Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
A prvním hostem dnešní Devadesátky je předseda Senátu Miloš Vystrčil. Pane předsedo, dobrý večer přeju.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Dobrý večer z českého Senátu.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Jestli dovolíte, než se dostaneme k hlavě státu, musím se vás zeptat na další aktuální téma dnešního dne. Vy jste dnes v Senátu posvětili novelu zákona, která snižuje červnovou valorizaci penzí. I vy jste, pokud jsem se správně díval, hlasoval pro. Máte opravdu jistotu, že Senát v této věci neselhal jako pojistka ústavnosti?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Ano, tu jistotu mám s tím, že senátoři a senátorky přistoupili k tomu hlasování velmi odpovědně a dospěli jsme většinově k přesvědčení, že v tuto chvíli je potřeba udělat všechno pro mezigenerační solidaritu, pro to, aby se budoucnost nezadlužovala, než je nezbytně nutné. A zároveň jsme tak dělali při vědomí, že pokud přesto dnes není úplně jasné, zda ten proces toho přijímání zákona byl v pořádku, tak tady existuje opravný prostředek, kterým je Ústavní soud, který případně tu věc rozhodne, pokud by se ukázalo, že něco není v pořádku. Ale většinově jsme se přiklonili k tomu, že v tuto chvíli zodpovědným chováním je schválit tento zákon a udělat všechno pro to, aby i Česká republika mohla do budoucna finančně, udržitelně fungovat.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Ta ústavnost nebo neústavnost se primárně týká té procesní stránky věci. Je ten dnešní souhlas možné chápat tak, že podle Senátu, podle většiny senátorů to přijetí novely zákona v Poslanecké sněmovně bylo v pořádku?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já si myslím, že velmi dobře tu situaci většiny senátorů vystihl například při svém vystoupení Raduan Nwelati, který vysvětloval, jak k tomu hlasování přistupuje a že v tuto chvíli on je pro to, abychom udělali všechno pro tu, omlouvám se, že se opakuji, mezigenerační solidaritu, abychom nezadlužovali společnost více, než je nutné, abychom zároveň zachovali, a to je důležité, zachovali reálnou hodnotu průměrného důchodu. Ona se i mírně zvýší i při té snížené valorizaci. A pokud máme nějaké pochybnosti, a tam je to zhruba jedna ku jedné o tom, zda ten proces byl v pořádku, tak je tady ten opravný prostředek. To znamená, tohle je situace, kdy my říkáme, že pojďme dělat správnou věc, a pokud by se ukázalo, že jí nebylo možné udělat, což dnes nevíme, tak se to na to přijde, protože ta ústavní stížnost bude podána. To znamená, považuji to rozhodování za velmi zodpovědné a za dle mého názoru správné.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
A pojďme teď k zítřejší inauguraci nové hlavy státu. Prezident se ujme úřadu právě až složením slibu do vašich rukou, tedy do rukou předsedy Senátu. Co ta koncepce, pane předsedo, se kterou počítá Ústava, vypovídá o roli Senátu v ústavním systému České republiky?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já jsem to už kdysi říkal, ono v Ústavě nikde není přímo napsáno, že předseda Senátu je druhým nejvyšším ústavním činitelem. Ale to, že v Ústavě je napsáno, že první nejvyšší ústavní činitel, prezident republiky, skládá svůj slib do rukou předsedy Senátu, tak dle mého názoru z toho implicitně plyne, že tím druhým nejvyšším ústavním činitelem je právě předseda Senátu, a to zároveň ze Senátu dělá horní komoru parlamentu České republiky. To znamená, to je takový ten symbolický význam toho aktu, který není tolik znám, ale myslím si, že je důležitý. A druhou věcí, která toto dokazuje, že právě předseda Senátu vypisuje termín prezidentských voleb.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Z logiky věci budete zítra nepostradatelný. Jak velká je to odpovědnost?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Tak je to odpovědnost a je to, dovolím si to říci, taková slavnostní chvíle, protože ta odpovědnost spíše souvisí s tím, že dojde k něčemu, co bych řekl, že je svátkem, že je něčím, co třeba je i novým začátkem. Já se na to těším a zároveň samozřejmě jsem i trochu nervózní.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Já jsem záměrně použil slovo nepostradatelný, nikoliv slovo nezastupitelný. To mě totiž zajímá. Jste v tom opravdu nezastupitelný, anebo i v té věci přijetí slibu nového prezidenta jste zastupitelný podle jednacího řádu Senátu, tedy že by vás mohl zastoupit některý z místopředsedů?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
My jsme to neprojednávali v tom smyslu, že bych to konzultoval s ústavními právníky, ale já z logiky věci předpokládám, že pokud by se stalo něco nepředvídaného, tak mě zastoupí první místopředseda Senátu, protože předseda Senátu je zastupitelný prvním místopředsedou v okamžiku, kdy není k dispozici, tak bych očekával, že je to možné i v tomto případě. Samozřejmě předpokládám, že to nenastane, respektive věřím, že to nenastane.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Prezident republiky se ujímá úřadu v kulisách Vladislavského sálu Pražského hradu. Nepřipomíná toto pojetí inaugurace přece jenom spíše nástup nového panovníka než začátek úřadování prezidenta republiky?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Je to slavnostní chvíle, která si zaslouží slavnostní prostory. Nejsou slavnostnější prostory než prostory Pražského hradu, tak jsou k tomu využity. Kdy jindy je využít, než když slibuje věrnost České republice a skládá prezidentský slib nejvyšší ústavní činitel. To znamená, myslím si, že to je v pořádku a nemyslím si, že to je projev nějakého monarchismu nebo něčeho, co je nepatřičné.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
V čem konkrétně naopak vidíte republikánské stopy?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Myslíte republikánské stopy toho aktu?
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Ano, myslím tím, že jsme opravdu parlamentní demokracie, parlamentní republika, nikoliv monarchie.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
To je velmi jednoduché, protože prezident skládá slib na společném schůzi dvou komor Parlamentu České republiky, to znamená horní komory, Senátu Parlamentu České republiky, a dolní komory, Poslanecké sněmovny. A to je podle mě symbol toho, že je to parlamentní uspořádání, které určuje to, jakým způsobem funguje politika v naší zemi a že je to zákonodárný sbor, který vlastně rozhoduje o těch nejzákladnějších věcech, kterými jsou například Ústava a ústavní zákony a v případě Poslanecké sněmovny důvěra vládě České republiky.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Komplikovaný, tak se dá jedním slovem popsat vztah prezidenta Miloše Zemana a horní komory Parlamentu k Senátu. Senátoři třeba několikrát zvažovali, že na Miloše Zemana podají ústavní žalobu. Během Zemanova pobytu v nemocnici na podzim roku 2021 zas nebyl Senát daleko od aktivace čl. 66 Ústavy, který počítá s přenesením prezidentských pravomocí za situace, kdy hlava státu není schopna vykonávat svůj úřad. Zeman zas opakovaně se nechal slyšet, že Senátu nedůvěřuje.
Miloš ZEMAN, český prezident
——————–
Instituce, které voliči nevěří a kterou pohrdají, je podle mého názoru hodná zrušení. Senát je obecně vzato zbytečná instituce. To ale přesto neupírá zásluhy lidem, kteří se do Senátu dostali.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Pane předsedo, zkuste, prosím, zmínit jednu věc, na které by z vašeho pohledu mělo být poté, co se Petr Pavel ujme prezidentského úřadu znát, že vztahy mezi Senátem a Pražským hradem se zlepšily?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já předpokládám, že ten důkaz už byl podán a byla to schůzka nejvyšších ústavních činitelů a zvoleného prezidenta Petra Pavla 1. února v Senátu. To si myslím, že je úkolem a pracovní povinností všech nejvyšších ústavních činitelů, aby se scházeli, diskutovali otázky zahraniční politiky, bavili se i o těch zásadních věcech, které se týkají naší vnitrostátní politiky a domlouvali se, argumentovali. A to bohužel za Miloše Zemana přestalo fungovat, neboť nejvyšší ústavní činitelé, kterými jsou předsedkyně Poslanecké sněmovny a předseda Senátu, Miloš Zeman na tyto schůzky nezval. A to si myslím, že není dobře, protože my bychom měli pracovat proto, aby ten parlamentní systém fungoval a abychom dělali ty věci pro Českou republiku, jak je nejlépe možné. A pokud to někdo torpéduje tím, že nedopustí společné schůzky, tak samozřejmě ty podmínky jsou potom horší.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Platí stále, že prezident Pavel se zúčastní schůze Senátu 29. března?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Platí, že se zúčastní, ale je to posunuto na 30. března z toho důvodu, že 29. března je zasedání vlády mimo Prahu, v Jeseníku, a my jsme chtěli, aby na té schůzi odpoledne mohli být přítomni i ministři, takže po domluvě se zvoleným panem prezidentem jsme ten termín posunuli na 30. března.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Na začátku května vyprší mandát tří ústavních soudců. Kdy je podle vás nejzazší termín, kdy by měl prezident republiky Senátu poslat své návrhy na nové ústavní soudce?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Tak my budeme rádi, když to udělá co nejdříve, ale já se přiznám, že teď v hlavě ten nejzazší termín nemám. Jsou tam nějaké časové lhůty, které vám zpaměti neřeknu, ale my se o tom ještě určitě budeme bavit. A já věřím, že pan prezident všechny lhůty dodrží, ale omlouvám se, neřeknu vám nyní přesná data.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Dobrá. Je podle vás zásadní, aby tam nedošlo k žádné přetržce, byť by to nebyla situace by v minulosti nenastala. Několikrát ta přetržka byla a poměrně dlouhá. Je zásadní, aby teď tam byla kontinuita? 3. května vyprší, 4. nastupují další ústavní soudci.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Bylo by dobré, kdyby tam byla ta kontinuita. Není to naprosto zásadní. Ale myslím si, že zatím jak jsem měl možnost s panem zvoleným prezidentem mluvit, tak obě strany, jak pan prezident, tak Senát mají zájem na tom, aby tam ta kontinuita byla a byl ten počet ústavních soudců zachován. Věřím, že se to podaří.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Dohodli jste se s Petrem Pavlem na tom, že bude své návrhy neformálně konzultovat se Senátem ještě předtím, než oficiálně do Senátu pošle nominaci na Ústavního soudce?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
My jsme o tom takto ještě nemluvili. Já za sebe jenom předesílám, že naprosto respektuji a myslím, že mohu hovořit i za celý Senát, naprosto respektujeme právo pana prezidenta navrhovat ústavní soudce. Jestli vytvoří nějaký koncept, ze kterého bude zřejmé, jakým způsobem bude postupovat a jestli třeba bude chtít vyjádření Senátu nebo odborníků k tomuto konceptu, tak mu ho poskytneme. Ale není ambicí českého Senátu, aby někomu říkal, zejména potom panu prezidentovi, koho má, nebo nemá navrhovat na ústavního soudce. Jsme připraveni poskytovat své názory či informace. Ale rozhodně to nevnímáme tak, že bychom dneska měli debatovat o tom a protlačovat nějaké své kandidáty. Je to výsostné právo prezidenta České republiky.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
A pane předsedo, opravdu to tak vnímají všichni senátoři? Týdeník Respekt tento týden napsal o tom, že v Senátu se naopak intenzivně diskutuje o konkrétních jménech kandidátů na ústavní soudce. Nestaví se tak Senát naopak do pozice toho, kdo navrhuje kandidáta, byť ta pravomoc náleží hlavě státu?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já mluvím za sebe. A potom říkám to, o čem jsem přesvědčen, že by měl dělat Senát. Pokud někteří jednotliví senátoři říkají nějaké své návrhy, tak je to součást politických jednání, která se mohou někde vést. Ale já za Senát a za předsedu Senátu říkám, že je nutné naprosto respektovat právo prezidenta České republiky nebo republiky, navrhovat ústavní soudce. A rovněž je potřeba respektovat právo Senátu je schválit, nebo neschválit. A říkám, že pokud vznikne koncept, který umožní, abychom ty věci viděli více předvídatelně, tak by to bylo asi dobře. Ale pokud ten koncept má vzniknout, tak to musí být z iniciativy prezidenta republiky. Nemělo by to být tak, že ho někdo nadiktuje ze Senátu. To si myslím, že by nebylo správné.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Dobrá, takže je to tak, že je nemístné, pokud senátoři diskutují o nějakých jménech za situace, kdy žádná jména ani neformálně z Pražského hradu nepřišla a ani nemohla, protože Petr Pavel se ujímá funkce až zítra.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já si nemyslím, že to je nemístné, protože je právem každého, kdo komunikuje s prezidentem a možností, aby řekl, o kom si myslí, že by mohl být, nebo neměl být ústavním soudcem. Ale potom mluví sám za sebe. A buď je senátorem, nebo podnikatelem, nebo třeba i poslancem, nebo já nevím kým. A pan prezident má potom výsostné právo to vzít, nebo nevzít v úvahu. To, co je nemístné je, kdyby si Senát jako těleso svým usnesením nebo výbor jako těleso svým usnesením začal uzurpovat právo někoho navrhovat. To si myslím, že by nebylo správné. To nám nepřísluší, že vznikají bilaterální jednání na všech možných úrovních, při obědě nebo při večerním setkání nebo někde jinde. Kde se ti lidé baví o tom, kdo by mohl, nebo nemohl být ústavním soudcem. To je přece přirozené. To se tak děje úplně všude. A skoro ve všech případech při hledání vhodných osob na různé pozice.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Už za chvíli to téma opustíme. Ale ještě jedna věc mě přece jenom zajímá. Pane předsedo, byl by dobrým kandidátem do Ústavního soudu váš spolustraník, předseda poslanců ODS Marek Benda? Právě jeho jméno se v Senátu diskutuje. Potvrdil to mimo jiné šéf Senátorského klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra, který řekl Respektu: „Ano, jméno Marka Bendy zaznívá, ale je to spíš neorganizovaná debata, kterou v Senátu vedeme.“ Je to dobrý kandidát, respektive byl by to dobrý kandidát?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Jak jste řekl správně, je to neorganizovaná debata. A já za sebe říkám, že v případě, že jde o neorganizovanou debatu, tak považuju za nesmyslné, abych jako předseda Senátu se k tomu jakkoliv vyjadřoval. Jestli to je jméno, který některý ze Senátu navrhl, tak pokud bych měl něco k tomu říkat, tak bych potřeboval znát ten koncept pana prezidenta a ten já neznám. Takže nezlobte se, já se k tomu nebudu vyjadřovat. Nehledě na to, že ani nevím, do jaké míry to je myšleno, nebo není myšleno vážně. Takže nezlobte se, nebudu se k tomu více vyjadřovat než tak, jak jsem to udělal.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Vy se tedy té neorganizované debaty o Marku Bendovi neúčastníte?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já se té debaty o Marku Bendovi neúčastním v tom smyslu, že bych inicioval nějaké debaty o nějakých kandidátech. Že v okamžiku, kdy se setkám s jinými senátory, tak mně může být položena otázka stejně a stejně jako pokládáte vy mně tu otázku. Slyšel jste? Slyšel jsi, že také mezi kandidáty by mohl být. Tak to samozřejmě se mi stát může. Ale není to tak, že bych se účastnil organizované debaty v tom, že bych nějaká jména vnášel.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Loni v prosinci jste si v Senátu vyslechli docela ostrou kritiku ze strany bývalého předsedy Senátu Petra Pitharta za to, že si horní komora parlamentu nechala vzít výlučné právo podat na prezidenta republiky ústavní žalobu. Tehdy to bylo za velezradu. Teď je to mírně rozšířeno ještě za závažné porušení Ústavy nebo Ústavního pořádku. Podělili jste se s tím právem s Poslaneckou sněmovnou. Mělo by podání této žaloby se vrátit do výlučných rukou Senátu tak, jak to bylo původně?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Já byť jsem nebyl v té době členem Senátu, tak tu kritiku bývalého předsedy Senátu Petra Pitharta s pokorou přijímám. A jsem přesvědčen, že je v zájmu České republiky, abychom se bavili o zvýšené možnosti zjišťovat, zda se prezident chová, nebo nechová podle Ústavy, tím způsobem, že bude možné se na to dotázat Ústavního soudu. Dneska je ta možnost velmi ztížená, protože s tím musí souhlasit 3/5 přítomných senátorů a 3/5 čili 120 poslanců. Byl bych pro to, aby tato věc byla upravena takovým způsobem, aby to bylo jednodušší. Protože je v zájmu nás všech a podle mě i v zájmu prezidenta, který opravdu chce, aby tady byla jak kontrola nad všemi ústavními činiteli, aby došlo k takové změně, že nebudou potřeba 3/5 všech poslanců a 3/5 přítomných senátorů. Protože pokud se nemýlím, tak v celé historii České republiky tomu nikdy tak nebylo, že by nějaké uskupení, ať je to koalice nebo opozice měli v obou dvou komorách tolik hlasů, aby mohli vůbec se dotázat Ústavního soudu na to, zda se prezident chová podle Ústavy či nikoliv.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Čili stále to rozdělení Senát i sněmovna nikoliv pouze výlučně Senát ve věci ústavní žaloby?
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Těch možností je více. Vždycky, když hledáte nějakou jinou možnost, tak je to věc dohody. A těch možností, kdybychom měli čas, tak já sám bych vyjmenoval 5-6, které mi připadají lepší než ta současná.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
Necháme si to na jindy. Moc vám děkuju, mějte se hezky, hezký večer.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
——————–
Hezký večer, děkuju.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
——————–
No a pojďme ještě pro úplnost doplnit výčet prezidentských pravomocí. Prezident zastupuje stát navenek, jmenuje a odvolává premiéra a ministry, svolává zasedání Poslanecké sněmovny a taky rozpouští sněmovnu. Jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy. Stejně tak vybírá vedení Nejvyššího soudu, Nejvyššího kontrolního úřadu a členy rady České národní banky. Může potom taky parlamentu vrátit přijatý zákon a taky odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem. Některé další pravomoci potom vyžadují, aby je podepsal taky premiér. Jde například o ratifikaci mezinárodních smluv, pověřování a odvolávání velvyslanců nebo jmenování a povyšování generálů. Podpis předsedy vlády je zapotřebí i pro udělení státních vyznamenání. No a dále potom potřebuje prezident souhlas premiéra v případě jmenování soudců nebo taky při vyhlášení amnestie.