Vysočina přijde o vlaky, zruší se až 24 rychlíků

20.08.2011

Mladá fronta DNES, strana 1, Vysočina (Barbora Kučerová)


Ministerstvo dopravy chce na Vysočině snížit počet rychlíků. Jsou totiž podle ministerstva příliš drahé a přitom nevyužité. „České dráhy by měly s vlaky něco udělat,“ řekl exhejtman a senátor Miloš Vystrčil.

VYSOČINA - Cestující na Vysočině by už brzy mohli přijít o čtyřiadvacet rychlíků. Rozpočtové škrty totiž během července znovu pocítilo ministerstvo dopravy a před několika dny oznámilo, že v rámci úspor chystá na Vysočině zcela zrušit devět rychlíků a provoz dalších patnácti výrazně omezit.

Nejsou peníze, šetří se

„Oficiálním zdůvodněním je nedostatek peněz,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl (ČSSD). Nový jízdní řád pro železnice začne platit 12. září. Od té doby by například z Jihlavy do Havlíčkova Brodu měl jet poslední vlak už o půl osmé večer, později by se do okresního města po železnici nikdo nedostal.
Změnu by negativně pocítili hlavně cestující. Podle jízdního řádu rychlíků se totiž vytvářejí i regionální vlakové spoje, Vysočinu jich brázdí 366 a na ty zase navazuje čtyři a půl tisíce regionálních autobusů. „Zrušení rychlíků by měl kraj plnohodnotně vykompenzovat autobusovými spoji,“ nastínil řešení senátor a bývalý hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil (ODS).
Rychlíky kraj sám ovlivnit nemůže, spoje pro něj objednávají koncem února České dráhy u ministerstva dopravy. Letos pro Vysočinu objednaly dokonce více rychlíků než loni. Dohodnutým závěrem se pak na kraji řídilo osmiměsíční sestavování jízdního řádu, ke kterému byli pozváni i zástupci všech obcí, přes které železnice vede.

Osm měsíců jednání k ničemu

Několik dní po schválení kompletního jízdního řádu však ministerstvo změnilo své únorové stanovisko a rozhodlo se z dohodnutého počtu vlaků na Vysočině devět rychlíků zcela zrušit a dalších patnáct výrazně omezit. Rychlíky se ministerstvu zdály ztrátové, jako příklad uvedlo spoj z Pardubic do Jihlavy a zpět, který vozil průměrně 40 cestujících. Všechny čtyři pardubické rychlíky tedy od půlky prosince z Vysočiny zmizí.
„V únoru se ministerstvo zachovalo standardně, teď velice nestandardně,“ okomentovala situaci ředitelka Českých drah na Vysočině Lenka Horáková. Zrušením některých spojů by tratily i České dráhy. Státní podnik by přišel o zákazníky, tím pádem i o tržby. A ministerstvo financí navíc chystá ušetřit 600 milionů korun ročně, které drahám přes kraje přispívá na zalepení ztrát na železnici.

České dráhy se málo snaží?

„Prvně se s vlaky musí něco udělat, teprve pak v nich budou lidé jezdit,“ oponoval Vystrčil, podle kterého mají vůči cestujícím velký dluh právě České dráhy. „Pokud jezdí po nebezpečných železnicích plných přejezdů neupravené, špinavé a pomalé vlaky, zákazníky si nezískají a logicky se budou rušit,“ dodal.
Radost ze současné situace nemá ani bývalý náměstek pro dopravu Václav Kodet (KDU-ČSL). „Už za mého působení v čele resortu byly rychlíky zredukované na minimum, tohle je pro obyvatele Vysočiny hodně špatná zpráva,“ uvedl.

Co dál? Nikdo neví

Kraj je nyní v patové situaci. Osmiměsíční práce na jízdních řádech přišla nazmar, grafikon přitom musí být schválen a ministerstvu předložen nejpozději do 2. září.
» Pokračování na str. B2

Vysočina přijde o část vlaků, má se zrušit až 24 rychlíků

» Pokračování ze str. B1
Pracovat na novém jízdním řádu však zatím kraj nemůže, pokyny z ministerstva totiž ještě nejsou definitivní. „Tohle je už asi čtvrtý návrh a ani ten ještě zřejmě není definitivním řešením,“ potvrdil Joukl.
Náměstkovi ani tolik nevadí, že lidé přijdou o vlakové spoje.
Horší je podle něj to, že ministerstvo kraji změnu ohlásilo až teď.
V polovině příštího týdne čeká Joukla schůzka s náměstkem ministra dopravy. Tam by se konečně mohlo rozhodnout, co bude s vlaky na Vysočině dál. Teprve až koncem příštího týdne by tak mohly znovu začít složité přípravy nového jízdního řádu, který by musel být hotový do 2. září. Za pět dní by tak museli úředníci stihnout vyjednat, připravit a schválit dokument, nad kterým předtím strávili osm měsíců. „Když o něco jde, tak jsme schopni pracovat i o víkendu,“ vyhnul se Joukl otázce, zda se dá úkol za pět dní stihnout.
Z Prahy přišla ještě jedna nepříjemná zpráva pro dopravu na Vysočině. Kromě plánovaného rušení rychlíků a seškrtání 600 milionů korun na zalepení ztrát pro železnice bude problém i s dotacemi. Státní fond dopravní infrastruktury, který každý rok rozděluje krajům peníze na financování projektů, letos na Vysočinu zapomněl. Vysočina dostane jen 37 milionů, z nichž alemusí splatit již rozběhnuté projekty. Na dopravní investice do nového roku nedostane na rozdíl od ostatních krajů ani korunu. Napište nám. Co říkáte plánu na omezení rychlíků? Pište redaktorce Barboře Kučerové na e-mail: barbora.kucerova@mfdnes.cz.

„Oficiálním zdůvodněním rušení rychlíků je nedostatek peněz.“ Libor Joukl náměstek hejtmana (ČSSD) „Na dopravní investice do nového roku nedostane Vysočina na rozdíl od ostatních krajů ani korunu.“

Přílohy