Aktivace článku 66 není aktuální, prezidentovo zdraví je ale třeba dál sledovat, říká Vystrčil

08.11.2021

irozhlas.cz | 20:19 | Rubrika: Zprávy z domova | Autoři: Jan Bumba, ert 


Prezident Miloš Zeman o víkendu ujistil předsedu ODS Petra Fialu, že je připraven jmenovat jeho vládu. Je ještě nutné uvažovat o převodu prezidentských pravomocí na jiné ústavní činitele? „Aktivace článku 66 není aktuální, ale zároveň je zde nepříliš dobrá, nejistá prognóza. Myslím, že zdravotní stav pana prezidenta by měl být nadále sledován,“ míní předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS).

Vystrčil v této souvislosti cituje ze zprávy lékařského konzilia, podle něhož je samo prezidentovo onemocnění „obtížně léčebně ovlivnitelné a nezbytná je aktivní spolupráce pacienta.“

K nejdůležitějším úkolům prezidenta patří přijetí demise vlády a jmenování nového premiéra a jeho kabinetu. Vedle toho také hlava státu jmenuje soudce nebo přijímá velvyslance cizích států, což se nyní neděje.

„Je to na politickém rozhodnutí, kdy už prezident není schopen vykonávat svůj úřad. Pokud je to v míře, která ještě není evidentním nevykonáváním úřadu, tak je možné to tolerovat. Může se stát, že to už tolerovatelné nebude,“ poznamenává Vystrčil.

Podle něj je nyní třeba vyčkat na další vývoj a zhodnotit, jak je prezident schopen svůj úřad vykonávat. „Buď se bude zdravotní stav zlepšovat, anebo to bude vypadat jinak a my se podle toho budeme muset rozhodnout,“ dodává.

Zeman jmenovat musí

Vystrčil očekává, že Zeman jmenuje Petra Fialu premiérem, protože vláda pod jeho vedením má zajištěnou většinu v Poslanecké sněmovně.

A prezident by prý měl akceptovat i navržené složení vlády.

„Jsem přesvědčen, že prezident nemá žádný manévrovací prostor. To, že má rozhodnout bez zbytečného odkladu, znamená, že má prověřovat takové věci, zda kandidát není trestně stíhaný nebo z něčeho podezřelý. Ale ne prověřovat jeho kompetence, to je odpovědnost premiéra,“ zdůrazňuje.

O končícím premiérovi Andreji Babišovi (ANO) se nyní spekuluje, že by mohl kandidovat na prezidenta.

Podle Vystrčila by svého kanditáta pro prezidentské volby, které se mají v řádném termínu konat v roce 2023, měla postavit koalice Spolu, nebo ideálně vládní koalice jako celek.

„Uvidíme, zda se tak stane. Je to otázka dalších jednání, teď máme před sebou jednání o vládě. Nelze vše dělat najednou,“ uvádí Vystrčil s tím, že sám prezidentské ambice nemá.

 

Odkaz na článek a záznam celého rozhovoru.

 

Interview Plus: Miloš Vystrčil, předseda Senátu (ODS)

Strojový přepis. Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Byl to Miloš Zeman, jak ho znám z dřívějška, řekl předseda ODS a kandidát na premiéra příští vlády Petr Fiala po sobotní videokonferenci s hlavou státu. Prezident Zeman je i nadále v Ústřední vojenské nemocnici v Praze. V pátek lékařské konzilium oznámilo, že prezident nemůže plně pracovat a stanovit prognózu je obtížné. Jak všechny tyto skutečnosti ovlivňují vznik nové vlády? Dobrý poslech přeje Jan Bumba. Naším hostem je předseda Senátu Miloš Vystrčil z ODS. Dobrý den.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Dobrý den, děkuji za pozvání.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pane předsedo, vy jste se vyjádřil před pár dny v tom duchu, že v tuto chvíli není důvod připravovat aktivaci čl. 66 Ústavy, který stanovuje, kdo vykonává pravomoci hlavy státu, když sám prezident nemůže, takže pro tento okamžik je čl. 66 uzavřená kapitola?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Já to jenom zopakuji, aby nedocházelo k omylům, než jsme měli až do toho 5. listopadu zprávu od Ústřední vojenské nemocnice, že pan prezident není schopen vykonávat žádné pracovní povinnosti, to znamená, že jsme z toho vyvozovali, že není schopen vykonávat ani svůj úřad. 5. listopadu tu zprávu nemocnice po dohodě s konziliem upravila tak, že řekla, že v tento moment mu ten jeho zdravotní stav neumožňuje se věnovat naplno pracovním povinnostem, to znamená minimálně část pracovních povinností z toho plyne, že realizovat může. A z toho já už za sebe se vyvozuji, že není možné říkat, že nemůže nebo není schopen vykonávat svůj úřad. A tudíž je to přesně tak, jak jste řekl, já v tuto chvíli to beru tak, že není aktivace čl. 66 aktuální, ale zároveň je tady ta ne příliš dobrá prognóza, nebo nejistá prognóza, tudíž si myslím, že ten zdravotní stav pana prezidenta by měl být nadále sledován a ideální by bylo, kdybychom ty informace o tom, jak to se zdravotním stavem pana prezidenta z hlediska schopnosti vykonávat či nevykonávat pracovní povinnosti vypadá.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Vy jste také řekl, s dovolením vás budu citovat, je dobré vyčkat a věřit, že se jeho zdravotní stav bude dál zlepšovat, konec citátu. Důležité jsou ty termíny, jak dlouho by se mělo takhle vyčkávat?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Je to tak, že dneska víme podle zprávy Ústřední vojenské nemocnice a konzilia, že je ve stavu, kdy se sice nemůže věnovat naplno pracovním povinnostem, ale já z toho vyvozuje, že nelze se bavit o tom, zda může nebo nemůže vykonávat svůj úřad. Tam si myslím, že je to tak, že ten čl. 66 k aktivaci není. Ale potom je tam ta prognóza, kterou vy jste tam citoval, že to upřesňování té prognózy bude záviset na vývoji onemocnění, že je to obtížně ovlivnitelné a že nezbytná je aktivní spolupráce pacienta. A právě toto bude mít vliv na to, jak dlouho bude potřeba to celé sledovat, zda se bude ten jeho zdravotní stav zlepšovat, což já bych si přál, protože tím odpadají všechny komplikace a pan prezident může vyjednávat, může přijímat demisi vlády, pověřovat vládu, vládnutí v demisi, jmenovat premiéra, jmenovat ministry, jednat s nimi a není to problém, nebo naopak se může ukázat, že to je nad rámec toho, čeho je schopen v rámci svých pracovních povinností a potom je samozřejmě otázka, zda by bylo potřeba to řešit a jakým způsobem. Ale mé přání je takové, aby byl v kondici a řešit jsme to nemuseli, ale bohužel ta prognóza, jak jsem vyčetl, je taková, že jisté, že se ten jeho zdravotní stav bude nadále zlepšovat, není. Já bych si přál, aby tomu tak bylo.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Když by zdravotní stav prezidenta zůstal takový, jaký je teď, to znamená, že už není na intenzivní péči, je na standardním pokoji, může komunikovat, ale jen na dálku prostřednictvím videokonference. Tak nezpůsobilo by už to nějaké problémy, narážím třeba na to, že ústavní právník Jan Kysela v tomto pořadu vysvětloval, že když skončí ustavující schůze nové sněmovny, ta schůze začíná dneska, tak vláda je povinna podat demisi do rukou prezidenta republiky a musí tam být tedy nějaký prezident nebo někdo, kdo ho zastoupí, aby bylo možné podat tu demisi. Jak by to tedy vypadalo, kdyby ten stav zůstal takový, jaký je teď.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Já vám přesně rozumím, a proto jsem řekl, že přestože si myslím, že to není nyní na aktivaci čl. 66, že tu situaci musíme nadále sledovat. Pokud by se ukázalo, že to omezení výkonu pracovních povinností je takového rázu, že mu skutečně neumožňuje výkon toho úřadu, tak potom bychom to museli řešit. Já si přeji, aby se tak nestalo, ale to, co vy jste citoval, je třeba jedna z možností, by se mohlo ukázat, že ten výkon pracovních povinností je tak omezený, že mu ten výkon toho úřadu, já se omlouvám, že to takhle kombinuji, ale on to je opravdu rozdíl, výkon pracovních povinností a výkon úřadu, že ten výkon úřadu není možný a potom bychom to museli znovu řešit, ale jak říkám, je to kdyby. A já v tuto chvíli jsem rád, že se tou aktivací dle mého názoru aktuálně zabývat nemusíme a přeji si, aby se zdravotně zlepšoval tak, aby ani k těm komplikacím, o kterých vy jste mluvil, nebo o nich mluvil pan profesor Kysela, nedošlo, ale nikdo z nás není prorokem a jak jsme oba četli tu, nebo říkali tu prognózu, je to velmi nejisté, jak to bude s tou prognózou a s tím vývojem zdravotního stavu dál, protože tady znovu opakuji, ten vývoj toho onemocnění je léčebně obtížně ovlivnitelný a velmi záleží na aktivní spolupráci toho pacienta.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Profesor Kysela taky hovořil v tom duchu, že ten čl. 66 Ústavy není potřeba nijak démonizovat, že to je taková svým způsobem neschopenka pro prezidenta. Prezident by dostal čas na vyléčení, pak by se mu pravomoci mohly zase klidně vrátit. Vidíte to podobně, nebo přece jenom jsou z toho politického hlediska nějaké větší obavy spojené spojené s aktivací čl. 66 Ústavy?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Já to vidím velmi podobně, pouze, protože se jedná skutečně o výkon úřadu prezidenta republiky, tak si myslím, že bychom s aktivací čl. 66 měli šetřit jako se šafránem a skutečně jsme měli k němu přistupovat, až když jsme si maximálně jistí tím, že ten výkon toho úřadu ten prezident není schopen vykonávat. A proto v okamžiku, kdy víme, že i to omezení výkonu pracovních povinností je jenom částečné, to znamená, není možné, aby vykonával všechny, nebo se nemůže, nemůže se tomu věnovat naplno, tak v tom případě já doporučuju za sebe počkat až na tu situaci, kdy se vlastně přímo v reálu prokáže, zdá je nebo není schopen vykonávat úřad a následně případně potom tu neschopenku odsouhlasit tím hlasování těch komor, pokud by to bylo nutné, ale nedělal bych to nikdy, nebo nejsem pro to to udělat dopředu, když si tím nejsme jisti. A já si zase myslím, že lze ten týden nebo 2 počkat na to, abychom věděli, jak to skutečně s možností plnit nebo vykonávat své ústavní pravomoci a tím pádem zastávat úřad prezidenta republiky v případě pana prezidenta Zemana je.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Hostem Interview je dnes předseda Senátu Miloš Vystrčil z ODS. Když by se prezident soustředil na ty nejdůležitější úkoly, jako asi si můžeme představit jmenování premiéra, přijetí demise staré vlády, tak nezůstane tu ale nadále mnoho dalších úkolů, které taky je třeba provést, jmenování soudců, přijímání velvyslanců cizích zemí a tak dál?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Samozřejmě zůstane, ale to je potom o tom politickém rozhodnutí, kdy už to lze považovat za to, že není schopen vykonávat svůj úřad. A pokud je to v nějaké míře, která ještě není evidentní nevykonáváním toho úřadu, tak si myslím, že je možné to tolerovat, ale může se stát, že v nějakém okamžiku už to tolerovatelné nebude, ale my se bavíme o současnosti, a přestože teda nejsou jmenováni soudci, kteří by do konce roku jmenování býti měli, a přestože je před námi i třeba jmenování, tuším, jednoho rektora a podobně, tak pořád já jsem toho názoru, že v tuto chvíli, pokud máme to stanovisko, že sice zdravotní stav neumožňuje prezidentovi se naplno věnovat pracovním /špatný signál/, znamená to, že některé vykonávat může, že bychom měli počkat, neměli bychom aktivovat čl. 66. A zanedlouho uvidíme, jak to bude vypadat při přijímání demise, jak to bude vypadat při pověřování vlády, s vládnutím v demisi a jak to bude vypadat při jmenování premiéra a případně jednotlivých ministrů, nebo jakým způsobem bude pan prezident schopen vést nebo nevést rozhovory, takže to všechno uvidíme. A v tuto chvíli já jsem pro to, protože se jedná o tak významný, o prvního ústavního činitele, abychom se chovali velmi obezřetně. Je to velký rozdíl proti tomu, my jsme měli předtím stanovisko, že není schopen vykonávat žádné pracovní povinnosti a tam já znovu opakuji, že mně to připadalo v tom případě jasné, že se musíme dál starat o to, jakým způsobem vystavit neschopenku a zabezpečit výkon těch ústavních pravomocí.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Rozumím vám správně, že pro vás tedy to, jakým způsobem proběhnou okolnosti ohledně demise staré vlády a jmenování té nové, bude určující i pro ty všechny další věci, jako je třeba zmíněné jmenování soudců a další prezidentské pravomoci?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Ne ne, je to celý souhrn těch činností, které pan prezident má vykonávat a my za nějakou dobu uvidíme, jestli je toho schopen nebo není a podle toho potom budeme usazovat a skutečně to bude politické rozhodnutí, samozřejmě musí být podložené dle mého názoru i s názorem lékařů, které bude říkat, jestli to takto je v pořádku a je schopen vykonávat úřad, nebo to takto v pořádku není. A já si myslím, že dneska...


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Rozumím tomu, jestli, myslel jsem i tu otázku v tom duchu, jestli třeba pro sebe máte nějakou lhůtu, jestli může Česká republika být, já nevím, půl roku bez jmenování nových soudců, nebo něco takového.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Tak pokud, já nevím, já jsem si žádnou tu nestanovoval, já si myslím, že se to bude vyvíjet, ale že by, že by taková situace trvala půl roku, to si moc představit teda neumím, to říkám narovinu, ale bych se opakoval, kdybych znovu řekl, co jsem už říkal, že v tuto chvíli, pokud jako je schopen pouze vykonávat pracovní povinnosti, takže to sice není naplno, ale je tam nějaká možnost, že je může vykonávat, tak si myslím, že je potřeba, je potřeba vyčkat, podívat se, jak ten výkon úřadu bude vypadat a jak budou vypadat ty první kroky, které musí učinit. A já, jak říká, no, teď se opakuji znovu, že buď se bude ten zdravotní stav zlepšovat, anebo to bude jinak a my se potom podle toho budeme muset rozhodnout.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Tam je jedna konkrétní věc, kterou můžeme zmínit. Prezident má v Senátu navrhnout nového kandidáta do Ústavního soudu, protože soudkyně Kateřina Šimáčková odejde k Evropskému soudu pro lidská práva. Ústavní soud už teď má docela dost práce. Rýsuje se nějaký kandidát, nebo už něco zaznělo?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Nevím, o tom žádnou informaci od pana prezidenta v tomto duchu nemám, takže nevím o tom, že by se nějaký náhradník chystal.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A je to třeba už tak důležitá věc, doplnění Ústavního soudu, je už ten moment, kdy opravdu, který Česká republika potřebuje prezidenta schopného plnit pracovní povinnosti, nebo to je taky něco, co může třeba nějakou dobu počkat?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Jednotlivě to taková věc není, ale v tom součtu, který my musíme dělat, se potom v nějakém okamžiku může stát, že znova ta debata o tom, jak zabezpečit, aby byl vykonáván úřad prezidenta, nastane. A je to, jak vy říkáte, potom o tom, že když by byl eventuálně aktivován čl. 66, tak je to vlastně pouze vystavení neschopenky a pokud by se zdravotní stav pana prezidenta zlepšil, tak opět on může do úřadu normálně nastoupit a vykonávat ho, to znamená, zůstává prezidentem pouze na nějakou dobu, jsou ty činnosti nahrazeny, nahrazeny, nebo ty kompetence nahrazeny tím, že jsou převedeny na jiné, jiné osoby, což je premiér, což je předseda sněmovny. Na druhé straně je tam ještě potřeba říct jednu věc, a to je, protože jsou tam některé kompetence, které nepřechází na vůbec nikoho, což je například prezident Nejvyššího kontrolního úřadu a podobně.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Měl jste, pane senátore, možnost mluvit s předsedou vaší strany Petrem Fialou o detailech jeho víkendového hovoru s prezidentem Zemanem?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Krátce jsme si telefonovali a informoval mě v podobném duchu jako se vyjadřoval médiím.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A jak ten rozhovor interpretujete, že Petr Fiala má jmenování premiérem jisté.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
To si myslím, že je potřeba nechat na panu prezidentovi. Já k tomu nechci říkat nic víc, než řekl Petr Fiala, respektive než bylo uvolněno jako zpráva z jednání s panem prezidentem.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ta pravděpodobnost ale je vysoká, nebo vidíte to nějak jinak?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Já to beru tak, že by to tak mělo nastat a že by pan předseda Fiala měl být jmenován premiérem, protože tak to vychází matematicky, je to logické a zejména, a to je nejdůležitější, je to podle mě i ústavně správné, protože pokud má být vláda odpovědná Poslanecké sněmovně, tak to má být tak, že má mít zabezpečenou většinu ve sněmovně pro to, aby získala důvěru, a to právě /nesrozumitelné/ dává dohromady Petr Fiala a kterou, které on je lídr, splňuje.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Jsou nějaké náznaky, nebo zachytil jste nějaké takové informace, zda prezident Zeman bude akceptovat složení vlády v té podobě, na které se koalice domluví?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Žádné informace, kromě těch spekulací, které jsme si mohli přečíst v médiích, nemám. Uvidíme, jak toto bude probíhat a jakým způsobem tady případně ty debaty budou probíhat. Já teda za sebe jsem přesvědčen, že tady nemá prezident žádný manévrovací prostor. A to, že má rozhodnout bez zbytečného odkladu, znamená, že to, co by měl případně prověřovat, jsou skutečně takové věci, jako, jestli třeba ten kandidát není trestně stíháni, nebo není z ničeho podezřelý, ale vůbec to není o tom, že by měl nějak prověřovat jeho kompetence a podobně. Tohle to je odpovědnost premiéra a já v této věci jsem přesvědčen, že by to mělo být tak, pokud nedojde k těm věcem, o kterých jsem mluvil, aby pan prezident naprosto respektoval návrhy pana premiéra.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Když jste zmínil ty různé komentáře a analýzy, které se objevily v posledních dnech, tak některé z nich dokonce mluvily o jistém překvapení z toho postoje prezidenta Zemana a jako možná trochu překvapivé zaznělo v rozhovoru prezidenta Zemana pro rádio Frekvence 1, že je mu sympatický program ODS. To jste věděl, co tomu říkáte?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
To jsem nevěděl, já jsem to v nadsázce komentoval, že to vypadá, že pan prezident je skutečně v kondici, ale když to řekl vážně, nevěděl jsem to, nevím, co si o tom myslet, s prezidentem jsme o tom žádnou debatu nevedli, ani jsem nějaké bližší vysvětlení toho jeho vyjádření nikde nezaznamenal, to znamená, neumím to nějak, nějak víc komentovat.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Dosluhující premiér Andrej Babiš v poslední době opakovaně vystupoval tak, že to řada zase komentátorů a analytiků hodnotí jako začátek jeho prezidentské kampaně. Vaše strana ODS počítá s tím, že postaví svého stranického kandidáta do příští prezidentské volby?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Já myslím, že by to bylo správné, pokud by koalice SPOLU, nebo ještě lépe třeba vládní koalice postavila svého kandidáta, zda se tak stane, uvidíme, bude to asi otázka dalších jednání. Teď máme před sebou jednání o vládě. Ono se nedá všechno dělat najednou.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Je možné, že tím kandidátem budete vy?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
No, tu ambici nemám, v tuto chvíli se tím nezabývám. Žádná taková jednání neproběhla.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Kdyby proběhla, tak se to určitě včas dozvíme, že?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
No, věřím, že ano. Nevím, jestli byste byli první, ale včas, dejme tomu, že by to být mohlo.


Jan BUMBA, moderátor
Hostem Interview je dnes předseda Senátu Miloš Vystrčil z ODS. Když se podíváme teď, prosím, ještě na práci Senátu. Vy jste minulý týden byl s několika kolegy v Estonsku a Litvě. Podařilo se otevřít dveře nějakým konkrétním obchodním partnerstvím, nějaká nová spolupráce?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Bylo tam s námi více než 10 podnikatelů. Z těch prvních rozhovorů, které jsem s nimi měl ještě v letadle, to vypadalo, že jsou spokojení, jsem domluven s prezidentem Svazu průmyslu a dopravy, že mi dá vědět, až trochu mapuje ty výsledky, protože se o nich vlastně okamžitě hned po těch jednáních mluvit nedá, ale reflektoval jsem to tak, že skutečně podnikatelé byli spokojeni, někteří mluvili už o konkrétních kontraktech, na kterých se domluvili, ale většinou to je tak, že se domlouvají o tom, že je uzavřou a že by je přímo uzavírali, ta jednání probíhají, to by bylo asi při rychlé, taky se navzájem trošku ti lidé musí asi více oťukat, seznámit, ale podnikatelé byli spokojeni. Já jsem také s těmi výsledky té návštěvy byl spokojen. Velmi jsem kvitoval to, jaká je tam spokojenost s našimi vojáky, kteří jsou v Estonsku a v Lotyšsku dlouhodobě vnímáni, jako velká opora, protože se tam střídají a pomáhají chránit vzdušný prostor a potom tam v Lotyšsku ještě funguje naše protivzdušná ochrana, která rovněž je vnímána velmi pozitivně. A také jsem byl velmi rád za to, jakým způsobem Lotyšsko a Estonsko vlastně vnímají tu zahraniční politiku vůči Rusku a Čínské lidové republice. Shodli jsme se na tom, že právě ty země, které mají tu postkomunistickou zkušenost, by měly více ostatním členským zemím Evropské unie, zejména těm starším vysvětlovat, jak velké nebezpečí může vzniknout, pokud začneme býti závislí například na energii z totalitních zemích.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Není Evropa už teď závislá na energiích třeba z Ruska?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Ano, je to tak. A právě proto je logické tuto závislost neprohlubovat, ale hledat jiná řešení. A my jsme se přesně o tom bavili...


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Takže chcete Němcům rozmluvit Nord Stream 2?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
To se asi, asi už nepodaří. Dle mého názoru to ale není úplně, úplně dobrý krok, který se stal, s tím už ale dneska nic nenaděláme. To, co si myslím, že třeba by té nezávislosti mohlo pomoci, je třeba podpora té jaderné energetiky, protože v okamžiku, kdy tím palivem je uran, tak já samozřejmě vím, že se dováží i z Ruska, ale je možné si dělat i několikaleté zásoby a potom je to tak, že uran není zdaleka jenom v Rusku.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Vzhledem k tomu, že jde o země z té, řekněme, východní hranice Evropské unie, probírali jste nějak to, co se děje teď na zejména běloruských hranicích. Přicházejí stále nové a nové zprávy o zvyšujících se počtech migrantů ze třetích zemí, kteří směřují do Evropské unie?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Probírali jsme to zejména v Lotyšsku, a to velmi podrobně. Lotyšsko je jednoznačně v situaci, kdy potřebuje podporu Evropské unie, velmi děkovali za podporu z České republiky, která byla velmi rychlá, zejména byla materiální a finanční a shodli jsme se na tom, že se jedná o určitý způsob hybridní války, kde v pozadí bude zřejmě stát i Rusko a kdy dochází k tomu, že vlastně přes Bělorusko do Lotyšska a do Polska jsou prostě deportováni uprchlíci, a to takovým způsobem, že jsou vlastně násilně vtlačováni na území těchto zemí a že je tady naprosto zásadním způsobem zneužívána ta humánnost těhle těch demokratických zemí, které vlastně nemají tu možnost a tu sílu, aby ty uprchlíky, ty nelegální migranty zastavovali násilím na hranicích a tyhle ty totalitní režimy, jako je Bělorusko a v pozadí Rusko toho vlastně využívají a používají ty lidské životy jako určité štíty, kterými tlačí na Lotyšsko, na Polsko a naprosto nehumánním a morálním způsobem vlastně chtějí vyvolat v těchto zemích nespokojenost, odpor proti současným vládám a demokratickému režimu a opravdu to považuji za naprosto ohavné, když někdo lidskost a humanitu využívá jako slabost toho člověka, který, nebo téhle té země, která těmito vlastnostmi disponuje a sám se prokazuje jako země, které vlastně na lidském životě nezáleží.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Je nějaké řešení, protože ono to vypadá spíš jako, že jsou jenom samá špatná, je něco, kudy se dá jít, nějaká cesta.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Jako ta řešení jsou opravdu velmi špatná. Je potřeba skutečně maximálně posílit ochranu těch hranic, případně já sám jsem pro to, aby tam byly vybudovány i ty ploty, protože moc jiných možností neexistuje a je potřeba si hlavně uvědomit ale, že není možné přistoupit na tu hru, kterou nabízí, v uvozovkách hru, nabízí Bělorusové a Rusové a je potřeba si zachovat ten náš svobodný a demokratický přístup, ale znovu říkám, je potřeba se razantně ohradit, nasadit všechny síly, vybudovat ploty a zabránit tomu přijímání nelegálních uprchlíků, ale ta demokracie je v tomhle trochu pomalejší, než ty totalitní režimy, a toho přesně dneska Bělorusko a v pozadí Rusko využívají.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ještě se musím zeptat na Estonsko, ono je to až snad trochu klišé, když se řekne Estonsko, tak rovná se digitalizace, ale zajímalo by mě, jestli jste teď našel něco, co v Estonsku v oblasti státní správy mají a co byste rád viděl v Česku?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
První věc, kterou teda mají, je, že tam občané státu důvěřují a nemají problém s tím, pokud svěří státu svá data, osobní data a své informace o sobě či o rodině, a to je vlastně základ toho úspěchu a té digitalizace v Estonsku, protože oni tam nemají problém s tím, že by lidé nechtěli třeba předávat některá osobní data, nebo se báli o to, jakým způsobem potom s nimi bude nakládáno. A ten druhý poznatek je potom, že se skutečně dokázali následně zbavit papírů a mají tam dokonce zákaz, zákaz některé věci tisknout, protože je zpracovávají a posílají pouze elektronicky. A třetí věc, která mě tam inspirovala, bylo to, jakým způsobem se starají o svojí kyberbezpečnost a o to, aby nedocházelo k úniku, k úniku dat, protože to je věc, která je velmi důležitá pro to, aby ta důvěra obyvatel ve stát byla setrvalá.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Jak dokázali zvýšit důvěru ve stát a ve státní instituce?

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
No, na to jsme se jich taky ptali, bylo to způsobeno tím, že oni tu digitalizaci, aspoň tak to vysvětlovali, použili právě k navýšení důvěry ve stát, protože pomocí digitalizace a tím pádem transparentnosti těch kroků, které vláda dělá, začali bojovat proti korupci a vlastně zdemokratizovali některé procesy, protože byly průhlednější a transparentnější, a to vlastně potom vedlo k tomu, že tou digitalizací si získávali důvěru a ne k tomu, že by unikala nějaká data a oni tou digitalizací tu důvěru ztráceli, čili myslím si, že dokázali tím, jak velmi dobře zvládli ty úvodní kroky při té digitalizaci, jak dokázali lidem vlastně ukázat, že ta digitalizace nevede k tomu, že by data unikala, ale vede k tomu, že ty procesy jsou transparentnější a že vlastně je možné jednodušeji bojovat proti korupci, protože se moc dobře ví, kdo co kde dělá a jakým způsobem a kolik za to bylo zaplaceno a tohle to se nám tady v Česku zatím, zatím příliš nedaří.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Předseda Senátu Miloš Vystrčil z ODS byl naším dnešním hostem. Děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/
--------------------
Také děkuji. Na shledanou.


Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí Jan Bumba.

Přílohy