Starostové: Nerušte finanční úřady

13.08.2015

Mladá fronta DNES | Rubrika: Kraj Plzeňský | Strana: 3 | autor: Jaroslav Nedvěd


Z pověřených obcí mizí úřady, za nimiž lidé musí jezdit mnoho kilometrů do větších měst


HORAŽĎOVICE, SUŠICE Veřejná správa se stává pro obyvatele menších měst a obcí stále hůř dostupná. Z pověřených obcí totiž mizí úřady, za kterými pak lidé musí jezdit do větších center a vzdálenost mezi úředníkem a občanem se tak v mnoha případech prodlužuje o desítky kilometrů. Dosud mizely například pobočky katastrálních úřadů, chystá se uzavírání poboček úřadů sociálních služeb i finančních úřadů.
Právě proti plánu na uzavření některých finančních úřadů se bouří starostové obcí na Klatovsku, Domažlicku i Plzeňsku. Nelíbí se jim plán finanční správy zrušit v kraji od začátku příštího roku pobočky finančního úřadu v Horažďovicích, Nepomuku a Horšovském Týnu. Navíc už do začátku září na pobočkách finančních úřadů v Sušici a Horažďovicích přestanou fungovat daňové pokladny. Zástupci státu zdůvodňují plánované změny úsporou financí na provoz. Starostové proti tomu staví omezování dostupnosti služeb veřejné správy a upozorňují, že se tím lidem z menších měst a obcí komplikuje život.
Například starosta Chanovic na Horažďovicku Petr Klásek tvrdí, že stát zhoršuje podmínky pro život na venkově. „Daně platíme všichni stejné. Ale venkovské obce jsou oproti větším městům diskriminovány. Jakoby člověk žijící na venkově byl podřadný,“ zlobí se Klásek. Starosta připomíná, že jsou omezovány veřejné dopravní spoje a obce musí bojovat za zachování mateřských a základních škol na vesnici. „Zrušen byl katastrální úřad. Nyní zřejmě dojde na pobočku okresní správy sociálního zabezpečení. Jsou zavírány pobočky pošty či omezován jejich provoz. No a k tomu finanční úřad. Prý se to státu ekonomicky nevyplatí,“ popisuje. Starosta Horažďovic Michael Forman potvrdil, že pokud bude schválena připravená vyhláška Ministerstva financí, pobočka finančního úřadu ve městě skončí. „Informoval nás o tom ředitel Finančního úřadu Plzeňského kraje. Samozřejmě se nám to nelíbí. Je to i otázka spojená se zaměstnaností a servisem pro občany,“ sdělil Michael Forman. Uvedl, že zástupci finančního úřadu tvrdili, že je problematické na malých pobočkách udržet kvalifikované zaměstnance.
„Je to omezení služeb pro lidi“ „Na jedné straně jejich argumenty chápu, ale my se tomu bráníme, protože to je omezení služeb pro lidi. Pokud k tomu dojde, chtěli bychom, aby sem pracovníci finančního úřadu dojížděli a lidem pomáhali například s daňovým přiznáním nebo s vyřízením daně z nemovitosti,“ konstatoval Forman.
Starosta Sušice Petr Mottl také nemá z omezování dostupnosti úřadů radost. „Obce samozřejmě chtějí, aby byl komfort pro lidi zachován. Nechci ale takové kroky odsuzovat zcela, protože dnes lze spoustu věcí vyřešit elektronickou cestou. Ale je nutné takovou variantu pro lidi zajistit,“ konstatoval Mottl.
O záměru finanční správy zrušit víc než dvě desítky poboček finančních úřadů po celém Česku zřejmě budou jednat i poslanci z rozpočtového výboru. Jeho předseda Václav Votava (ČSSD) považuje rušení úřadů za citlivou věc, a proto požádal ministra financí Andreje Babiše (ANO) o poskytnutí bližších informací. Chce také rušení úřadů za jeho přítomnosti probrat na schůzi výboru. Výbor se tím bude zabývat pravděpodobně v září.
Finanční správa v červenci oznámila, že od příštího roku zruší 23 finančních úřadů po celé ČR. Jde o malé pobočky, kde dnes pracuje většinou méně než 11 lidí. Jejich fungování je prý neefektivní a představují finanční i organizační zátěž. Zaměstnanci se přesunou na jiná pracoviště. Podle Votavy však může rušení finančních úřadů v obcích s rozšířenou působností negativně ovlivnit dostupnost veřejné správy pro občany v daných regionech. „Chápu nespokojenost starostů dotčených obcí, když Ministerstvo financí s nimi tento krok nikterak nekonzultovalo,“ uvedl Votava. Ten o stanovisko požádal i Svaz měst a obcí ČR.
„Hůře dostupná veřejná správa přispívá k vylidňování venkova“ Podle prohlášení některých starostů snižování dostupnosti veřejné správy přispívá k vylidňování venkova. Ministerstvo financí uvedlo, že rušení úřadů nepovede k výraznému snížení dostupnosti státní správy, protože tato pracoviště jsou využívána prakticky jen dva měsíce v roce v době daňových přiznání. Někteří starostové poslali ministru financi Andreji Babišovi (ANO) dopis, v němž ho vyzvali k přehodnocení návrhu na rušení těchto úřadů.
Plán na zrušení pracovišť finančních úřadů tento týden zamítl senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Senátoři odmítli přenášení další administrativní zátěže na občany, kteří by museli na úřad dojíždět do jiných měst. „Místo toho, aby se veřejná služba občanovi přibližovala, tak se mu vzdaluje,“ řekl předseda výboru Miloš Vystrčil (ODS). Šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček se domnívá, že by se měla vyjádřit i další připomínková místa, aby se vidělo, zda jejich stanovisko bude také tak radikální jako tohoto senátního výboru. Návrh se v tuto chvíli podle Janečka měnit nebude. „Necháme proběhnout diskuzi a uvidíme, co z toho připomínkového řízení vzejde,“ řekl. Pokud by senátoři i starostové s kritikou uspěli, znamenalo by to, že by se územní pracoviště nezrušila.

Přílohy