vámi.

Vladimír KROC, moderátors
--------------------
Ono, když to zjednoduším, tak ta novela počítá s tím, že NKÚ by měl dostat možnosti prověřovat nakládání v podstatě s veškerými veřejnými penězi. To nezní tak nelogicky. Jaké k tomu máte výhrady?

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Tak já především s tím také souhlasím. Ten problém je v tom, že my jsme se dostali do takové nešťastné situace, kdy kvůli tomu, že nebyla vláda a ti představitelé toho zákona schopni se nějak rozumně domluvit se třemi kraji na tom, jakým způsobem by v jejich případě měla ta kontrola vypadat, tak se může klidně stát to, že potom nebudou moci býti kontrolováni třeba i státní podniky nebo podniky s účastí státu, což si myslím, že je špatně. Ale ten problém je v tom, že vláda, když psala vládní prohlášení, tak slíbila, že současně s předložením návrhu na rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu i odstranění duplicity nebo duplicitní kontrolní systémy, respektive tedy množství kontrol na obcích a to se nestalo. A Senát dneska nemá jinou možnost, jak toho dosáhnout než tak, že řekne, Splnit to obojí a když to neuděláte tak my vám ten zákon neschválíme, a to je ten problém, který tam je. Není to problém s tím, že by někdo nechtěl, aby byly kontrolovány veřejné prostředky, ale problém v tom, že chceme, aby vláda plnila své sliby.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ono se ale jedná o změnu ústavy, a tak je potřeba třípětinová většina zákonodárců, když dnes Senát, což zřejmě se dá předpokládat, že novelu  neschválí, tak to znamená ale, že ten zákon vlastně skončí a bude muset projít tím legislativním procesem znovu, je to tak.

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
No, máte pravdu. Je to tak. Na druhé straně nebude to poprvé, když se to stane a někdy je dobré se poučit a ty věci buď připravit pořádně. Já sám jsem uváděl, že například ten ústavní návrh zákona má takovou důvodovou zprávu, že v ní není vůbec počítáno s tím, že by se jakkoliv navýšily finanční prostředky pro fungování Nejvyššího kontrolního úřadu včetně personálu.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jinými slovy, nemusel by mít dost kapacit pro ty kontroly?

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Tak hlavně, pokud by šel kontrolovat další subjekty, tak by některé přestal kontrolovat, nebo kdyby je kontroloval méně. A když si to domyslíte, ty které by přestal kontrolovat nebo by začal kontrolovat méně, by byly stávající ministerstva, takže ono je to takové zcela zvláštní, rozumíme si. Je potřeba to připravit pořádně.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A ptali jste se na to třeba právě ministra Dienstbiera, proč vláda nesplnila svůj slib?

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Ptali. Pan ministr Dienstbier říká, že to nebylo v takovém časovém okamžiku možné, že se to prostě nezdařilo, že na tom pracují, že určitě se můžeme spolehnout, že se tak stane. Naše zkušenosti jsou takové, že nikdo vám toho tolik nedá jako vám vláda může slíbit, když to řeknu nějak tak trošku jako s nadhledem a my si prostě myslíme, že když někdo něco slíbil a nebyl k tomu nucen, my jsme na něj netlačili, on to slíbil sám od sebe. Napsal si to do programového prohlášení, že by to měl splnit a to je celý ten problém. Je to celé takové nešťastné, ale v tuhle tu chvíli my moc jiných možností nevidíme, než přinutí někoho, aby pracoval pořádně a nečekal návrhy, které potom následně způsobují ty problémy, které jsem opsal.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dobře, jenom připomenu, že jsme byli připraveni vyslechnout také postoj ministra Jiřího Dienstbiera, a ten teď tedy není k dispozici, byť jsme měli slíbený rozhovor, ale je jasné, že poslouchá rozpravu v Senátu. Už jen krátce, pane Vystrčile, zdá se, že pro nebudou ani všichni koaliční senátoři, čili dá se předpokládat, že to dopadne tak, že ta novela nebude schválena?

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Ne, já to fakt nechci předjímat a hlavně chci zdůraznit, že skutečně ten důvod jení zabránit kontrolám. Ten důvod je udělat ty věci pořádně a pomoci obcím a krajům v tom, aby nebyly zatěžováni zbytečnými kontrolami a zbytečnou administrativou. Ale bohužel ten Senát moc jiných možností nemá, než se postavit vládě například v případě tohoto ústavního zákona.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Vysvětluje senátor Miloš Vystrčil, děkujeme, na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, senátor /ODS/, předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
--------------------
Na shledanou.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A ve studiu je komentátor Českého rozhlasu Petr Hartman. Petře, dobrý den.

Petr HARTMAN, redaktor
--------------------
Dobrý den.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Petře, znovu se zeptám, ono to zvenčí viděno málokdy, aby Nejvyšší kontrolní úřad opravdu hlídal veškeré veřejné peníze.

Petr HARTMAN, redaktor
--------------------
Má to logiku a logiku to má v tom slova smyslu, že Nejvyšší kontrolní úřad je skutečně nezávislá instituce, což se potvrzuje při různých kontrolách a já , že mnoho lidí, když slyší, že k nim přijde na kontrolu Nejvyšší kontrolní úřad, tak z toho nemá klidné spaní a možná je to také jeden z hlavních důvodů, proč vlastně rozšíření pravomocí nebude v dohledné době velmi pravděpodobně přijato. Já si myslím, že vždy, když se něco takového odmítá, tak pak záleží na té formě a je velmi oblíbené, že když něco nemá projít, tak se hovoří jednak o tom, že to není systémové, že je potřeba přijmout k tomu ještě další související zákony a tak dále, nebo se hovoří o tom, že toho, koho se to týká, tak to stejně nebude moci kvalitně vykonávat a tak dále. Já si myslím, že to je zástupný problém, že pokud má mít NKÚ dohled nad veřejnými financemi, tak by měl mít tuto možnost i co se týká hospodaření obcí, krajů, ale také třeba těch různých podniků, týká se to komunálních podniků, týká se to dopravních podniků. Vzpomeňme si, co se dělo například kolem dopravních podniků v Praze, a nedá se říct, že by nebyly kontrolovány, ale byly kontrolovány jinak, nebyly kontrolovány skutečně nezávislou institucí jako je Nejvyšší kontrolní úřad.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Na druhou stranu se dají chápat obavy obcí, aby se ty kontroly skutečně nezdvojovaly nebo nenásobily.

Petr HARTMAN, redaktor
--------------------
Já to chápu, ale znovu opakuji, že není kontrola jako kontrola. Ono se hovoří o tom, že kontroly často dojdou k rozdílným názorům a závěrům, tak v této souvislosti můžeme připomenut například různé kontroly týkající se nebo audity týkající se zacházení s penězi z evropských fondů. Tam skutečně záleželo na tom pojetí a když například pan Wagenknecht ještě působil jako náměstek ministra financí a provedl některé kontroly, tak ti kontrolovaní byli velmi překvapeni, že tam zjistili nedostatky, protože ty rutinní kontroly, které probíhaly, tak dopadly úplně jinak a bylo to dáno tím, že oni dodržovali svým způsobem určité mantinely, určitá pravidla nastavená Evropskou komisí daleko důsledněji než ti jiní, takže to je možná také příklad toho, že by ta duplicita kontrol se neměla řešit na úkor pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
To byl komentátor Českého rozhlasu Petr Hartman, děkuji, na shledanou.

Petr HARTMAN, redaktor
--------------------
Na slyšenou.

Přílohy